HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billiga! högtalare, vad har ni för erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/08/01 :  11:08:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har slagits av nergraderings djävulen!

Nu ska här experimenteras. Experimentet går ut på att finna BILLIGA högtalare som låter svinbra. Förutsättningen är att de kopplas till riktigt bra elektronik, ordentligt kablat. Vissa kanske vill hävda att de inte finns men jag tror, obs tror att de finns.

Så det jag undrar är vilka erfarenheter ni andra har. Kan man få nästan fullregisterljud i bra hifiklass för 4-5000kr?

Jag har precis testat ett par eltax för 3000kr här. Inkopplade till min Accuphase lät de rätt hyggligt. De försvann ur ljudbilden men saknade rejält mycket nyansering och kontur i alla register. Ljudet var mycket återhållet pga av detta. Vi får se hur de presterar nästa gång, när de är inspelade?! Mina små Totem (c:a 7000) spelade mycket mer öppet och luftigt men saknade den botten som eltaxen med sina 4 åttor gav.

Jag har aldrig testat såna högtalare som jag dissat som skit för att de är för billiga och säljs på Siba men nu ska det alltså bli ändring på det. Kul tycker jag medans andra säkert garvar läppen av sig. Risken finns dock att ni som gör det kommer bita er i den (läppen alltså) när resultatet kommer. Vi får se?

Nästa högtalare till rakning är nog eventuellt Proson Reality 63 Mk II. En klart mycket dyrare, billig högtalare men också en som verkar välbyggd och med potential att låta förhållandevis bra.

Alltså vad har ni för erfarenheter av detta? Dela med er nu även om ni kanske framstår som tondöva halvtokar i hifinördens ögon, men strunt i det! Det är ju inte svårt att sätta ihop en dyr anläggning som blir bra jämfört med att sätta ihop en billig som blir lika bra som den dyra!

Retro låter fint.

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/01 :  11:59:06  Show Profile Send Snoop a Private Message
Körde ett par Proson Conquest 66 förut för ca 1800kr. De lät riktigt bra för priset och spelade nöstan i klass med Magnat Vector 77 för ca 3500-4000kr

Denna tråd kommer bli riktigt intressant då jag håller på att köpa ett par högisar åt en bekant i prisklassen 3-4000kr.


Så skriv era erfarenheter här av billiga högtalare...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/08/01 12:00:44
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/01 :  12:11:12  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Det är ju inte svårt att sätta ihop en dyr anläggning som blir bra jämfört med att sätta ihop en billig som blir lika bra som den dyra!

Yepp! Det alltid imponerande när man för möta/höra en konstruktion som presterar mer än förväntat i sin realitet till sin prisklass!

Dac:en från Cambrige (DAC 3) är ett bra exempel på en sådan som jag själv har haft nöjet att äga!

Men billiga högtalare? Nja... Tyvärr så har jag inte sprungit på någon fullregistare i just den prisklassen du pratar om, jeppe72. Men hade du lagt till ca 10 lappar till så vet jag i alla fall en kandidat
Men ska bli intressant med vad du kommer fram till! Kan bliva en rekomendation åt bekanta med betydligt mindre lust att offra övrigt i livet för hifi än vad vi nördar är beredda på!

Lycka till med sökandet!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/08/01 12:13:53
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/08/01 :  12:24:27  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Vart bor du i Sverige, Jeppe?

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/08/01 :  12:33:08  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
JE jr, jag bor i Mariefred nära Strängnäs.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/08/01 :  13:38:42  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Aj vad långt bort, annars kunde du fått prova mina högtalare

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/01 :  14:43:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Ett par högtalare som är prisvärda är http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=514
öppna och spelglada.
Och Tannoys Billigaste högtalar-serie "Fusion" är hög intressant om man letar efter billigare modeller. Har hört instegs modellen http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=874 och den är ett fynd!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/01 :  14:51:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Att man kan få riktigt bra stativare för 5000 spänn anser jag vara mer eller mindre självklart i dagsläget. Men golvare, det vete tusan... Brukar vara det där lådljudet som är svårt att komma från i den klassen... Men men, spännande tråd!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:09:33  Show Profile Send ART a Private Message
Klart intressant intiativ jeppe72!

Själv ska jag nog uppgradera ... lite. Har ganska länge lyssnat på kombon Sony X505ES + Sennheiser 580HD (länge, som i sedan 1995... ). Nu har dock lurarna börjat bokstavligen desintegrera av hög ålder, och detta i kombination men att jag köpte en liten Yarland-förstärkare att ha i köket (med 5670 + EL84 rör och hela 13W) gjorde att jag fick ett ryck och bar ner 'hemmabio'-frontarna i vardagsrummet och kopplade in... Dessa är Prosons gamla Reality SA666 (med reservation för att jag kanske minns namnet fel, 666 är jag väldigt säker på, men resten? ).

