HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik i betongdjungeln
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/12/27 :  11:42:51  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag skulle behöva tips från andra människor som sitter fast i lägenheter med betongväggar.

Hur har ni löst/förbättrat ljudet hos era anläggningar? In med massa hyllor fyllda med böcker eller nåt annat? Jag har tyvärr inget golvutrymme i min etta för hyllor, dock ska några upp på väggen snart. Kanske kan förbättra lite, vem vet.

Jag vill få en jämnare frekvensgång i rummet. Just nu är det rätt basfattigt (förrutom vissa frekvenser som verkligen sticker upp, har dock inte kunnat mäta upp vilka det handlar om då jag saknar utrustning). Billiga lösningar är att föredra.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/27 :  11:48:38  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Titta lite på min musikanläggning så hittar du nog något som du gillar.
Se länken nedan

God Jul och gott nytt år

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/27 :  14:48:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
und3ad: I nedanstående tråd finner du ett billigt sätt att eleminera basresonanser i rummet
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952&whichpage=1

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/12/27 :  16:36:02  Show Profile Send und3ad a Private Message
levande: Det gav mig lite idéer, tack.

ohmega: Intressant, ska kika närmare på det. Verkar vara en billig lösning för att bli av med basresonanser.

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/12/27 :  19:19:37  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Foruten å møblere med lyddempende gtardiner, tepper og møbler, kan anbefales plassering av absorberende materialer på strategiske steder i rommet, så som i hjørner, i overgang mellom tak/vegg, på strategiske steder på veggene etcetera. Man må eksperimentere seg frem til et best mulig resultat i det aktuelle rommet, ettersom det er så mange variabler som gjør seg gjeldende fra rom til rom.

Generelt gjelder i alle fall at det finnes håp også for de som bor i betongleiligheter. ;-)

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/27 :  19:33:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ohmegas länk kan verkligen rekommenderas. Jag gjorde själv ett par sådana pipor som beskrivs, de
fungerar mycket bra. Jag lade dem ner bakom soffan, de syns knappt men man hör en hel del skillnad.
För diffusering är säkert hyllor på rätt ställen en bra ide.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2006/01/03 :  10:24:52  Show Profile Send und3ad a Private Message
De ser mycket enkla ut att konstruera också, och inget farligt pris heller!
Klart värt att prova.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000