linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 23:01:30
|
Intressant!
Genom att blanda låta två pikar, över hörbarhetsgränsen, ligga på ett beräknat avstånd från varandra kommer dessa att generera en pik som ligger inom det hörbara. Det finns en enkel formel för fenomenet men jag kommer inte ihåg formeln och orkar inte leta efter den just nu.
Det har talats om en ljudrevolution som innebär att man kommer att höra musik direkt ur luften där man sitter utan synliga högtalare. Vad det handlar om är att transformera upp två signaler från ex.vis vanlig muskik till två olika höga frekvenser ovan för det hörbara för att sedan rikta dessa, från olika håll, mot lyysnaren och blandningen av de två höfrekventa ljuden kommer att återställa ljudet till det ursprungliga nästan rakt in i huvudet. Tro'et den som vill men jag har läst om det i någon vetenskaplig tidning. Hifi kan det dock knappast vara och det kanske inte fungerar så bra för det var några år sedan jag läste det men ännu har jag inte sett några produkter.
Alltså, indirekt, kan man höra ljud ovanför 20khz. Det kan vara svaret på många överaskande ljudintryck. Märkligt att så lite forskats i området?
MatsT: Örat kan dista alldeles själv. Exemplevis vid högre ljudtryck än 105db är det ingen idé att lyssna för då är örats egen dist så hög att man inte kan få något vettigt hörbart ur musiken.
(Å andra sidan om man lyssnar ett tag kommer disten att minska. Det kallas för hörselskador. Efter ett tag kommer örat att tröttna på högt ljud och börja dista utan att man lyssnar på ljud. Det kallas Tinitus.
Var rädd om öronen, pojkar!)
|
Edited by - linnar on 2006/01/07 23:03:49 |
|
|