HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BIC Soundspan högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/10 :  13:05:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Min granne och kompis har fått ett erbjudande om att köpa högtalare från den Amerikanska tillverkaren BIC. Det är någon av modellerna från 1960-1970-talet och jag har ingen aning om vad det är för något.

Det enda jag vet är att de är rundstrålande och ska se ut som tårtor eller torn som förmodligen smalnar av mot toppen. Jag hittar ingen vidare information på nätet annat än att BIC lades ner på 1970-talet och att namnet nu används av en annan högtalartillverkare som gör billiga högtalare. Soundspan ska ha varit fina högtalare.

modellerna kan ha hetat så här: TPR-200, TPR-400, TPR-600

Ni som har mer info, vi vill veta mer och gärna se bilder ocskå.

Tack på förhand!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/01/10 13:06:16

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:01:58  Show Profile Send Blue a Private Message
BIC... Är det inte pennor som dom tillverkar?

; )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:22:31  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
jo .... svart, rött, grönt å blått!!

;-) W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:28:52  Show Profile Send Snoop a Private Message
BIC pennor har man sålt mycket av i sina dar

Men BIC högtalare de trodde ja inte de höll på med

nej men skämt och sido inget jag hört talats om...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:47:09  Show Profile Send jonasz a Private Message
De gjorde väl riktigt bra kassettdäck på 70- och tidigt 80-tal också om jag inte minns fel. Tror det är ett sånt min moster har. Man kan köra bandet med dubbla hastigheten och därmed förbättra ljudkvaliteten. Högtalare däremot hade jag ingen aning om att de tillverkade...




You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2006/01/10 :  19:15:19  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag har haft exakt ett likadant kassettdäck som det på bilden. Har även haft ett par BIC högtalare med 12"basar kommer doch inte ihåg vad varken kassettdäcket eller högtalarna heter.

Om jag inte kommer ihåg fel så köpte Fischer upp BIC. Men detta är jag inte säker på. Det är en sådan sak som någon berättade för mig i slutet av 80-talet när jag ägde mina BIC prylar. Så om det stämmer eller inte har jag ingen aning om.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/11 :  13:39:09  Show Profile Send edison a Private Message
Kul bli påmind om det där däcket.

En fd kollega moddade mitt JVC-däck så det gick spela med ca 7 cm/sek (omkopplingsbart till normal hastighet också) och nog tyckte vi det lät ANINGEN bättre...om alls...hehe.

"BIC Venturi" tror jag högtalarmärket kallades på 70-talet...eller så var "Venturi" en av deras modeller.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/11 13:40:17
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2006/01/12 :  00:01:43  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Jeppe 72

Dessa högtalare är dels mycket snygga, dels så låter de bra också.
Särkilt var BIC Soundspann TRP600 mycket bra, dessa såldes i slutet av 70-talet. Till dessa användes främst förstärkare från Accuphase, snikarna använde förstärkeri från Luxman.
Priset då låg på ca: 6000 kr paret för 600 varianten.
En kamrat till mig använder dessa fortfarande tillsammans med Luxmans bästa 70- tals serie. de passar främst dock till klassisk och lugnare musik. Med du kan även spela rock på dessa.
Om priset är bra så köp dem!
Smörj också in papperskonerna med silikonfett detta styvar upp dem, och de blir som nya igen.
Mvh
L

Krell vad är det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000