HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ortofon MC10 Supreme vs Shure V15VxMR
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/02 :  20:08:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Idag har jag varit hos Morello och spisat plattor, både vinyl och CD. Hemma hos Morello lät det rent och högt . Kanske något vasst i min smak, men kan nog delvis skyllas på rummet. Vi lyssnade också en kort stund på rörslutsteget.

Jag tog också med min Linn Axis med Shure V15VxMR för att vi skulle jämföra spelare/PU mot varandra. Testen blev rätt så kort men ändock fanns tydliga skillnader mellan pickuperna. De stämmer med mina tidigare erfarenheter med Shure pickupen. Vi testade också kort Clearaudio Alpha PUn.

Resultaten var dessa:

Med låten Sweet Jane från Cowboy Junkies "Trinity Session" original RCA samt Simply Vinyls utgåva lät MC10 något ljusare än Shuren. S-ljuden lät påtagligt grusigt/brusigt med MC10, medans Shuren lät påtagligt mindre grusigt dock med en mer visslande läte. På innerspåren var Shuren klart renare, och det hördes också tydligt på spåret "Have a little faith in me" på John Hiatts skiva "Bring the family". Igen var Shuren något återhållen i diskanten jämfört med MC10, men den distade betydligt mindre än Ortofon MC10.

Med Clearaudio Alpha gjorde vi inget "mördartest", men den lät helt OK enligt Morello.

Sammantaget kan sägas att det finns betydande skillnader mellan PUs och att Shure är en spårhund som är svår att slå. Den spelar renare på de flesta skivor, både innerspår och i diskantregistret. Att den låter något återhållen kan vara beroende på att den antingen distar mindre/spårar bättre, eller att den har en liten svacka i diskantregionen.

Thomas



  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000