HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audion Silver Night PushPull - recensionen online!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/09 :  15:34:01  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nu har jag hämtat och kopplat in dem...
Jag hinner inte skriva så mycket just nu, men det kommer. Vad skall jag säga? Har lyssnat i tjugo minuter nu, och ljudet är det bästa jag någonsin har hört. Det är helt magiskt läskigt mellanregister och diskant!

Detta måste vara mina idealförstärkare. Känns nästan lite tomt på något sätt. Det finns inget mer att sträva efter. Kan jag nu hitta en lika fin källa och lika bra högtalare så är jag hemma...
För alla som inte vet så är det två monoblock var och en bestyckade med ett par 300B-rör i pushpullkoppling. Lämnar nånstans runt 20 watt i 8 ohm.

Vet någon hur jag kan lägga upp bilder på dem? Finns det någon gratisserver där man kan "hosta" bilderna?
Nä, nu skall jag lyssna lite till! Jag fyller på med en fetare recension senare!

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2002/10/09 19:25:28

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/10/09 :  15:45:35  Show Profile Send ayayay a Private Message
Då har de alltså äntligen anländt, jag kommer över och lyssnar så snart jag bara kan...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/10/09 :  16:04:34  Show Profile Send Peder B a Private Message
Hej! Var själv inne på att köpa Audion Golden Night för ett tag sedan men.... Ser fram mot en recension mvh / Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/09 :  17:05:41  Show Profile Send B Peter a Private Message
Grattis!

Jag har samma känsla med min egen Erik Anderssonkonstruktion, känns som att ha kommit fram vad gäller förstärkare. Jag använder försteg till min, tycker att musiken svänger en aning mer då. Använder du själv försteg? Såg annars ett Audion premier, med separat strömförsörjningslåda, till salu i senaste Hifi & Musik. Jag brydde mig inte ens om att ringa och höra om priset för jag vet att jag inte har råd.

Fast... sak samma! Det låder redan fantastiskt!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/09 :  17:09:39  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har ett Audion premier0.5-försteg. Det är versionen utan RIAA och utan separat strömförsörjning. Det var vad jag hade råd med och det funkar helt underbart för mig!! Vad har du för förstärkare?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/09 :  17:57:28  Show Profile Send Robis a Private Message
Ja du DasKapital, grattis till ett riktigt riktigt lyckat köp!

..och du vet vart din gamla stärkare får husrum om du vill skiljas från den

/Robis


Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/09 :  19:24:07  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Recension av Audion Silver Night PP

Specifikationer:
Pushpull-kopplade rörmonoblock. 20 watt per kanal/block
2x300B + 1x6922 + 1x5687 per kanal/block

Nypris: 34000 kronor (Jag köpte dem begagnade)

Använd kringutrustning var följande,
Cd: Sony cdp-xb930
Försteg: Audion Premier Line
Högtalare: Amphion Argon

De förstärkare jag jämför den med är,
Edison 60 (2x30 watt, 2xEL34 +2x6922 per kanal)
Audion Sterling (2x12 watt, 1xEL34 + 1x6922 + 1x5687 per kanal)
Rotel rb-991 (2x200 watt, en j-kla massa transistorer per kanal)

So, where to begin? Kan ju först säga något om hur snygga de är. Två smäckra lådor i svart och guld, med rören exponerade ovanpå. Transformatorerna är gömda i lådan vilken jag tycker ger en mer städat intryck. Det allmänna intrycket är att de ser mycket exlusiva ut. Lådan borde kanske varit lite mer ”rigid” för det ändå ganska höga nypriset, men det är inget som stör om man inte skall flytta omkring dem väldigt mycket.

Jag har nu under några veckor levt med en Audion Sterling och varit väldigt nöjd med ljudet. Jag har speciellt varit nöjd med hur pianon och liknande ”sjöng” eller klingade behagligt. Det blev en liten chock när jag nu kopplade in blocken för ”sjunget” var borta!! Först blev jag rädd och trodde att jag nu gjort ett felköp, men det var inte det. Allt handlade om att silver nightarna hade ett så mycket, mycket renare mellanregister och diskant! Sterlingen är något ”fetare” i mellanregistret, medans mina SN (silver nightar) är kliniskt rena! Diskanten är mycket mer utsträckt än Sterlingen.

En av de första låtarna jag lyssnade på var ”To give you a song” med Kari Bremnes. Där finns ett pianosolo på nån halvminut. När jag lyssnade blev jag helt plötsligt förbannad. Varför kan de inte hålla tyst i trapphuset!!! Tyckte mig höra svaga ljud därutifrån, som om någon pustade eller något.
Vad jag snart insåg var dock att det var ljud som kom från inspelningsrummet. Förmodligen var det pianisten som kanske vred sig lite på stolen, eller någon som andades tungt i samma rum. Det lustiga är att jag först identifierade ljudet som kommande snett bakom mig! Och jag kör verkligen endast 2-kanal…

Basen går djuuupt. Inte sladdrig eller bumlig. Slank och korrekt! Mitt gamla rotel-slutsteg dränkte allt i mördarbas och satte soffor, prydnadssaker och människor i resonans. Sådan bas är det inte alls med SN. Istället kan man höra varenda liten basgång!

