HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Transparent MusicWave Plus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/10/17 :  21:46:41  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har varit tveksam på att kablar skulle göra så stor skillnad ljudmässigt. Man skulle kunna förklara mycket av det som skrivs om kablar som placebo. Diskussioner har förts om det tidigare på detta forum. Så det var med en stor tveksamhet som jag började fundera på att prova testa något annat än mina Supra Ply 3.4 som högtalarkablar.

Så fick jag en dag chansen att köpa ett par Transparent MusicWave Plus högtalarkablar till ett bra pris och tog den. Jag tycker att man troligvis måste vara helt ifrån vettet om man köper ett par kablar som kostar mer än vad de flesta Svenskar betalar för hela sin musikanläggning. Nypriset för kablarna är idag enligt uppgift 9000. Så det skulle bli intressant och höra om jag upplevde någon skillnad.

Jag kopplade in kablarna i systemet. Lät dom sitta i ett tag och spelade på låg volym för att spela in dom. Sedan satte jag mej ner och började lyssna. Blind Boys from Alabama Spirit of the century lades i CD-spelaren. ”Hmmm…. Det låter faktiskt annorlunda” hörde jag mej själv säga. Det kändes som om detaljrikedomen hade ökat. Jag hörde helt plötsligt mer än vad jag hade hört tidigare på skivan. När jag slöt mina ögon så märkte jag dessutom att det upplevda djupet i ljudbilden hade ökat. Jag kunde höra klarare att kören faktiskt stod bakom sångaren. Jag kunde dessutom höra mer exakt var de olika instrumenten befann sig mellan högtalarna. Ljuden hade lämnat högtalarna mer än vad jag hade upplevt tidigare. Jag hörde dock inte att ljudet hade blivit bredare, alltså längre till höger än vad den högra högtalaren finns. Ingen sådan tendens fanns överhuvudtaget.

Jag viste inte om jag upplevde placeboeffekt. Men för att försöka undersöka det så kallade jag på min fru. Det känns konstigt att säga det. Vi har just gift oss. Hon är inte speciellt intresserad av mitt HiFi intresse. Hon satte sig framför högtalarna och jag bad henne lyssna. Hon märkte faktiskt skillnad mot hur det lät innan. ” Det är mera som en vägg av musik nu. Man hör inte vart högtalarna står.” Sade hon betänksamt.

Om detta nu är en placeboeffekt som både jag och min fru hör så är det en som jag inte vill vara utan. Jag njuter ännu mer när jag sätter mej framför min anläggning och lägger på något bra akustiskt inspelning. Det är skönt att lyssna…….


Min anläggning består av:
CDFix CD-spelare
Amplifix förstärkare
Avance Delta III högtalare
Silk 75 balanserad signalkabel
Clou nätfilter
Och nu även Transparent MusicWave Plus högtalarkablar

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/10/17 :  22:16:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Välkommen till gänget av placebodiggare

Ett par Transparent Plus kablar fanns tills nyligen även i min anläggning...du var däremot inte köparen av mina.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/10/19 :  18:16:29  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:
Originally posted by Sanoj

Välkommen till gänget av placebodiggare

Ett par Transparent Plus kablar fanns tills nyligen även i min anläggning...du var däremot inte köparen av mina.



Vad tycker du dina nya AudioQuest Dragon gör bättre än Transparent MW Plus?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:25:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
hhmmm man blir frestad att säga ALLT, men det skulle väl vara en lite för lätt väg att gå..

Vi börjar därför nerifrån.

Basen: går djupare med bibehållen kontroll och det blir torrare och rappare, det känns som om förstärkaren plötsligt har blivit..."kraftigare" i avsaknad av andra ord.

Mellanregistret/övre bas: alla sångare och tillhörande instrument verkar mer "synliga" dvs jag kan enklare peka ut konturerna runt personer och dyl. För att använda det så populära HIFI & MUSLI uttrycket..."slöjan framför musikerna har försvunnit"..

Övre mellanregister/diskant: Det går nu HÖGT upp i registren utan att vare sig låta kallt eller hårt utan bara ...vackert ( Nu säger jag inte att Transparent kabeln lät varken hårt eller kallt, men detaljskärpan är ytterligare finputsats )

Det känns som en kabel som jag kan leva med ett bra tag...

Sen så kostar ju Dragon en smula mer än Plus kabeln, så man får ju anta att det kan ha ngt. med saken att göra.

//Jonas

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2002/10/19 21:30:38
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:28:54  Show Profile Send Sanoj a Private Message
ooops..man ska nog läsa igenom allt innan man skickar iväg så här många stavfel

Inte många som tror mig när jag säger att jag är student...snarare 9 bast och okysst

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/20 :  08:44:05  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har ju som ni nog vet också transparent MWP i min anläggning just nu och jag tycker den är riktigt bra första "dyra" kabeln jag skulle vilja kalla prisvärd lite laidback i dom övre registren dock men hellre det än åt andra hållet
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/10/21 :  11:39:56  Show Profile Send dekengren a Private Message
Gebex, Jag ser att du har ett nätfilter till din anläggning. Jag kör oxo Cdfix och Amplifix och blir lite nyfiken, hur upplever du skillnaden i ljudet med/utan nätfiltret? Hur har du det inkopplat, bara till CDn eller till rubbet?

/D
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/10/22 :  22:16:27  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:
Originally posted by dekengren

Gebex, Jag ser att du har ett nätfilter till din anläggning. Jag kör oxo Cdfix och Amplifix och blir lite nyfiken, hur upplever du skillnaden i ljudet med/utan nätfiltret? Hur har du det inkopplat, bara till CDn eller till rubbet?

/D



Jag köpte nätfiltren för att jag hade problem med spänningsspikar där jag bodde förut. Nätfilter löste det mesta av dessa problem. Jag har faktiskt inte lyssnat efter andra effekter på ljudet. Men det kanske jag borde göra. Jag har däremot just provat Holfis mjuka fötter under CD-spelaren och återkommer snart med mina upplevelser.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000