HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikstilar VS musikanlggningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/26 :  12:22:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Varför påstår en del att olika musik passar olika bra till olika anläggningar

Jag blir inte klok på detta påstående efter som man vill väll i dom flesta fall inom HIFI/High End efterstäva att musikanläggningen skall låta så närma skivan/inspelningen som möjligt.
Det spelar väll ingen roll om det är tekno jazz popp eller klassisk musik.
Jag liksom fattar inte resonemanget bara, någon kanske kan förklara lite hur de menar med detta uttryck

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/26 :  12:31:19  Show Profile Send mayro a Private Message

Det är väl mer att OM man spelar acustiskt jazz o glesare musik mest.. Och tweekar in maximalt mot denna typen av musik.. Då brukar det inte fungera med mer rå rock osv... För att inte tala om reverbad musik osv..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/26 :  12:33:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Till exempel kanske det behövs mer rå kraft för att återge tyngsta möjliga slagverksmusik jämfört med en stilla ballad?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/26 :  12:55:00  Show Profile Send mayro a Private Message

Jo. där har du nog rätt Bernt.. Sedan denna nymodighet med superdiskanter o kass bas som är för rock rent en katastrof...

Idag är ju bas snudd att anse som ej ens befintlig.. Små små högisar med mickroelement som skall återskapa tung musik.. Resten är snudd självklara resultat..

Jag hade Ob1 ifrån PMC här o testade.. Basarna slog i botten direkt..

Dom rasslade som sjuka gamla tanter då man skulle skapa lite ljudtryck....Och sådant anses vara "bra högtalare" tror jag...

Och detta är inte unikt som jag ser det efter mässan i Malmö. Utan snarare är det unikt att man hittar rejäl kraft i botten.

Estetiska har gått före det ljudliga ofta idag...
Och diskanter kan sälja hela consept...

Men det är bara MIN åsikt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/26 :  13:12:22  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Estetiska har gått före det ljudliga ofta idag...

Joru... Hifi får varken synas eller höras nu för tin...
Inte heller får de kosta nåt!

(Änna lite som synen på ungar förr va?)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/26 :  13:26:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det är väl klart att man vill ha en "fullödig" ljudåtergivning....det är ju bara det att verkligheten kommer in å ställer till det (ekonomi mm). Detta gör ju att man får försöka välj vad man lättast kan avvara..typ maximalt ljudtryck eller frekvensomfång...detaljeringsförmåga ect. Knepet är väl igentligen att få ut så mycket som möjligt...alltså att så lite brister som möjligt skall visa sig då man spelar "sin" misik.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/26 :  14:34:55  Show Profile Send mayro a Private Message

Det finns en del fin äldre hifi med riktiga basar osv att tillgå till o från så man även med minimal plånbok kan få ljud klart bättre än moderna småburkar..

Se när "Muse" har byggt upp sitt system han har idag.. Besök honom så tror jag man inser vad äldre högisar kan utföra ifråga om ljud..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/12/26 :  15:15:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har olika anläggningar för olika musikstilar.
Man måste alltid kompromissa när man bygger en anläggning, hur mycket pengar man än lägger ned så finns det inte perfekta komponenter. Det handlar helt enkelt om att man tycker att olika komponenter med olika kompromisser fungerar bra med olika musikstilar.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/12/26 :  15:35:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Varför påstår en del att olika musik passar olika bra till olika anläggningar

Inte alltid men ofta så kostar det en rejäl slant att få till en anlägning som klarar alla musik stilar på ett övertygande sätt utan kompromisser. Sedan så håller jag med mayro om att i många av dagens högtalarkonstruktioner så verkar de ha glömt bort basåtergivningen mer eller mindre.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/26 :  16:50:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dels glöms basen bort och i samma liga glöms det bort att kunna spela högt/starkt. Rätt fantastiskt att tillverkare inte behöver tillgodose varken basprestanda eller ljudtryckpotential!

levande: jag håller i rätt stor utsträckning med dig men vi får kanske betänka att du och jag (m.fl.) har så pass varierande musiksmak att vi knappast ens kan tänka oss en nishad anläggning? De som har en snäv anläggning - och som finner en viss betoning okej - bör ju kunna få leva med det, oavsett vad jag (/eller du) tycker om det.

Resonemanget kan ju (i det fallet) gå ut på att förstärka, betona och förtydliga det som är viktigt för just den typen av musik; det kan röra sig om röståtergivning eller piano eller dynamiken i XYZ eller nått tredje. Det kan självklart också handla om en rumsanpassning: en specifik musikstil är trist i sitt sammanhang varför man kompenserar för detta (men förlorar förmågan att spela andra musikstilar).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/26 :  16:50:53  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
inte bara olika anläggningar för olika musikstilar, men oxå två olika anläggningar för bra och dåliga inspelningar. vilket kanske är nåt jag skulle optimera två anläggningar för, för stunden.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/26 :  19:15:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Utifrån det man har läst i div hemma-hos reportage och också av egna bekanta m.fl. så kan man dra en klar slutsats att det finns ett klockrent samband mellan anläggningens pris och den musik som spelas på den. Dyr anläggning = "gles" musik och oftast musik med få instrument, billigare anläggningar = mer varierad musik, mer mainstream rock o pop etc.

