HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 VINYL FÖR ATT DET LÅTER BÄST
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

krang
Member

434 Posts

Posted - 2006/01/01 :  22:32:00  Show Profile Send krang a Private Message
Det finns många bra lösningar för att kringå problemet med oändligt branta filter. Man måste inte ha dem om man kringår problemet. Översampling, ökad samplingsfrekvens, i DAC:en några ggr så behövs inte de oändligt branta filtren längre, i sama veva är det ju också läge för överkvantisering när man ändå är i gång. Det är väl en vanligare lösning i alla fall. Det har man nog gjort länge utan att skryta med det.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/01/01 :  23:02:24  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag tycker CD - och i högre grad SACD/DVD-Audio - låter mycket bra och inte alls hårt och "digitalt" som många verkar tycka. Det är egentligen först när jag sätter på en skiva som mina besökare "förstår" vad som går att göra bättre

Det är inte bara källan som gör ljudet och jag har hört anläggningar med dCS och Bladelius Gondul som jag inte hade kunnat leva med då upplösningen i mitt tycke varit alldeles för dålig.....

PS. Jag kanske skall tillägga att jag som tekniker tror på digitaltekniken men det händer så mycket med nya format där man diskuterar deras vara eller icke vara och snart kommer Blu-Ray och hårddisk

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2006/01/01 23:07:41
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2006/01/01 :  23:14:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Formatkrigen förstör nog en vettig satsning, och som konsument avstår man helst helt och hållet d man inte vill sitt med Svarte Petter i slutändan.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2006/01/01 :  23:34:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Oavsett om man anser att nervcellerna arbetar digitalt eller inte så har det ju föga betydelse för vår anpassning till hur vi hör och uppfattar ljud naturligt.

Bravo
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/02 :  04:50:47  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Vidare har det nämnts att man vid lyssningstest klarar att höra skillnad på 44.1kHz och 96kHz samplingsfrekvens, en del menar tom att det är hörbar skillnad mellan 96khz och 192kHz.


Det har hävdats att man på Marantz har prövat med samplingsfrekvenser upp till 500 kHz, och att det lät bättre hela tiden ju högre man kom

quote:
Men som tidigare sats i tråden så är väl FILTRERINGEN ett problem...oändligt branta filter existerar ju inte.


Enligt Jan-2006 nummret av Stereophile verkar det inte helt lätt att höra skillnad på filter. De jämförde 7 filter på 4 olika musikstycken, och resultatet var att det var mkt svårt att höra någon större skillnad på dessa. Om någon hört något i motsatt riktning skulle det vara kul att få höra mer detaljer.

quote:
Jag läste rätt nyligen att moderna vinylskivor ofta inte är mastrade på samma sätt som CD-utgåvorna för att det är en annan kundkategori som mer uppskattar mindre processat ljud som köper vinyl.


Det finns en relativt känd engelsman (Bob Katz) som skrivit minst en bok om inspelning, mastring osv, och om jag förstod honom rätt så menar han att om man gör en CD direkt från mastringen av vinylförlagan, kan man inte sitt jobb. Det är alltid olika sätt att mastra för vinyl resp. CD, dvs, du skall alltid förfara på olika sätt beroende på vad slutprodukten skall bli.

Kanske är det bara nostalgi, men jag föredrar min skivspelare framför min CD spelare trots att jag skulle behöva en ställbar RIAA för att få lite mer tryck när jag spelar vinyl. Vidare tror jag inte man egentligen behöver så vass vinylutrustning för att få bättre ljud än CD. Cd låter platt, men det skulle vara kul att se en jämförelse där man går uppåt i "kvalitet" på utrustningen tills man når toppen av resp. format och då höra vilket format majoriteten fördrar.

Överst i vinylkategorin, ialla fall prismässigt lär väl den Australiska skapelsen för 90 000 USD hamna, synd att den var så ful, annars hade jag slagit till..............

J. Ullberg
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/02 :  11:01:31  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det här är ju en gammal tvistefråga, de tvistande blir heller aldrig överens...

Dels finns det inget som säger att det vi tycker låter bättre behöver vara mer korrekt eller neutralt. Vissa kör med "Mega-Bass" och tycker det låter bättre. Själv föredrar jag t.ex. minidskarnas ATRAC3+ i 256kbps framför 256kbps MP3, trots att en riktigt bra kodad MP3 är något närmare originalet - men felaktigheterna i MP3 låter "obehagligare" för mig än de som ATRAC3+ har. Många gillar ljudet från rörförstärkare, det anses som "riktigt hifi" - trots att de har högre distorsion än bra transistorförstärkare.

