HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning av förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bpahe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2006/01/04 :  11:21:30  Show Profile Send bpahe a Private Message
Hej på er alla!

En stilla undran - hur lång tid brukar ni generellt spela in en ny förstärkare? I Hifi & Musiks test av Rotels RA03 sade man att den inte vaknade till liv förrän efter ungefär 100 timmar, i andra sammanhang talar man ibland inte alls om inspelnings/bränningstid. Skiljer det sig mycket mellan olika märken? Sist jag köpte stärkare var på 90-talet, så jag minns inte hur det gick hemmavid.

Varför undras detta? Jo, har just testat en sprillans ny Thule IA100 som verkar behöva gå några timmar till...

/hans

Gott ljud!

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/04 :  22:59:18  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Låt den vara på ett par dagar innan du dömmer den. Inspelningsperioden varierar. Men någonstans mellan 100-300 timmar.
Du kommer märka förbättringar succesivt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:19:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Instämmer helt. Jag har märkt att desto större och dyrare doningar desto större blir skillnaden mellan nytt och inspelat. Säg 100h för en billig och 300h för en dyr maskin. Din Thule är nog i fin form efter 200h.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:27:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Inte bara det..

Kall elektronik spelar sällan rolig musik..

Själv måste jag låta både Cd och Slutsteg stå på dygnet runt.. En väsentlig försämring om jag låter elektroniken stå avstängd bara ett par timmar så det hinner svalna.. Särskilt slutstegen!

Så jag kan tänka mig att din förstärkare är viktig att hålla varm o go!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

bpahe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:42:48  Show Profile Send bpahe a Private Message
Hej!

Ok, det förklarar nog en del. Fick låna hem apparaten alldeles ny, och den hann nog inte köra mer än kanske 50-60 timmar (natt-tid bara "på" inräknat). Nu har den stått i butik ett par dar, de lovade att köra in den ordentligt så det är bara att försöka igen, antar jag!

/hans

Gott ljud!

Edited by - bpahe on 2006/01/05 10:44:17
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:58:43  Show Profile Send gnutten a Private Message
Jag har själv en Thule ia100 som jag är mycket nöjd med.
den MÅSTE vara riktigt varm, den låter väldigt tunnt och fattigt annars, Den ändras en hel del dom första dagarna och de va bara till de bättre..
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/01/05 :  11:23:35  Show Profile Send The Leafs a Private Message
En korkad fråga månne: Borde inte exempelvis en förstärkare eller ett slutsteg bli varm ganska snabbt vid användande?

Alltså; om man spelar i t.ex. en timme borde den väl bli lika varm som efter t.ex. tre dygn på "tomgång", eller? Man borde väl lika gärna kunna ha den helt avslagen till en timme innan man vill lyssna, sedan slå på den med nån musik för att en timme senare lyssna seriöst?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/01/05 :  11:29:45  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Säg 100h för en billig och 300h för en dyr maskin. Din Thule är nog i fin form efter 200h.


Nja, nog finns det andra riktlinjer att gå på istället för att generalisera efter olika prissegment
Detta blir ytterst missvisande.

btw, gäller teorin både trissor och rör?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/05 :  12:36:48  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Mina Northstar monoblock tar tre dagar på sig för att låta som bäst efter att de har varit avstängda en längre tid....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/05 :  14:29:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag vet inte hur lång tid det tar innan en förstärkare är inspelad, men spontant känns det som att några timmar borde räcka. Som vanligt måste man ta hänsyn till att det kan röra sig om en perceptuell invänjning.

Jag skulle absolut inte köpa komponenter som inte presterar bra inom en halvtimme från påslag (när de väl är inkörda). Jag betraktar det som dålig användbarhet om inte anläggningen kan leverera musik när jag vill det.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/05 :  15:50:28  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Man stänger ju inte av den förutom i undantagsfall.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/05 :  16:16:38  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Miljöaspekter, kostnad, underdimensionerad elproduktion och irriterande dioder och skärmar är goda skäl att ha apparater avstängda. (Jag har fjärrvärme, så uppvärmningsfördelar saknas.)

Grundpoängen är att apparaten ska anpassas efter mig som användare, inte tvärtom.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/05 :  19:07:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Just kostnaden bryr jag mig inte om. Jag tycker det är värt varenda krona. Sen är förbrukningen inte så stor i standby läge.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/06 :  23:28:03  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Quote
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Jag skulle absolut inte köpa komponenter som inte presterar bra inom en halvtimme från påslag (när de väl är inkörda). Jag betraktar det som dålig användbarhet om inte anläggningen kan leverera musik när jag vill det."

"Grundpoängen är att apparaten ska anpassas efter mig som användare, inte tvärtom."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det skiver jag under på!!!!

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

bpahe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:51:14  Show Profile Send bpahe a Private Message
Hej igen!

Tack för alla svar! En sak är säkert, i Thulens fall hjälpte det gott med ett par dagars körning hos handlaren! Klart bättre pondus i basen och mer liv i ljudet i övrigt.

Någon som vill köpa en Nad 214 och/eller 302?

/hans

Gott ljud!
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:05:47  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag har haft en Thule IA 100 i nästan ett år, det tog nästan en vecka innan ljudet släppte, men sedan dess spelar den ljuv musik.

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2006/01/11 :  23:55:54  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Min Thule IA60B SE behövde ett par veckors inspelningstid (någon timmes spelande varje dag)innan det började låta bra.

I början var ljudet kallt och basfattigt, jag var riktigt missnöjd.
Men det blev bara bättre och bättre hela tiden, efter ca 2 månader(!)
var jag riktigt nöjd.

Snabb uträkning:
2 månader x ca 2-3 timmar spelande per dag = omkring 150 timmar.

Så jag gissar att efter omkring 100 timmar så börjar Thulen låta riktigt bra!

Eller så blir det inte bättre, man vänjer sig eller inbillar sig...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000