Kopplade ihop alltsammans med Sibas bästa och la en del tid på högtalarplacering. Resultat? (Förutom ett irriterat "Varför står högtalarna mitt på golvet?" från frun)

Tja. Inte 17 är det HiFi. Lite svårt att säga vilket som är den svaga länken med 1-bit DAC i Sonyn (visserligen en 'bra' variant, men...) distortion i förstärkaren och ... ja, Proson-märke på högtalarna...

Ljudet? Varmt, mysigt och avrundat. Bäst ljudbild i mellanregistret, röster fokuseras hyfsat. Svårare saker däremot, låt mig ge bara ett exempel: Piano. Pianoljud vägrar resolut samla ihop sig i ljudbilden utan flyter fritt i hela rummet. Bläääää.

Men det är sannerligen mycket bättre än inget ljud alls.

Jajustdet. Poängen! Testa gärna högtalare som mina, de lär vara snudd på gratis begagnade och jag har alltid haft en smygande känsla (som inte alls behöver stämma) att de har mer att ge än min elektronik orkat tvinga ur dem...
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:16:32  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
piP.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:18:18  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
piP.


Bra alternativ, om det nu inte vore för att han ska nedgradera

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:46:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fasen jeppe..hejsan ...du nämnde nåt om Proson Reality 63MKII ...Leif B här på forumet använder sådana ..drivna av sin copland-rörsteg..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/08/01 :  16:22:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej Ohmega, ja visst, det var det jag trodde, hoppas han hittar hit nu då, så vi får höra hans erfarenhet av dem.

Härlig respons på den här tråden. ART jag misstänker att du kan ha rätt. Mer kraft och bättre sån så blir säkert resultatet bättre, vad vet jag. Jag vet inte ens vad dina Proson är för någon modell.. Men bara ett test kan avgöra. Pip kan tyvärr inte komma på fråga eftersom man måste (?) sätta upp madrasser på väggen. Men jag kanske överdriver lite. Det kan säkert gå att få till det utan vidare akustikombyggnad. Akustiken i mitt råspåntade rum med snedtak (halvplansövervåning) är superbra.

Min totem spelar fantastiskt. Högupplöst, dynamiskt och med fin balans i ljudbilden. Den djupaste basen saknas såklart (4" bas/mellan) men många skulle nog bli förvånade över den bas och det ljudtryck som ändå går att få till. Viktigt i den här ekvationen är att Totemhögtalarna visserligen lät ok med Amplifix men med Accuphase spelar de oerhört mycket större, fylligare och mer "rätt". Upplösningen ligger mer i mellanregistret än tidigare i toppen (som jag ser det ) så elektroniken är avgörande för resultatet.

Eltaxerna, som förövrigt bara kostade 1500, är hittills utan chans. Och det är helt i sin ordning, enligt mig. Nu kommer de framöver att få ytterligare en seriös chans, efter inspelning och behandling av kanterna på konerna (flytande parafin, ska enligt utsago ge uppmjukning och mer mikrodetaljer). Vi får se vad som händer.

Sen finns det ju massor av knep för att komma till rätta med problem i högtalarna. Resonanser i lådorna kan säkert dämpas med bitumen eller extra stagning!? Samma sak gäller högtalarkorgarna (bitumen). Så några enkla moddningar kan säkert få eltaxerna att förbättras på flera punkter om de inte blir tillräckligt bra. De ljud jag hörde ur dem var inte bra men imponerande för den lilla kostnad de bär.

Jag kommer vara borta en vecka nu och sedan tar jag vid igen. Förhoppningen är då att min granne spelat in sina Eltax Millenium 400.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/08/01 16:23:39
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/01 :  16:25:20  Show Profile Send mayro a Private Message
Jeppe. Jag har haft föregångaren till dessa Proson du ska testa.. Och jag har erfarenheten att dom kan klart ge många många dyra högtalare en chock.. Dom spelar inte bara ok kan jag säga.. Och vilket drag dom kan med potent elektronik uppvisar.

Jag kunde aldrig bottna dom knappt vad faen ja gjorde...

Och då det kommer till "finljud" så har jag hört lådburkar för ofantliga kr o ören med saker som fattas till o med jämfört med dessa billiga Proson...

Ska bli mycket roligt att se vad du hittar hos dom nyare modellerna med band såsom diskanter osv...

Så mina ord är att man ska akta sig noga för att såga dessa prosons så fort man ser namnet...

Proson säljer ju kablar också ifrån kinatillverkning.. Och dom kinesiska anses ju superbra enligt många... Undrar om dom trott det OM det stått Proson på dessa kablar tro..