Frekvensområdet är inte allt, en CDs 44,1kHz omfång är bara EN begränsning - den låga 16-bitars upplösningen är väl det som märks mest som nackdel när man jämför med vinyl. Spelar jag DVD-A och jämför 24/96 och 24/192 kan jag inte uppfatta någon som heslt skillnad. Det kan man däremot inte förklara bort så enkelt som med att "vi hör inte högre än 20kHz eller knappt det", övertoner som finns (eller klipps bort) och dess påverkan på vågorna inom det hörbara området är komplicerade.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/01/02 :  11:37:01  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Min nye Cary CD 306 SACD avspiller vanlige CD'er med 44.1, 96, 192, 384, 512 or 768 kHz upsamplingfrekvens via 8 stk. Burr Brown PCM-1792u D/A converters, 4 stk. per kanal. Den spiller også SACD med ekte DSD signaloverføring hele veien til de analoge outputs. CD 306 SACD har jitter-eleminering og meget stabil mekanikk for vibrasjons-/resonanskontroll, inkl. Sony SCD-1 drivverk. CD-spilleren gjengir digitalt lagret musikk omtrent så oppløst og dynamisk som dagens teknologi gjør mulig.

Personlig synes jeg det låter fantastisk naturlig og musikalsk tilfredsstillende, men jeg har ennå ikke testet en ultra high-end vinylrigg i eget system. CD-mediet har sine tekniske utfordringer, det er så, men det har så visst også vinyl-mediet. F.eks. rent mekaniske begrensninger knyttet til selve vinylplaten og -avspillingen, herunder slitasje, statsisk elektrisitet, knitring, støv etc., noe man slipper med CD/SACD.

Verre er det at det er EKSTREMT "svårt" å kontrollere resonanser og vibrasjoner som påvirket lyden ved vinylavspilling, derav alle de "vansinnigt" store og imponerende - og ekstremt kostbare - vinylspillerne med helt utrolige dempingstiltak, se som et godt eksempel http://www.highend.no/gallery03.html - bilde nr. 18. Dette parameteret er teknisk sett enklere å få til på "et bra sätt" med en CD-spiller.

Det også spesielt "svårt" å få driverket på en vinylspiller til å gå med eksakt jevn hastighet ("speed"). Et hvert avvik fra en helt jevn hastighet ("speed") betyr forvrengning, altså dårligere lyd.

Hva som er "best" av vinly eller CD/SACD er ikke godt å si per i dag. Produsenten GRAND PRIX AUDIO har som ambisjon på CES 2006 å vise publikum at avansert teknologi innen vibrasjons-/resonanskontroll - samt tilnærmet helt eksakt "speed" under avspilling av vinlyplater - kan bringe vinylmediet til nye høyder. Det gjenstår å se... Håper etter hvert å få kjøpt inn et eksemplar av den nyutviklede GRAND PRIX AUDIO Monaco Turntable, som blir introdusert på CES 2006, slik at jeg selv kan få et bedre grunnlag for å evaluere analog avspilling versus digital enn hva jeg hittil har hatt.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/01/02 :  12:08:14  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Verre er det at det er EKSTREMT "svårt" å kontrollere resonanser og vibrasjoner som påvirket lyden ved vinylavspilling, derav alle de "vansinnigt" store og imponerende - og ekstremt kostbare - vinylspillerne med helt utrolige dempingstiltak, se som et godt eksempel http://www.highend.no/gallery03.html - bilde nr. 18.

Det som visas på bild nr. 18 är en Vyger Indian Signature som jag såg hos L'ensemble music components i Berlin i somras

Bilden är från mitt resereportage på Euphonia

...en i mitt tycke otroligt ful skapelse

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/02 :  12:46:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, vacker var den ju inte...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/01/02 :  15:37:30  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
"Håller med" i at vinylspillere med velfungerende systemer for demping/vibrasjonskontroll som oftest ikke blir direkte vakre, men ser heller overdimensjonerte ut. Men det illustrerer "hur svårt" det er å få vinylspillere til å spille musikk med virkelig "låg distortion" - sammenlignet med CD/SACD-mediet. Et annet eksempel er Simon Yorke. Enda et eksempel er de største konstruksjonene fra britiske SME. Vinylentusiastene kjenner sikkert mange andre eksempler, også.

