HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mysko dator fel?? Någon som kan hjälpa??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/07 :  15:36:21  Show Profile Send Mahler a Private Message
Halloj,

Har nu äntligen efter många om och men lyckats snurra igång dator burken igen.. I tre dagar nu har det inte gått att få igång datorn alls. Eller snarare.. Man trycker igång burken men skärmen är beck svart.. Lustiga är att startar man om datorn ett antal gånger så flippar den plötsligt igång.. Sen funkar den hela dagen.. Stänger av den på kvällen och på morgonen är det samma historia igen?

Och datorn låter som normalt när man trycker igång.. Fundera först på om skärmen gett sig.. Bytte till en gammal skärm i förrådet ock konstaterade att skärm 2 ochså var beck svart.. Så en kråka bort i felsöknings protokollet. Sen börja jag fundera på om grafik kortet är kaputt.. Har tyckt att skärmen varit flimmrig i sidomarginalerna ett tag nu..

Nå, plocka ur grafikortet och tryckte in det igen.. Kanske kommit på sniskan på något vis.. Funka fortfarande inte.. Nu börjar jag fundera på om inte det är moderkortet eller CPU:n som fått snurran??

Körde just SISOFT Sandra som ger en varning för att moderkortet har för hög temperatur.. Men det kan ju knappast gälla när datorn är kall på morgonen och man startar upp..??

Hmm..

Någon som har en ide om vad det kan vara?? Nu innan jag fick igång den kopplade jag ur alla sladdar.. Öppnade upp och vickade lite på fläkten till processorn och såg till att allt satt fast och kopplade in allt igen.. Och vips funka datorn perfekt igen??

Hmmm!

-----------------------
Tabula Rasa!

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/01/07 :  16:14:29  Show Profile Send templar a Private Message
Hur långt kommer datorn i uppstartandet av operativsystemet de gånger det bara blir svart?

La chispa adecuada

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/07 :  16:19:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ingenstans...

Becksvart från knapptryckningen.. Inte ens ett blink på skärmen bara svart så jag har ingen aning.. De första sekunderna hör man ju hur allt går igång inne i datorn men sen surrar bara fläkten konstant.. Så jag vet inte var det stannar eller vad som händer eftersom skärmen är svart!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/07 :  16:31:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Kör du med Sandra,så testa med "Performance Tune-up wizard",det brukar funka...

Sandra rules!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/01/07 16:31:44
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/07 :  17:01:50  Show Profile Send Piggen a Private Message
Det kommer inget efter en liten stund?

Kolla så att det inte är glapp i något. Kort. Minnen. Spänningsförsörjning etc.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/07 :  17:25:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nupp Piggen!!

Har varit dött typ ett par timmar idag.. Öppnat upp två ggr. Ryckt ut grafikkortet stoppat tillbaka spännt skruven ordenligt igen.. Tryckt på processor fläkten och vickat lite på den (fick inte loss för att kolla processorn) och kollat kablar efter glapp..

Efter det gick det igång igen men egentligen hade jag inte gjort ngt nytt.. Öppnade som sagt upp redan tidiare idag och gjorde samma saker!!

Får väl se om den startar upp i morgon!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/07 :  18:20:40  Show Profile Send Piggen a Private Message
Lycka till!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/07 :  20:41:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Går själva nätaggregatet, fläktar, hårddiskar och dioder på fronten igång?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:18:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Prova att nollställa bios samt kolla om du har kontakt mellan cpu och kylaren (tillräckligt med kylpasta).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/08 :  10:42:46  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej grabbs,

Idag ticka datorn igång på första försöket!!

Verkar onekligen som att något glappa inne i datorn!!

SiSoft Sandra klagar dock på gammalt bios för moderkortet, hög temperatur (över 50 grader på moderkortet), gammal video bios på grafikkortet och lite annat som jag skall försöka fixa.

Hur gör man för att uppdatera bioset på moderkortet.?? Hittade rätt drivrutin på Asus hemsida men känns lite läskigt att pula med när man inte är dator proffs direkt..

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/08 :  11:04:27  Show Profile
det funkar kanon asus uppdateringsprogram, har kört det mååånga gånger utan problem.

edit: Var säker på att det inte blir strömavbrott bara

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/01/08 11:12:09
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/08 :  11:45:45  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vilket program är det????

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:34:50  Show Profile
Det uppdaterar datorn bios på ett smidigt sätt, inget krångel ute i dos eller annat.

