Author |
Topic |
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 18:43:42
|
Sitter idag med en Cambridge A500(2*65 watt),Primare cd d20 o ett par Canton Le 107.
Har tänkt att lägga mellan 6000-10000 på en begagnad int.förstärkare o ca 15000-18000 på ett par högtalare.
Vilket ska jag byta ut först förstärkaren eller högtalarna???
Står som en åsna mellan två höbalar
Ska vara ärlig o säga att jag i dagsläget inte vet exakt vad jag tänker köpa men som ni sett i andra trådar så är förutom ljudet även estetiken viktig.
Har ej ekonomi för att köpa både och:(
Tänkbara prylar,Sonus Faber(gph)Dynaudio(contour 3,4) Elektrocompaniet,Primare
Är dock inte låst till dessa märken men nu är frågan........
Vilken enhet skulle ni byta ut först o varför???
Har velat fram o tillbaka länge nu
Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 18:47:57
|
Jag personligen skulle nog byta ut förstärkeriet först! |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:00:32
|
Jag skulle definitivt byta förstärkaren först! Misstänker att kraven på förstärkaren kommer öka i och med de nya högtalarna du eventuellt köper varför Cambridgen blir nerlastad och förmodligen inte heller håller en ljudkvalitet som gör högtalarna rättvisa.
Underförstärkt är aldrig kul!
Bättre förstärkaren än högtalare ger ju inte några egentliga nackdelar, förutom möjligen extrema kombinationer, utan den hålls då bara tillbaka lite tills du skaffar nya högtalare men då kommer den visa vad den går för. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:03:31
|
Ja, min motivering klingar nog ganska likt ztenlunds Hellre en riktigt bra förstärkare och acceptabla högtalare, än tvärtom. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:28:47
|
"Gärna en Porsche, men först en rejäl stereo!"
Jag tycker som Mullbenkt, fast tvärtom. Dvs högtaleriet först. Jag är av åsikten att bra högtalare gör den största skillnaden. Det spelar senare ingen roll då båda sakerna skall bytas ut, efter vad jag förstår. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:30:48
|
Det beror nog lite på hur lång tid det kommer gå mellan inköpen. Personligen skulle jag nog köpt högtalare först om jag visste att jag relativt snart också skulle köpa förstärkare. Anledningen är helt enkelt att jag tycker det skiljer mer mellan olika högtalare än mellan olika förstärkare, alltså är det bättre att först välja högtalare som passar ens smak och därefter välja elektronik som passar till högtalarna. Högtalare har ju rätt olika krav på förstärkare, visar klarar sig ex. med rätt beskedlig effekt och då kan man kanske köpa en "bättre" men relativt effektsvag förstärkare; i andra änden finns det högtalare som är rejält besvärliga att driva. Det vore tråkligt att köpa en förstärkare och sedan vara begränsad i sitt högtalarval.
Bäst är nog att titta (och lyssna!) på ett "paket" med både högtalare och förstärkare samtidigt, även om du köper ex. förstärkaren först så vet du ju vilka högtalare du sedan ska köpa när du får råd. Det är trots allt hela anläggningen som ska spela bra ihop, hur bra ens högtalare låter när de drivs av förstärkare X är trots allt rätt ointressant om man inte har råd/möjlighet att själv köpa X.
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:35:24
|
Jag håller delvis med Vee-Eight och f95toli så till vida att högtalare gör störst skillnad, men då behövs också något som orkar driva dem.
Att som f95toli säger, titta på en kombination av förstärkare och högtalare kan vara klokt.
Sedan delar vi inte mening om vad man bör köpa först när man väl kommit fram till något, men sådan är världen och hur skulle det annars se ut. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/01/02 19:35:48 |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:48:27
|
Jag tycker att du ska välja högtalare först. Då vet du vad som krävs av förstärkaren för att det ska låta bra. |
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 23:46:59
|
Välj först högtalare efter det rum du ska spela i och de typer av musik som är viktigast för dig att ska låta bra. Sedan kan du besluta om du har större glädje av finlir eller rå styrka. Ta tid på dig och ta ställning till om engagerande återgivning är viktigare än att kunna spela hela dagen utan att bli lyssningstrött (Alfa Romeo eller Volvo). Själv har jag passerat ett antal olika stadier under årens lopp, från "ofärgat till varje pris", perspektiv och nu "musikaliskt engagemang". Det måste kanske alla göra på egen hand och i egen takt. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
|
Topic |
|