CD-/SACD-spillerne fra f.eks. Cary og Teac Esoteric, bare for å nevne et par produsenter av ekstremt vellydende digitalspillere, ser ut som små, lekre "designer-prylar" i sammenligning med de nevnte vinlylspillerne, men eksteriørt design er en smakssak, også. Mange "tycker" nok at store, sofistikerte vinylspillere ER vakre. Eller om ikke vakre, så i alle fall "cool".


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/02 :  18:28:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Det finns många bra lösningar för att kringå problemet med oändligt branta filter. Man måste inte ha dem om man kringår problemet. Översampling, ökad samplingsfrekvens, i DAC:en några ggr så behövs inte de oändligt branta filtren längre, i sama veva är det ju också läge för överkvantisering när man ändå är i gång. Det är väl en vanligare lösning i alla fall. Det har man nog gjort länge utan att skryta med det.


Eftersom jag tog upp de oändligt branta filtren får jag väl kommentera ovanstående lite grann, jag visste att den här invändningen skulle komma...

Om man översamplar och använder analoga filter kan dessa vara mindre branta men så fort man samplar om måste det som finns mellan samplingarna gissas. Att tala om ett exakt återskapande av vågformen tycker jag då är fel! Man kan säkert hamna mycket nära dock.

Nu finns det en helt annorlunda metod som jag föredrar och med rätt kringutrustning tycker jag att det fungerar mycket bra. Det jag menar då är s.k "zero oversampling" som egentligen är en rätt korkad benämning eftersom det ju är det normala. Det som gör en sådan avkodning möjlig med lite mindre branta filter och utan översampling är att vi faktiskt har ett praktiskt taget oändligt brant filter vid cirka 20kHz inbyggt i oss från början! Lite filter behövs för att få ned IM-produkterna från den speglade informationen högt upp i frekvens, däremot behöver man inte filtrera bort den högfrekventa informationen fullständigt eftersom vi ändå inte hör den. Det som framförallt gör att det kan bli lite problem är att efterföljande utrustning kan få problem med den högfrekventa informationen som CD-spelaren spottar ur sig men med tillräckligt bra efterföljande utrustning är det åtminstone min mening att "zero oversampling" är det som låter bäst och lustigt nog rätt likt vinylljudet också.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/06 :  22:27:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Oj vad mycket läsning det blev här då
Jag har inte så jätte stor koll på CD tekniken i detallj men jag kan tänka mig att digital tekniken har vissa fördelar och nackdelar, lika är det med vinyl/LP.
Att jämföra de olika teknikérna som jag gjort hemma hos mig är nog lite osäkra kort efter som jag ej förmodligen har det två i samma kvalitetsnivå.
Det vore ju kul att stapla upp alla nackdelarna och fördelarna på ett papper eller nått och där med lättare kunna dra lite slutsatser.
Visst kan man jämföra bästa Digitala CD mot Analoga LP och lyssna sig till vilket som faktiskt låter trevligast.
Det verkar ju vara lite fördel med mindre skit i signalvägen samt batteridriften i det analoga formatet för mig.
Men det kan ju också vara att det är analog avspelning som sagt var.
Kul att det finns så många tekniskt kunniga här på forumet, det är inte helt fel
Just ja,,,,,,,,,, någon som är lite mer ingående kunnig på LP och CD formatens fördelar och nackdelar får gärna skriva en lista.
Så kan jag och andra komplitera med våra bidrag

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/06 :  23:40:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
I aprilnumret (2005) av Hi-Fi News finns en intressant artikel om varför vinyl eventuellt låter bättre än digitala medier. Försök hitta den, mycket intressant läsning.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/06 :  23:52:35  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
OOOOOOOOOhhhh
Nu blir jag impad av hifi news
Jag måste läsa detta och se om det inte glömt något viktigt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/07 :  00:03:06  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Artikeln heter "Good resolutions", glömde det innan. Ta den inte som nån absolut sanning bara;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2006/01/07 :  11:55:28  Show Profile Send krang a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det finns många bra lösningar för att kringå problemet med oändligt branta filter. Man måste inte ha dem om man kringår problemet. Översampling, ökad samplingsfrekvens, i DAC:en några ggr så behövs inte de oändligt branta filtren längre, i sama veva är det ju också läge för överkvantisering när man ändå är i gång. Det är väl en vanligare lösning i alla fall. Det har man nog gjort länge utan att skryta med det.
--------------------------------------------------------------------------------



Eftersom jag tog upp de oändligt branta filtren får jag väl kommentera ovanstående lite grann, jag visste att den här invändningen skulle komma...