Muse vet mer om detta om kablarna eftersom jag hörde det i tredje hand. Men betvivlar inte riktigheten i alla fall om detta...

Så Jeppe72. Prova fort så vi får en LITEN snabbhint om sakens läge här....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:29:27  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Finns massor av bra högtalare i den prisklassen, med rätt matchning så kan man få en riktigt lyckad setup.

Lyssna på Quad 12L om du har möjlighet. Dom ger väldigt mycket högtalare för pengarna. Och skulle vara mitt förstaval upp till 8000-9000:- Vill du ha golvare titta på Quad 21L.

Totem gör också några riktigt bra stativare, Rainmaker är väl den högtalare jag personligen skulle föredra av deras sortiment.

Ett annat billigt märke som jag faktiskt själv började mina hifibanor med är Jamo.
Jamo D730 eller E700 är två par prisvärda högtalare!

Lycka till med letandet!


Edited by - patrikpolly on 2005/08/01 17:33:51
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:13:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Patrikpolly, tack för tipsen men här gäller riktigt riktigt billiga högtalare. Taket ligger där Prosons reality 63ór ligger alltså strax över 5kkr och det ska vara så nära fullregister (nåja) som möjligt. Alltså stort ljud, bra ljudtryck över en stor del av frekvensregistret, alltså riktig djupbas osv.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/08/01 18:15:11
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:32:03  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
OK, golvare eller?

Isåfall säger jag JBL E-80, 91db!!!

och Jamo E855 tror jag dom heter, bra mer tungdrivna!

5900:- resp. 4500:-

Mvh Patrik
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:36:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
JBL E-80 tror jag kan vara bra, de har väl kostat mer tidigare? Typ 7.000 eller liknande?

Annars är AE Evo 3 mycket prisvärda!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/01 18:37:23
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:39:49  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Är absolut inget infinity fan, men Infinity Primus 250 kanske är intressant?

http://www.prisjakt.nu/bild.php?p=21691&st=2

http://www.referenceaudio.se/default.asp?sMain=/net/product.aspx%3FiProductID%3D2693

mvH P
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:44:25  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Whaferdale Diamond 9.6 och Heco kan vara intressanta också!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/08/01 :  20:02:49  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Dynavoice och Proson verkar vara de intressantaste låglågbudgett alternativen. Fram för allt Dynavoice M-65 för 1995kr/par inklusive frakt. Det ser ut att vara en fin högtalare och den skulle vara intressant att testa. Proson Reality 63 MkII ligger på mer än dubbla pengarna men kan kanske vara en klart mycket bättre högtalare.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/01 :  20:40:28  Show Profile Send svejk a Private Message
XTC Från fynd börsen skall vara bra har själv inte lyssnat

http://www.fyndborsen.se/


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/08/01 :  21:09:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, XTZ 99 W2MT ser också fina ut. Tyvärr finns de inte någon ljus färg som inte är björk. Björk fungerar inte. Calvados som Proson kallar sin färg ser ju ut att fungera men jag vet inte hur de ser ut i verkligheten.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/08/01 :  21:26:18  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Dynavoice M65 ger väldigt mycket för pengarna:
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=855
Har en vän som köpte dem nyligen och de presterar i det stora hela väldigt bra. Har tyvärr inte haft tillfälle ett testa högtalarna med dyrare elektronik.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2005/08/01 :  21:43:13  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Härlig tråd!

Själv har jag Audio pros gamla Black Diamond kopplat till ett riktigt bra slutsteg (Kinaimport 2500 VA )

Dom låter betydligt bättre än vad dom borde låta med tanke på prisklass och internstagning (eg avsaknaden av sådan)

Jag hade tidigare dessa högtalare kopplade till en "bra" hembioreceiver, Denon 3801, som prisats för sina fina musikegenskaper. Njae...... Inte lät det bra inte.
Med bättre elektronik (Läs muskler och kontroll )lyfte allt!

Lycka till med testandet

//Gonzo//

Edited by - Gonzo on 2005/08/01 22:21:25
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:06:40  Show Profile Send pak a Private Message
brorsan har ett par xtz w2mt som jag testade på min anläggning(adyton/marantz).
fy f..n,säger jag.här sitter jag med ett par vr5 som vägrar spela som jag vill i mitt dumma rum,och så kommer ett par 3000kronors in och i princip tar andan ur mig-funkade klockrent direkt ur kartongen.OK,en viss skillnad är det ju,men ändå!
men detta resultat blir förmodligen annorlunda med enklare elektronik,som brorsans rotelgrejer tex.där lät det mindre,men fortfarande bra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000