Author |
Topic |
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2006/01/09 : 23:02:48
|
Det satt ett par-tre sådana på min Meridian-center när jag köpte den begagnad. Eftersom de sitter på baksidan och därmed inte syns får de sitta kvar...
Jag har ingen aning om ifall de fungerar, förklaringen från annars trovärdiga Ljudmakarn lät bara på gränsen till möjlig. men de verkar i alla fall inte försämra ljudet, och de var gratis... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2006/01/10 : 13:58:03
|
Om du skall köpa något för att motverka vibrationer så är dessa en färdig produkt. Jag tyckte dem funkade hyffsat på högtalare och fokuserade ljudet något, minskning av bi-ljud. Det är dock inga jätte jaw-dropping skillnader, men dem gör i mitt tycke en förbättring. Jag skulle nog inte köpa dem igen utan leta efter mer effektiva metoder för vad exakt jag ville åstadkomma.
Att dämpa för mycket på exempelvis högtalare gör att hela presentationen kan förändras (Topper ligger inte i farozonen), det gäller att vara uppmärksam på vad ditt tweak hittar på.
Jag testkörde dem också ovanpå min HTPC men det finns mycket mer effektiva metoder att minska vibrationer där. |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2006/01/10 : 15:59:42
|
Tack för svaren
Jag har inte tänkt köpa utan bara blev lite nyfiken på vad det är och vad de gör fysiskt.
Är det någon som har en prisuppgift på vad de kostar i Sverige?
/Mikaell. |
|
|
daja
Member
597 Posts |
Posted - 2006/01/10 : 16:06:44
|
Hur är det meningan att DOM ska kunna minska vibrationer? |
99 cd-p - 99 - piP |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2006/01/10 : 16:53:45
|
Det omedelbara sättet att minska vibrationer är ju givetvis att lägga en vikt på någonting. Deras form ser ut som någon fraktal variant, men tveksam att formen i sig har någon större verkan än den plana ytan och tyngden. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/01/10 : 17:42:39
|
Tror dem har förmågan att,ovanpå högtalare reducera/filtrera/diffusera (högfrekventa(?) toner som tydligen kan uppstå just där! Kan ha fel,men jag tror inte jag e långt från sanningen...Det finns väl nåra små pyramider i glas,har jag för mig,som ska ha samma effekt...Kommer nån ihåg vad de hette...? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
daja
Member
597 Posts |
Posted - 2006/01/10 : 18:02:44
|
Verkar ju vara väl spenderade pengar.... |
99 cd-p - 99 - piP |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/01/11 : 20:46:44
|
Det de gör fysiskt sett är att diffusera ljudet lite. De är alltså minidiffusorer. Sedan har jag ingen aning om vilka sagor tillverkaren eller affärer berättar.
Jag har inte testat dem själv men det jag har hört om dem är att de placerade ovanpå högtalarna kan göra ljudbilden lite-lite högre men detta är verkligen i gränslandet till ren inbillning. Inte ens min källa som upplever en skillnad verkar tycka att det har någon betydelse för ljudkvaliteten. |
|
|
|
Topic |
|