Om man översamplar och använder analoga filter kan dessa vara mindre branta men så fort man samplar om måste det som finns mellan samplingarna gissas. Att tala om ett exakt återskapande av vågformen tycker jag då är fel! Man kan säkert hamna mycket nära dock.

Nu finns det en helt annorlunda metod som jag föredrar och med rätt kringutrustning tycker jag att det fungerar mycket bra. Det jag menar då är s.k "zero oversampling" som egentligen är en rätt korkad benämning eftersom det ju är det normala. Det som gör en sådan avkodning möjlig med lite mindre branta filter och utan översampling är att vi faktiskt har ett praktiskt taget oändligt brant filter vid cirka 20kHz inbyggt i oss från början! Lite filter behövs för att få ned IM-produkterna från den speglade informationen högt upp i frekvens, däremot behöver man inte filtrera bort den högfrekventa informationen fullständigt eftersom vi ändå inte hör den. Det som framförallt gör att det kan bli lite problem är att efterföljande utrustning kan få problem med den högfrekventa informationen som CD-spelaren spottar ur sig men med tillräckligt bra efterföljande utrustning är det åtminstone min mening att "zero oversampling" är det som låter bäst och lustigt nog rätt likt vinylljudet också.


Jag har vid något tillfället ägnat mig åt att simulera extrama varianter av nnågra olika konstruktioner på detta i Matlab. Det var roligt äveon om skilnnaderna är mycket större där än vad man upplever mellan de flesta CD-spelare.

Min ställning är som sådan att det alltid dyker upp bra och dåliga varianter på samma grundteori och i vissa fall låter den ena bättre än den andra och ibland inte. Det är nog en budgetfråga hur slutresultatet blir oavsett metod. Översamplingen kan vara en enkel metod att göra sig av med problemet som jag beskrev men givetvis får man andra problem istället. I många fall kan en överkvantisering hjälpa till, i vissa fall blir slutresutlatet mer optimalt än om man har en dac med en mindre lyckad variant av branta filter.

Den andra modellen Zerooversampling har jag också provat, dels helt utan filter för speglingsövertonerna och även med ett filter för att få bort det värsta. Det låter ju inget vidare i diskant området när man får ner massa speglingar . Men det var över ett år sen jag gjorde de där testerna och jag kommer inte ihåg detaljerna kring det. Simuleringarna är givetvis inte helt jämförbara med verkligheten. Så dålig är ingen DAC i någon CD-spelare.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/07 :  12:32:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vinyl låter bäst! ???? Jaha, ett rimligt personligt påstående.
Jag tror som många att det finns olika fördelar och nackdelar med de olika mediumformerna. Vinyl låter nog mysigt och musikaliskt, det är lätt att tycka om vinyl. Men CDn är nog i realiteten bättre, för att inte tala om användarvänligt samt tillgängligt. Jag tror att man kan hitta värre skurkar i en så kallad kylig eller hård anlägning än källmatrialet. Jag har hört talas om kyliga och hårda vinylspelare samt varma cd-spelare.
Läste en kul teori ang mysfaktorn i vinylåtergivningen, nämligen att vi i form av gamla grottmänniskor känner tryghet och värme när en eld sprakar och knastrar till lite då och då. Rent genetiskt finns alltså förutsättningar för att vinylens påståda företräden skulle falla till dess fördel kontra den "kalla", rena återgivningen av cd, utan plötsliga sprak och knaster. En viss oregelbundenhet, wow and flutter variationer i vrvtider mm är långt större problem än cdns pickosekunders-precision. Men helt riktigt det låter lite fel och det hela svänger, iofs mycket musikaliskt.
Tänd en eld i öppna spisen och släng på en cd så får man både grottmänniskomys och "perfect sound forever", var det inte så det lanserades?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/01/07 :  12:59:49  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kul spåning Adagio
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/07 :  17:02:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
CD-mediet är överlägset vinylmediet i de flesta avseenden, speciellt när det gäller bakgrundsnivå och vid återgivning av lägre frekvenser. Detta vet vi alla och ändå låter det ofta bättre med vinyl!!