Jämfört med min gamla Edison 60 kan jag säga att jag känner igen drivet som fanns i den. SN är dock orders of magnitude renare och silkigare i mellanregister och diskant. Tilläggas skall dock att min Edison presterade mycket väl till priset. Den smiskade rotelsteget på alla punkter i princip.

Mina högtalare är ganska tröga med en känslighet om endast 84dB. Detta var inget problem överhuvudtaget. Jag testade att dra på lite och det går att höja till det blir otäckt och baskonerna hoppar flera centimeter…

Jag kan bara säga att jag hoppas alla någon gång får chansen att lyssna till ett par sådana här fina förstärkare. Jag tror att även den mest inbitne transistorfantast skulle bli imponerad av ljudet!
Det sköna är att jag vet att förstärkarna kommer att hänga med när jag i framtiden uppgraderar. Tänk när jag har råd med en finare digitalkälla! Eller varför inte prövar på vinyl! Framtiden är ljus!

mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/10/09 :  20:38:38  Show Profile Send Peder B a Private Message
Bör man köra via ett försteg med dessa monoblock? Ägaren till de Golden Nights jag var spekulant på menade att detta var onödigt eftersom det finns volymkontroll på varje monoblock

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/09 :  21:10:31  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det är nog inte nödvändigt med försteg, men jag tycker det är ganska skönt. Först och främst genom att det är en volymkontroll på varje monoblock och det är krångligt att få bra kanalbalans (jag kör dem i botten nu). Sedan kan det ju vara skönt med möjligtheten att koppla in flera källor och välja mellan.
Mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/10 :  09:11:44  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Jag har ett Audion premier0.5-försteg. Det är versionen utan RIAA och utan separat strömförsörjning. Det var vad jag hade råd med och det funkar helt underbart för mig!! Vad har du för förstärkare?



Jag köpte steget begagnat av en av Erik Anderssons kompisar. Erik hade just fått en kanonrecension av sitt Golden Dream i High Fidelity när hans bekanta tydligen bad om att han skulle göra en billigare version i ett enklare chassi. Golden Dream kostade ynka 80.000 kr... I Golden Dream så användes en tidig version av KR Enterprise 52B-rör. Detta ska tydligen ha varit den bästa versionen av rören, de senare versionerna har en annan glaskropp och stor benägenhet till mikrofoni, varför Audion slutade tillverka Golden Dream med detta rör. I alla fall, Erik byggde en billighetsversion av Golden Dream med halva effekten och koppartransformatorer istället för silver, 6922-rör istället för CT120 + CT100 vid ingångarna mm mm. Ett sånt slutsteg är det. Det sitter i ett Edisonchassi.

När jag kopplade in det första gången, då hade jag ett Edison 60, så blev jag lika upprörd som du. Vart var "känslan", vad var det här för klinisk sak? Sen upptäckte man ju att allt bara var rent, rent, rent. För att inte tala om dynamik, följsamhet och bastryck (för att vara en entakts 15-wattare är basen otroligt bra). Mina högtalare är 87 db/1w, och det funkar utmärkt.

Försteg gör skillnad, ett aktivt försteg (som jag har) ger musiken lite mer liv, det kanske handlar om att cd-spelarens utgångssteg inte behöver arbeta lika hårt?

För övrigt så har jag slutsteget placerat på viktanpassade SD-fötter, jag tyckte det blev bättre då, renare och följsammare ljud och torrare bas.

Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/10/30 :  15:28:50  Show Profile Send prodigy a Private Message
Kan någon av er svara på om det vore möjligt att driva ett par Martin Logan Prodigy med någon av de produkter ni varit så snälla mot? Jag har alltid gillat rör-ljudet (använder en Mesa-Boogie-rig (försteg rör, slutsteg rör) när jag spelar gura) men jag har hitills kört på mosfet-slutsteg (mjukt och snyggt) från Advantage (som jag sålt).

Eftersom jag står inför en stor investering i slutsteg tänkte jag hålla mig öppen för lite olika lösningar och har egentligen bara en önskan- det ska låta fantastiskt bra! Jag har tittat på Advantage monoblock, Krell, Mark Levinson Mono/stereo samt de Tyska Audiomap AMP GII. Tips emottages tacksamt.

Prodigy
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/30 :  18:02:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag läste en artikel en gång i tiden om någon som bi-ampade Jamo Oriel
med rörslutseg och transistorslutsteg.
Kan kanske vara ett alternativ för elektrostathögtalare?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000