Author |
Topic |
|
Gaddad
Member
126 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 10:59:19
|
Hejsan
Nu när jag har en ny cd spelare så skulle jag gärna ge mig i kast med att "modifiera" min gamla nad s500.
Vad kan man göra på "alla" cd spelare?
Hur gör jag den stabilare? Har pratats om bitumen mattor? Hur kan jag skärma den? Invändig kopparplåt? Byte av op ampar? Modeller? Uppgraderingar på nätdel? Hur och vad?
Alla tweaks är välkommna.
Drömmen vore ju om denna kan bli lika bra som min emc1 då kan jag sälja den och fortsätta köra med den lite mer nätta s500:an =)
Vill någon ta sig an en konsultering? Jag har ordnat service manual om någon känner sig manad att kika =)
Var vänder jag mig för att kalibrera eller byta lasern i spelaren? Kan någon på forumet göra det eller blir det via hifiklubben? |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
Gaddad
Member
126 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:46:24
|
Tackar Pac
De här praktiska bitarna som bitumen matta, kopparplåt, kortslutning av digitalutgång sådant klarar jag, men att ge mig på op:arna är inte mitt kunnande. Var köper ni bitumen?
Kanske någon som vill ta på sig lite tweakande |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 13:51:08
|
Ta bort mutingtrissorna (om såna finns), ta bort utgångskondingarna och ersätt med koppartråd (mät likspänningen på utgången först - innnan du sätter ihop spelaren) blue-tac under cd-släden, blue-tac på kristallen, drosslar på alla sektioner där V kommer in - alt. ferritkulor på spänningskablarna, byt ut alla digitala kablar mot tunn coax |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Gaddad
Member
126 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 14:49:47
|
quote: Originally posted by Zombie
Ta bort mutingtrissorna (om såna finns), ta bort utgångskondingarna och ersätt med koppartråd (mät likspänningen på utgången först - innnan du sätter ihop spelaren) blue-tac under cd-släden, blue-tac på kristallen, drosslar på alla sektioner där V kommer in - alt. ferritkulor på spänningskablarna, byt ut alla digitala kablar mot tunn coax
Aja, men sånt där är ju inte inom mitt kunnande.. jag e ju värdelös med kolven... blue tac har jag ingen aning om vad det är ..
Skulle dock gärna lära mig Någon som tar sig an en lärling gratis
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 17:55:39
|
- ta bort mutingtrissorna: behövs ingen lödkolv, bara en avbitare - blu tac: häftmassa, oftast blå - böcker (ny): köp en upplaga Svensk Uppslagsbok (helst den med A-Apollon), lägg ett par band på CD'n och ett par band under. Idé- och lärdomshistorisk Årsbok 1940-60 är också utmärkt... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 22:50:25
|
OK, har du prövet det gamla cyckelslangs-tricket??
Mvh, Per
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gaddad
Member
126 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 08:12:12
|
quote: Originally posted by PAC
OK, har du prövet det gamla cyckelslangs-tricket??
Mvh, Per
Nope låter som något jag ska ställa cd spelaren på ? |
|
|
Steve
Member
261 Posts |
|
Gaddad
Member
126 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 09:06:10
|
Om jag ska kortsluta digitalutgången räcker det att göra det på den elektriska eller måste jag även kortsluta aes/ebu utgången? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:32:21
|
Hej igen!
Jo visst menade jag att lägga en cyckelslang under maskinen. Man behöver inte det där snygga locket och lådan som hänvisas i ovanstående länk. Bara pumpa upp slangen lagom mycket så att fötterna på CD'n lyfter. Alternativt kan man skruva av fötterna och köra med en riktigt "paff" slang. Funkar fint i mitt rack..!!
Du skall nog inte "kortsluta" utgången. Det du däremot kan göra är att ta ett 75ohms motstånd och koppla mellan signal och jord på digitalutgången. Du kan med fördel koppla in motståndet i en RCA-kontakt så blir det som en "plugg" för din digitalutgång.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
Edited by - Pac on 2002/11/01 11:33:15 |
|
|
Gaddad
Member
126 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:20:23
|
quote: Originally posted by PAC
Hej igen!
Jo visst menade jag att lägga en cyckelslang under maskinen. Man behöver inte det där snygga locket och lådan som hänvisas i ovanstående länk. Bara pumpa upp slangen lagom mycket så att fötterna på CD'n lyfter. Alternativt kan man skruva av fötterna och köra med en riktigt "paff" slang. Funkar fint i mitt rack..!!
Du skall nog inte "kortsluta" utgången. Det du däremot kan göra är att ta ett 75ohms motstånd och koppla mellan signal och jord på digitalutgången. Du kan med fördel koppla in motståndet i en RCA-kontakt så blir det som en "plugg" för din digitalutgång.
Vänligen, P
Ok, det var det jag menade, räcker det att göra det på "rca" utgången eller "måste" jag göra det på balanserade digitalugången också? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 15:48:36
|
Det skadar aldrig att terminera öppna utgångar. Jag skulle nog ha gjort det på den balanserade utgången också. Frågan är bara vad den termineringen skall vara. Borde stå i bruksanvisningen vilken typ av karaktäristisk impedans som utgången är gjord för. Så kolla där.
Mvh, P |
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:01:47
|
AES/EBU är på 110 Ohm |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
|
Topic |
|