Min erfarenhet av ljudskillnaden är att CD har lite problem med att få till transienterna men låter rätt bra bortsett från detta. Även vinylspelarna kan ha problem med transienterna om inte utrustningen är tillräckligt bra men med en bra rigg så finns transienterna där.

Skillnaderna i transientåtergivning kan med stor sannolikhet tillskrivas den lite för låga samplingsfrekvensen, SACD är bättre på transienter t.ex.

Den andra skillnaden som är att vinyl ofta låter mer levande kan jag inte hitta någon vettig förklaring till. De som "förstår bättre" kommer då genast med två påståenden som jag lika gärna kan skriva själv.
1. Du är nog inte riktigt klok!
2. Du tycker om den färgade återgivningen från vinyl.

Det första kan jag inte svara på själv, det får andra avgöra om det stämmer.

Det andra påståendet stämmer inte! Jag tycker inte om färgad återgivning!! Ändå finns det något i vinylljudet som jag tycker är mycket bra. Jag har 2 förklaringar på lut och de kommer här.
1. Mastringen skiljer och är ofta bättre i vinylskivorna.
2. Trots att det rent kvantitativt blir mer fel med vinyl så är felen mindre störande.

Beträffande CD och ljud från braskamin har jag lyssnat på detta idag, det blir inte samma sak som vinyl!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/01/07 :  17:14:50  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kom på en fördel med vinyl!
Den saknar möjlighet att zappa
Man lyssnar på alla låtar.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/07 :  17:34:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hoktuna, det är faktiskt en stor fördel! Jag lugnar ner mig då i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/07 :  20:19:30  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
MatsT: ? Jag har ju läst både det ena och det andra om att SACD fallerar vid höga frekvenser just för att man snålade på samplingsfrekvensen. Eftersom tråden handlar om vinyl kan vi kanske ta eventuell diskussion via PM. Jag ville dock lägga in denna eventuella invändning för allmän beskådan.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2006/01/07 :  21:12:38  Show Profile Send Klanters a Private Message
Jag har inga problem att förstå samplingssatsen, men vad jag har svårare att förstå är varför alla påstår att det inte finns någon hörbar information utanför 20kHz-spektrat (alltså att man inte skulle höra skillnad på en signal med en massa övertoner utanför detta spektrum och motsvarande signal där man trunkerat bort alla termer utanför detta). Att man inte uppfattar en ren sinusvåg med hög frekvens, räcker väl inte som motivering. Chansen finns väl fortfarande att man kan uppfatta de ändringar i signalens form som en massa sådana övertoner ger upphov till?

Edited by - Klanters on 2006/01/07 21:15:39
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/07 :  21:16:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
Transientåtergivningsförmågan är mycket bättre hos SACD än CD, det som diskuterats en del är frågan om hörbarheten av lite sämre signal/brus-förhållande nära den övre gränsfrekvensen för örat.

Min åsikt är att SACD har alla möjligheter att ge ett bra ljud men det gäller även DVD Audio med 96kHz samplingsfrekvens.

En fin bild som visar transientbeteende hos olika signaler (dock ej vinyl) finns här:

Edit. Strulade lite med postningen och dessutom var informationen inte kvar där jag sett den tidigare. Det går dock ganska enkelt att räkna ut att maximal derivata hos en SACD-signal är väsentligt större än CD-signalens maximala derivata.

Edited by - MatsT on 2006/01/07 21:26:35
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/07 :  21:34:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror att det ligger en hel del sanning i det som Klanters skriver att det finns en viss hörbarhet för sådant som pågår över hörbarhetströskeln och att det inte är direkt sinussignaler som ger detta. Ett exempel är just transienter som ger "brantare kurva" än vad en bandbreddsbegränsad signal klarar av. En annan kan vara en signal som är överlagrad på en annan och därför ger en brantare kurva.

Det finns också en del som påstår att vi kan uppfatta IM-produkter skapade i själva örat av "blandad högfrekvens", hur det är med detta vet inte jag men helt osannolikt verkar det väl inte.

Jag vet genom egna försök att jag enkelt hör en frekvensavvikelse i en förstärkare som ligger över min hörbarhetsgräns.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000