HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Eichmann Topper?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:19:30  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag blev lite nyfiken när jag kolla runt på nätet och hittade det här:
http://www.tweekgeek.com/product.asp?pf_id=Eichmann%5FTopper

Någon som vet eller har någon erfarenhet av "det".

/Mikaell.

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/09 :  23:02:48  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det satt ett par-tre sådana på min Meridian-center när jag köpte den begagnad. Eftersom de sitter på baksidan och därmed inte syns får de sitta kvar...

Jag har ingen aning om ifall de fungerar, förklaringen från annars trovärdiga Ljudmakarn lät bara på gränsen till möjlig. men de verkar i alla fall inte försämra ljudet, och de var gratis...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/01/10 :  13:58:03  Show Profile Send crion a Private Message
Om du skall köpa något för att motverka vibrationer så är dessa en färdig produkt. Jag tyckte dem funkade hyffsat på högtalare och fokuserade ljudet något, minskning av bi-ljud. Det är dock inga jätte jaw-dropping skillnader, men dem gör i mitt tycke en förbättring. Jag skulle nog inte köpa dem igen utan leta efter mer effektiva metoder för vad exakt jag ville åstadkomma.

Att dämpa för mycket på exempelvis högtalare gör att hela presentationen kan förändras (Topper ligger inte i farozonen), det gäller att vara uppmärksam på vad ditt tweak hittar på.

Jag testkörde dem också ovanpå min HTPC men det finns mycket mer effektiva metoder att minska vibrationer där.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/01/10 :  15:59:42  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Tack för svaren

Jag har inte tänkt köpa utan bara blev lite nyfiken på vad det är och vad de gör fysiskt.

Är det någon som har en prisuppgift på vad de kostar i Sverige?

/Mikaell.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/01/10 :  16:06:44  Show Profile Send daja a Private Message
Hur är det meningan att DOM ska kunna minska vibrationer?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/01/10 :  16:50:58  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Hur är det meningan att DOM ska kunna minska vibrationer?

Har inte en aning men kolla deras hemsida http://www.eichmanncables.com/

Eller skicka frågan till: info@eichmanntech.com
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/01/10 :  16:53:45  Show Profile Send crion a Private Message
Det omedelbara sättet att minska vibrationer är ju givetvis att lägga en vikt på någonting. Deras form ser ut som någon fraktal variant, men tveksam att formen i sig har någon större verkan än den plana ytan och tyngden.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:36:04  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Här kan man se lite Toppers "In Action" - på några vrålsnygga och bra högtalare :D

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36885

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/10 :  17:42:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tror dem har förmågan att,ovanpå högtalare reducera/filtrera/diffusera (högfrekventa(?) toner som tydligen kan uppstå just där!
Kan ha fel,men jag tror inte jag e långt från sanningen...Det finns väl nåra små pyramider i glas,har jag för mig,som ska ha samma effekt...Kommer nån ihåg vad de hette...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/01/10 :  18:02:44  Show Profile Send daja a Private Message
Verkar ju vara väl spenderade pengar....

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:46:44  Show Profile Send marens a Private Message
Det de gör fysiskt sett är att diffusera ljudet lite. De är alltså minidiffusorer. Sedan har jag ingen aning om vilka sagor tillverkaren eller affärer berättar.

Jag har inte testat dem själv men det jag har hört om dem är att de placerade ovanpå högtalarna kan göra ljudbilden lite-lite högre men detta är verkligen i gränslandet till ren inbillning. Inte ens min källa som upplever en skillnad verkar tycka att det har någon betydelse för ljudkvaliteten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000