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt70401.zip

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:06:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
SiSoft Sandra klagar dock på gammalt bios för moderkortet, hög temperatur (över 50 grader på moderkortet),


Moderkortets temp , processorns eller den interna tempen ?

Kör du en processor utan kylning så drar den iväg till flera 100 grader på ingen tid som helst. Chipsetet har även det en kylfläns o ibland en fläkt. Kolla den med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:27:24  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Om datorn går varm så kan det bero på att kylaren till CPUn har halkat snett. (Å andra sidan så skulle du få grava stabilitetsproblem efter någon minuts upptid).

En utav mina datorer hemma har dåligt batteri till BIOS och det yttrar sig om att den vägrar boota första gången man trycker igång den (allt surrar men det händer inget). En snabb omboot så kickar den igång. (Detta är andra datorn som detta inträffar på, i mitt fall så har jag aldrig haft något problem förräns datorerna börjar bli en 6-7 år gamla)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/08 :  16:56:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Martin M... Passar det programmet ALLA Asus kort??

Kör med A7N8X Deluxe.. Ca 2-3 år gammalt!

Ang. kylningen till processorn!! Var på den lite och tänkte försöka öppna upp där när datorn inte gick igång.. FÖr att kolla om processorn sitter som den skall.. Fick dock inte loss den och nöjde mig till sist med att trycka lite hårt på den bara i alla kanter..

Fläktarna 2 st i datorn (en till processorn och en i dörren till lådan snurrar båda som de skall och inga missljud eller annat konstigt.. Vet inte riktigt varför den går varm..

Sisoft Sandra säger att MAINBORD TEMPERATURE IS TOO HIGH!! Verkar inte vara processorn som blir för varm iallafall!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:32:51  Show Profile
Funkar både till min P4 3 Ghz som är något år och en gammal athlon som inte är från detta årtusende

Bara att köra igång och testa... den söker reda automatiskt, sen väljer man om man vill installera..

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/01/08 18:33:25
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:36:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
Phewwwwwwwwwwwww!!!

Körde mig igenom programmet men det påstod att det inte fanns något giltig fil!! Hmm.. nå, laddade istället manuellt ner PCB Rev. 1008 och körde den vägen istället och det funkade perfekt.. Det skall finnas en BETA version av 1009 nu men frågan är om man vågar installera en BETA????

Tack för tipset annars Martin!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:47:00  Show Profile
Ibland så funkar det inte när den själv ska välja server utan man kan få göra det manuellt.

Men det är bara bra om man gör som du gjort istället så kan absolut inget gå fel! OCh strunta i Betan om 1008 fungerar.

Hur som helst är det ju ett smidigt program att fixa bios med!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:52:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
Kan man lugnt säga!! Bara luta sig tillbaka och titta på!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/08 :  19:31:49  Show Profile
Hoppas det löser sig iaf! Nu måste jag ner i källaren och smeka lite på mina Strauss

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:52:46  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Symptomen som beskrivs verkar bekant...

Ena gången var det CMOS-batteribackupen som var slut.
Andra gången var det nätaggregatet som var på väg att ge upp. Nytt nätagg, och vips fungerade det igen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:53:08  Show Profile Send Mahler a Private Message
CMOS Batteri backup??

Tyvärr har jag ingen aning om vad det är!! Hur fixar man det om den är slut/kaputt!!

Om det är nätaggregatet så är det alltså bara att byta det??

Låter hursomhelst som att jag kanske får köra in datorn till en verkstad för genomgång och tester?? Hmm!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:08:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Sitter ett knappcells/litiumbatteri på moderkortet för att underhålla minnet med inställningar i BIOS och klocktid osv.
Detta minne är av CMOS-typ då den typen drar lite ström.

Batteriet är ofta ett CR2032 om jag minns beteckningen rätt, även om andra varianter kan förekomma.

Så för att fixa det köper man ett nytt batteri och monterar!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/09 :  10:02:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Så för att fixa det köper man ett nytt batteri och monterar


Ja JUST DET!!!

Då skall man först hitta eländet på moderkortet!!

Nåja, datorn gick tydligen inte igång idag heller!! Så det blir en trip till datorbutiken på lunchen.. Dom får ta sig en glutt på eländet!!

Suck!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:36:19  Show Profile
Mahler, det går inte att missa! Testa iaf så kanske du sparar många hundringar (tusningar).

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000