HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gammal man gör så gott han kan.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gart
Starting Member

12 Posts

Posted - 2006/01/04 :  23:59:19  Show Profile Send gart a Private Message
Gammal man (har fyllt 50...) med gamla grejer ser kanske lite grå-svart på tillvaron, men korthuset börjar rasa och det behövs lite goda råd innan allt blir helt tyst.

Min stereo har ca. 25 år på nacken och har bringat mig mycket nöje under åren. Frågan är om man skall bry sig att laga det som går sönder, eller om det är ny anläggning som gäller.

Första raset kom redan för ca 10 år sedan då skivspelaren (Luxman PD272) behövde tillförsel av extra värme för att orka upp i rätt hastighet. Ingen lyckades hitta felet, så jag skaffade en begagnad Thorens TD 166 Mk V med Ortofon p.u. i stället. Den är väl OK att spara på så länge det går, eller? Jag har sneglat lite på en Pro-Ject 2xperience, men är lite osäker.

Ras nummer 2 kom för ett par år sedan då mitt kassettdäck (Nakamichi 480) slutade fungera. En kille i Solna skulle fixa den, men det blev inget av med det. Det fick bli en begagnad Nakamichi BX-100E, men jag tycker inte det låter riktigt lika bra som med den gamla. Här är jag sugen på att byta till en Yamaha KX393, vad tycker ni? Jag har 100-tals kassetter som jag har för avsikt att föra över till CD mha en Pioneer PDR-509. (Skall man slänga den till fördel för en Yamaha CDR-HD1500?)

Återstår gamla CD-spelaren (Yamaha CD-400, som börjar kännas rätt sliten) och ögonstenen Marantz 2252 B (en reciever med massor av rattar och knappar = inställningsmöjligheter). Här är jag sugen på ett "kit" dvs förstärkare (Vem f-n lyssnar på radio nu för tiden?) och CD-spelare av samma fabrikat, och ännu så länge har jag hittat Harman/Kardon 970 (HD+HK) resp. Marantz (gammal kärlek rostar aldrig) CD5001 + PM7001.

Slutet på kedjan utgörs av ever-lasting Cervin Vega-lådor (A504 R) resp. Koss-lurar (PRO/4AAA). Där råder inga tvivel, ljudet är i mitt tycke out-standing. Och jag känner inget behov att konvertera till fler kanaler än 2 ("Hade Gud velat att vi skulle ha fler kanaler så hade han gett oss fler öron.").

På nyåret faller bonusen ut och man är ju enfaldig om man tror att den skall räcka till allt, men i prioordning kassettdäck/CD-spelare/CD-brännare/förstärkare/skivspelare vad har ni för råd att ge en gammal man med bra öron för bra musik?

/Tony

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/05 :  09:15:53  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kul att se att någon mer har haft en Luxman PD272, min fungerar fortfarande dock, men skall bytas ut så fort (om någonsin) kulorna börjar rinna in.

Varför inte satsa på en kassett recorder/CD-R-RW kombo istället? De är tillverkade i första hand för studiobruk så de borde ju hålla ett tag, och vad det gäller de välljudande egenskaperna kan man väl inte ha vad skit som helst i en studio????????? Då slipper du ju skaffa en enhet mindre.

Tascam har en CC-222MK II
http://www.tascam-europe.com/en/index.html

J. Ullberg
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/01/05 :  09:16:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vad har du för budget?

Sedan undrar jag om det är så bra att ha kassettdäck som prio 1, skulle hellre lagt krutet på förstärkaren och CD-spelaren.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gart
Starting Member

12 Posts

Posted - 2006/01/05 :  12:04:50  Show Profile Send gart a Private Message
Grejen är den att jag ännu inte vet, allt beror på bonusen. Men anledningen till att jag prioriterar kassettdäcket är att jag primärt vill föra över musiken till modernare - och förhoppningsvis mer långlivad - lagringsform.

/Tony
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/01/05 :  12:25:36  Show Profile Send bliss a Private Message
Kan du inte kolla upp vad det kostar att någon annan överför det åt dig så att du slipper bli sittandes med nåt du inte kommer använda så mycket i framtiden? Gå till nån hifibutik och lyssna på ett "paket" i din prisklass, även inkl högtalare tycker jag, sen kan du ju se i vilken ände du vill börja investera och om du ska köpa allt på en gång eller någon komponent i taget. Sen finns ju en begagnatmarknad också! God jakt och lycka till!

Edit: Fixade särskrivning

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2006/01/05 12:27:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000