HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur har ni monterat er vägg-TV?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2006/01/03 :  21:20:00  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tänkte mig ev. en sådan:


http://www.netonnet.se/index.asp?iid=70377

Om den nu passar tänkt modell Den måste vara platt som tusan. Måste man ha ställ?


Ska bygga en svart dämpvägg omkring TVn så den måste vara svart, ~32" och billig. Som denna:


http://www.netonnet.se/index.asp?iid=67661

Edited by - m_persson79 on 2006/01/03 21:23:35

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/01/04 :  13:59:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Min plasmatv står på en bänk där jag även kan ha centerhögtalaren. På denn bänken sitter stativet som skulle använts till vägg montering om jag skulle gjort det.

Fördelarna är bl a att jag har mycket lättare att flytta plasman och anpassa bild och ljud så attde fungerar så bra som möjligt ihop.

Nackdelen skulle kunna vara attdet blir dyrare att bygga en sådan bänk,men de ljudmässiga fördelena med plasma jämfört med CRT gör attdet inte spelar någon direkt roll. Har haft min plasmatv i över 2 år. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/01/04 :  15:30:14  Show Profile Send Nitram a Private Message
Nåra smarta billiga lösningar från minhembio.com:
Bockad Alu.platta:


En annan med hängskenor från Elfa:


Vet dock inte vad dom landar på prismässigt...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/01/06 :  22:04:20  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tyckte Elfaväggfästet var så smart, snyggt resultat, enkelt och framförallt en mycket billig variant. Kollade upp detta lite och känner att jag måste dela med mig av denna smarta och enkla lösning. Det kanske är fler som går i tankar och behöver hänga upp en plattis på väggen....

Man söker sig till butik med Elfa sortiment. Man behöver en bärlist och två hängskenor. Det som behövs är skruv och doningar för att fästa i väggen och sedan kapning av bärlist och hängskenor. Sen är det bara att borra hål i hängskenorna för att fästa TV'n. Montera och hänga på plats.

Har sett att man kan köpa Elfa väggfästet i silver numer, inte bara i vitt. Silvervarianten kostar någon krona till jämfört med vitt.



Den hositontella delen, bärskenan som skuvas fast i väggen är kring 1m. Den kan man kapa lite i ändarna beroende på bredden på TV'n. Hängskenan tål tydligen mycket i vikt.... så allt är beroende på hur man fäster skenan i väggen. Förankra denna list väl och på rätt sätt i väggen. Vit bärskena 1m kostar ~65kr*.

Hängskenorna de vertikala har jag bara hittat i ~121cm längd (med uttag för vägghängning) i lokala affärer. Så de får man kapa ett par i lämplig längd beroende på TV storlek. Borra hål i skenorna så de passar TV'n. Skriva fast hängskenorna i TV'n och häng upp. För 42" TV kan man ha 50-51cm längd på hängskenorna såg jag på något annat forum. Vit hängskena kostar 85kr/st*, i silver lägg till 10kr/st*.

*priser från lokal affär

/Mattias
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:06:33  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack!

Är det så få som har vägg-TV!? Det primära för mig är design samt att slippa KLUMPEN mitt mellan högtalarna.. snacka om att den upp****ar stereobilden!

Edited by - m_persson79 on 2006/01/09 21:07:25
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/09 :  22:52:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har en halvgammal 14" i garderoben som jag tar fram någon gång i månaden när jag ska titta på DVD. TV är inte direkt mitt förstaval när det gäller medier...

Jag kanske skaffar en SED-skärm eller projektor om 1-2 år när HD-standarderna för TV och DVD krigat klart och lämpliga visningsapparater sjunkit i pris.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000