Undantag finnes givetvis. Då är min fråga; Får anläggningen bestämma vilken musik som spelas på den eller är det en slump? Är det helt enkelt så att de med stort HiFi-intresse och som prioriterar detta intresse, också har just denna musiksmak?

(Oftast är "gles" musik bättre inspelad.)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/26 :  19:41:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det har nog i alla fall delvis med att göra att ens musiksmak ändras med åren. När jag var yngre och hade lite pengar så lyssnade jag på Prodigy, Chemical Brothers etc.
Numera lyssnar jag mest på singer/songwriters, jazz m.m (jag har ganska blandad musiksmak) och eftersom jag hunnit jobba några år så har jag också råd med en dyrare anläggning.

Sen tror jag att det faktisk har att göra med hur musiken är producerad också. Jag har ett par rätt baskapabla högtalare (ett par B&W 803) men för att att få "rätt" basnivå om jag ex. lyssnar på "The Prodigy Experience" så är jag tvungen att koppla in subben också (jag har ingen tonkontroll på förförstärkaren), men när basnivån är sådan att Prodigy låter OK så kan Diana Krall få garderobsdörrarna att skaka (bokstavliven talat). Det är nog helt enkelt så att viss skivor är producerade för att ge "tung" bas på lite enklare anläggningar, har man en "korrekt" anläggning så låter det därför lite tunnt.

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/26 :  20:12:12  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
"Oftast är "gles" musik bättre inspelad."

möjligt!! men den är oxå mer lättspelad. så egentligen blir det ju helt avigt, de som har bredare musiksmak 'borde' ha dyrare/bättre anläggningar.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/26 :  21:09:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Oftast är det så att musiken i dag är inspelad med en väldig kraft i den lägsta basen, alltså under 50Hz. De flesta högtalarna klarar att gå ner till 50Hz men det är väldigt få som klarar att spela ännu lägre frekvenser med lika kraftig nivå. Det är ju klart att det är skillnad på stora och små högtalare. Jag har ju båda typerna av golvare så jag bör ju veta. Mina stora JBL:are med 15":s basar spelar stort och kraftfullt medans mina 2 1/2-vägs golvare med två 6 1/2":s basar spelar kraftfullt men inte stort. Kopplar man nu till en eller ännu bättre två subar då blir det både kraftfullt, stort och dynamiskt. Det är svårt att jämföra de här två olika högtalarna. Det verkar möjligen ändå som om de små golvarna passar bättre för klassiskmusik. Jag undrar ändå om inte skillnaden ligger i stålytan från högtalarna och väggen. Jag har ju hört högtalare som varit inbyggda i väggen som då låter fantastiskt bra, antagligen för att hela väggen fungerar som en stor baffel.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/26 :  21:33:37  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har med tur och lite skicklighet lyckats få ihop ett vettigt system. Finns ordentlig botten vilket jag tycker är viktigt det är ju den som all musik vilar på. Det är inte något register som sticker ut direkt utan det hela är lite lagom grått o tråkigt! Är det så att basen bråkar är det bara att vrida ner det elektroniska delningsfiltret lite grann. Mina tidigare försök har alltid vart för "bra" på något.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/26 :  22:05:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man har ett system med aktiv delning så bör det ju vara lätt att mäta in högtalarna och då ska man inte behöva ändra något när man lyssnar på olika musikstilar. Det brukar i alla fall inte jag behöva göra.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/26 :  22:12:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag lever ju i den uppfattningen att man prioriterar och maximerar för den musik man lyssnar på mest, och för de parametrar som är viktigast för en själv.
Visst blir det skillnad om man lyssnar på akustisk kontra elektronisk musik osv.
Lyssnar man mest på piano kanske man inte offrar hela kassan på på det allra lägsta registret, är man basnarkoman och favoriserar musik med extrem bas disponerar man annorlunda.

Gles musik är ett uttryck som känns fel, då det som menas med denna musik oftast är oerhört nyansrik och kräver hög upplösning för att komma till sin fulla rätt. Lättspelad knappast, det märker man med bättre utrustning.

Bravo
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/26 :  22:36:27  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Oftast är "gles" musik bättre inspelad."

möjligt!! men den är oxå mer lättspelad. så egentligen blir det ju helt avigt, de som har bredare musiksmak 'borde' ha dyrare/bättre anläggningar.

Jag håller med helt o hållet, och det är därför som jag började fundera lite i denna tråd.

