HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 stranded
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:02:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Go kväll!
Har hört att solida ledare låter mjukare alt. mörkare än mångledare av olika uhp ohc o-allt-vad-det-heter-koppar som istället lägger på en skimmrande diskant (vad nu det skall vara bra för).
Dessutom att skineffekten tas om hand bättre med solida eller få ledare som många amerikanska tillverkare förordar (XLO, Tara labs, Cardas, Nordost mfl).
Tänkte bygga egna högtalarkablar av starkströms/kopplingstråd, helst med skärm. Huvudsyftet är att anpassa längderna bättre. Har nu 6 (huga!) meter av svart linn k400. Fet o go kabel den där, biwirad och allt men längden måste ofelbart leda till förluster. Vilka får jag veta när jag är klar. Och hur är det med kapacitiva laster. Slutsteget bör vara lastokänsligt men men. Ökad kapacitans leder till muffig diskant. Vill inte dissekera min kabel - än. Frågan är: solid core eller stranded cable?

Mvh Johan

Hifiarkeologen

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:37:09  Show Profile Send DHT a Private Message
För högtalarkablar är inte hög kapacitans något problem (om inte slutsteget är av den typen som mår illa av det) Låg induktans är det du bör sikta på. Skärmen tycker jag är onödig på en högtalarkabel pga låg impedans/höga strömmar. Ett antal solid core kablar som du sätter ihop på ett sätt som ger låg induktans är en bra utgångspunkt. CAT-5 nätverkskabel kan man göra bra högtalarkabel av. LTS-gänget brukar förorda EKK som är en liknande kabel om jag inte är ute och cyklar.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/11/02 :  14:21:20  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Go kväll!
Dessutom att skineffekten tas om hand bättre med solida eller få ledare som många amerikanska tillverkare förordar (XLO, Tara labs, Cardas, Nordost mfl).

Detta är helt felaktigt. För att motverka skineffekten använder man sk litztråd med massor av tunna, individuellt isolerade trådar.

För övrigt så är inte skineffekten en faktor som påverkar vid så pass låg frekvens som 20 kHz.

/Marcus
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/02 :  22:45:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Tack för advicen. Efter lite research på nätet gäller det alltså att hålla ledningarna ihop så att inte induktansen far iväg. Något slags kvasivetenskaplig geometri får duga. Skineffekten är till förtret endast för fladdermöss. Och kapacintansen (som ökar när induktansen minskar) är lastberoende. Troligtvis marginell inom audiospektrats stora mittfält. Litztråd verkar lite dyrt o jobbigt. Man kanske kan tillverka en enkel coax av den på en halvmeter för att testa. Skärmen får vara eh.. nåt med avstörande mässing kanske.

mvh/johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/03 :  00:22:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Mina nuvarande kablar beståt av 4st 1 mm finsilvertråd löst tvinnat och det låter mycket bra. Det blir dock ganska dyrt om du behöver 2x6m så prova du med koppar istället.

Edited by - n/a on 2002/11/03 00:23:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000