HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ekvivalenta rör & inspelning av cd spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2006/01/02 :  20:14:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har funderat lite över vilka rör som kan användas istället för de som sitter i en befintlig förstärkare. I mina monoblock tex har jag ersatt EL34 rören med 6L6 men jag har förstått att även KT66 skulle kunna användas.

Kan detta göras även på de andra EL34 baserade förstärkarna jag har tro?

Sedan har jag läst att man ersatt 6550 rör med KT88 rör. I samma förstärkare (för gitarrer) har man testat både 6l6 rör och EL34 rör. Skall jag då dra någon sorts slutsats av detta som också blir min fråga så lyder den:

EL34=6L6=KT66=6550=KT88=EL34=6L6=KT66=6550=KT88 ??????

En fråga till som då gäller inspelning av cd spelare. Måste förstärkaren vara ansluten för att cd spelaren skall bli inspelad eller räcker det att cd spelaren går på repeat xx antal dygn?

läs mer på: http://hello.to/hifi

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/02 :  20:59:59  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det fungerar i allmänhet att ersätta EL34 med KT66 i synnerhet och 6L6GC i allmänhet. Möjligen med lite justering av bias och att EL34 ofta vill ha lite lägre belastningsimpedans.

6550 och KT88 är nära ekvivalenter i sig och fungerar förvisso i en EL34-ämnad förstärkare men knappast optimalt.

Däremot är byte från någon av de andra till EL34 inte rekommendabelt, först och främst måste pinnarna 1 och 8 vara hopkopplade på rörsockeln samt att glödströmsförsörjningen orkar med El34 som drar mer.

För att slita in mekaniken i en ny CD-spelare räcker det med en tids autorepeat. Någon förstärkare behöver inte kopplas in. Det finns de som tycker annorlunda men jag är okänslig för den sortens nonsens

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/01/02 :  21:55:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Stefan, om du bara vill "slita in" mekaniken så kör den utan last på signalutgångarna. Men om du vill att kondensatorer skall "formateras"(Ja, jag vet att det hävdas att det är lite vodoo över detta...) så måste du ha en last så att det flyter ström.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2006/01/03 :  06:45:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo det är ju mer än mekaniken som jag vill spela in på cd spelaren. Om jag har cd spelaren ansluten till tex en integrerad rörförstärkare, måste den vara påslagen för att inspelning av nämnda komponenter skall ske?

Och om jag har cd spelaren ansluten till ett försteg som är påslaget, blir cd spelaren inspelad om slutstegen är avslagna?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/01/03 :  11:13:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du behöver inte ha någon förstärkare igång, det räcker att signalkabeln är inkopplad för att ström ska gå och få komponenterna inspelade.

Enligt mig så är de enda komponenter som behöver köras in elektrolytkondensatorer. Det tar olika tid beroende på kvalitet men inom någon timme räcker.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000