I övrigt var mitt inlägg inget "påhopp" på de med dyrare anläggningar och den lite "glesare" musiksmaken. Det var mest en fundering på huruvida det kan finnas nåt slags psykosocialt samband.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/26 :  22:38:10  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tillägg till mitt föregående inlägg:

Uttrycket "gles" musik var kanske inte det perfekta uttrycket, men jag hittade inget bättre ord. Hoppas och tror att min tanke gick fram i all afall.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/26 :  23:04:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nja...jag tycker att "gles musik" är ett bra uttryck..det behöver ju inte vara mindra krävande..bara på annat sätt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/12/26 :  23:45:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message

Håller med Levande helt och hållet i hans uppfattning om vad HiFi är.
Det glöms ofta bort verkar det som.

Jag har själv väldigt bred musiksmak och det jag värdesätter främst är att man ska kunna lyssna hur skivorna låter och inte anläggningens karaktär och dess begräsningar.

Det jag vill ha i en anläggning är ljudtryckskapabilitet(>115dB i min egen) och basåtergivningen.Låg undre gränsfrekvens och ett maxljudtryck som gör att man aldrig behöver oroa sig för distorision, även om man lyssnar svinhögt, är något man nog inte kan vänja av sig med. Iaf kommer nog inte jag kunna göra det

Mvh

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/27 :  02:22:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser inte direkt någon i den här tråden som visar en avvikande åsikt om vad syftet är med en anläggning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/12/27 :  07:43:27  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag begriper inte frågan. En bra anläggning måsye klara all slags musik. Musik är alltid musik.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/27 :  08:22:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alla verkar ju ha en färdig bild av hur det ligger till och vad som är bra ljud. Sanningen är nog den att högtalare låter mycket olika beroende på hur de är byggda även om frekvenskurva i frifältsmätningar kan vara väldigt lika. Det är något annat som låter också, jag vet inte vad, det är svårt att sätta fingret på vad.
Enligt mig ger alla saker i "kedjan" ett fingeravtryck som påverkar klangen inte frekvenskurvan. Vad som är "korrekt" klang finns nog inget riktigt svar på.
Eftersom ett huvud har en viss form, storlek densitet mm fungerar nog en högtalare med liknande egenskaper (en liten stativare med litet baselement och diskant) bäst för vokal musik.
På samma sätt bör en ståbas eller ett piano återges av en stor högtalare. Formen och storleken har altså betydelse för klangen.
Vid musikåtergivning så är det som bekant en rad olika instrument och ljud som ska återges, mao en kompromiss. Det finns kompromisslösa försök till högtalare, prislappen blir därefter men inte alltid resultatet.
Ang. den glesare musiken så anser inte jag att det så att musiken blir glesare ju högre prislappen på anlägningen är.
Det kan bero på en viss utveckling och mognad när det gäller musikval, alla utvecklas och ändrar smak. Lite svårare Jazz och klassisk musik har ofta mer att upptäcka i musiken än tex prodigy och mainstreampop. Jag lysssnar också på prodigy när andan faller på, så det var inget nedlåtande i exemplet.
Man tvingas nog välja klang på hela sin anlägning, dessutom får man anpassa sina val efter sin ekonomiska verklighet.
En bra anlägning ska prestera väl oavsett vad som spelas, men den gör säkert vissa saker bättre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/27 :  12:04:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Levande skrev:

"Varför påstår en del att olika musik passar olika bra till olika anläggningar"

Det är ju ganska sant. Ge mig 5000:- så skall jag göra en rockburk av kaliber till dig. ELLER en liten tjusig stativare som återger röster och mindre stråkkvartetter bra.
Båda kan du också få men skall alla register vara bra då blir det dyrare.
Även hifi:ns utövare är med på den lutande kanan med ett ständigt sjunkande pris och en förväntan på ett sjunkande pris.

Alltså utvecklas sällan högtalare för att låta bra eller låta bättre än föregångaren. De skall framförallt vara billigare. I skuggan av detta finns en myt om att det var bättre förr. En del var bättre förr. Man tävlade ibland om att tillverka så bra saker som möjligt. Men ofta var det mest amerikanskt loudnessljud och ljudtryck.

Idag har designen tagit kommandot och vilket skräp som helst går att sälja med en bra story och lite färg eller klarlack.

Sedan finns det något som heter symfoniorkestrar. En god inspelning av 120 man som spelar Beethovens nia, Mussorgskys "Pictures at an exhibition" eller liknande är det svåraste som finns att återge. I princip endast med den musiken kan man skilja en Accuphase DP77, Bladelius Gondul 3 och Burmester 001 åt. Det är vad som krävs för att riktigt höra plus och minus på ett par Martin Logan Summit t ex i jämförelse med andra högtalare. Eller varför inte skillnaden på två par högtalarkablar, båda för capris 30 000:-

Så nä, jag lägger in mitt veto mot att man med allt finare anläggningar lyssnar mer på songer singwriter.

Som de sa i en berömd inspelning angående mixning och inspelningsteknik: "Kanoner, jag vill ha kanoner, finns det inga kanoner i den här studion...." Dynamik och bas är själva livsnerven i musiken och får ej fattas.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000