HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om baskorrigering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/04 :  12:29:27  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har nu med min Tact rumskorrigerare använt Eq:n till att justera basnivån (använder ej rumskorrigeringen). Jag har i och med detta kunnat ställa högtalarna där i rummet som jag tycker att de klingar bra i mellan och diskant och kompensera för den basbrist som blir där med hjälp av Eq:n på Tacten. Som mest fick jag höja vissa frekvenser i basen med nästan 7 db.
Mitt Dynamic Precision slutsteg är ganska kraftigt (2*400 W i 8 ohm och 2*2600 W i 1 ohm) och högtalarna tål mycket effekt och är tämligen lättdrivna (93 db känslighet). Jag undrar om det ändå är någon fara att kompensera upp basnivån på detta sätt?
Jag har förstått att det är bättre att justera ned topparna istället för att justera upp svackorna i frekvenskurvan men med nog med effekt och effekttålighet så borde det väl inte vara någon fara att justera upp bassvackorna? Om brusnivån höjs i dessa register borde väl inte göra så mycket då det enbart är i basen det justeras? Eller?

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2006/01/04 12:30:57

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/01/04 :  20:58:37  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Hajfi,

Det beror på hur mycket du behöver korrigera upp basnivån för att hamna i samma nivå som det övriga frekvensområdet.

Några exempel: om du behöver korrigera upp basnivån med, säg 10dB, använder du 10ggr mer effekt i basområdet än i övriga frekvensområden. Behöver du korrigera nivån med 20dB behöver du 100ggr mer effekt än i övriga register. Använder du då 10W i genomsnitt behöver du ha 1000W i basområdet för att nivåerna skall överensstämma.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/05 :  00:36:35  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Som jag skrev fick jag som mest korrigera med 7 db och det är bara vid en frekvens, då kanske det inte spelar så stor roll? Borde innebära att steget måste ge drygt 4 ggr högre effekt vid denna frekvens vilket väl inte borde vara något problem vid normal lyssning?

Stereotypen
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/05 :  09:04:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Förutom att nivån kanske numera är jämn vid mätning men lyssna på ett antal skivor och jämför om basen blivit sämre i något avseende förutom mängden som då har blivit "bättre/jämnare".

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/05 :  11:25:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är inte säkert att det går att kompensera om det är utsläckningsfenomen det handlar om.
Regeln är nog att bara försöka dämpa där man har förstärkningar och inte försöka höja någonstans.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/01/05 :  12:57:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Hajfi, du skrev:
quote:
Jag har förstått att det är bättre att justera ned topparna istället för att justera upp svackorna i frekvenskurvan men med nog med effekt och effekttålighet så borde det väl inte vara någon fara att justera upp bassvackorna?


Svackor i en frekvensresons är fysikaliskt orsakade av ljudvågor som hamnar i destruktiv interferens. Ibland helt ur fas, eller mer eller mindre ur fas, beroende på hur rummets/högtalarnas placering/lyssnaren/m.m akustiska egenskaper är.

Därför kan man inte bara enkelt tro att det går att elda på med mer effekt i dessa frekvensregister. Ljudtrycket ökar men inerferenserna finns fysikaliskt kvar fortfarande.

Så det enda man i stort sett åstadkommer är att elda på med mer effekt för kråkorna så att säga, utan att det ger någon direkt nytta. Snarare gör det skada eftersom man får mer distorsion ur högtalarna p.g.a. större konutslag. Det blir även mer ljudvågor i rummet som ej ger ljudtryck; bara interfererande ljudvågor som man psykoakustiskt kan detektera och om dessa är laterala ("höger-vänster") uppfattas som väldigt störande, typ en slags "lock-i-huvudet-effekt".

Bättre då att försiktigt dämpa där man har resonans istället. Observera att det inte är säkert att man kan får det "perfekt", resonanserna i ett rum är det enda man har att kunna spela ljud vid i lågfrekvensregsitret i rum av vardagsrumsstorlek, så man kan inte bara ta bort alla resonanstoppar, då försvinner mycket av basljudet, och det var kanske inte det man ville riktigt.

Hoppas det blev någorlunda begripligt...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/05 :  15:54:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag tycker man ska börja med att placera högtalare och lyssningsposition där basen blir bäst. Sedan får man, beroende på vilka problem man får med övriga frekvenser, se vad som behöver göras. Det är ju mycket lättare att med rumsakustiska åtgärder dämpa en för kraftig diskant/klappeko än att få upp basen om man har sittplatsen precis i en utsläckning. Dessutom försämrar inte sådana åtgärder ljudkvaliteten på samma sätt.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:10:20  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Saken är den att i mitt rum är det väldigt svårt att få någon vettig bas alls när jag spelar på kortsidan. Rummet är 4.5 x 11 meter och det blir rejäla utsläckningar var man än ställer högtalarna efter kortväggen så jag kompenserade lite med Eq:n för att få något sånär basåtergivning. Jag har mätt frekvensgången för varje högtalare separat och Eq:at nivåerna olika för respektive högtalare. Det jag såg vid frekvensmätningen var att vid vissa basfrekvenser hade den ena högtalaren en topp medan den andra hade en svacka. Är detta vanligt tro?
Mitt första intryck är att basen har blivit mycket bättre men vi får se efter vidare lyssning.
Tack för tippsen i inläggen!!!

Stereotypen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000