HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Step up - RIAA kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/12/28 :  10:37:04  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Någo som har en bra rekommendation för Step up - RIAA kabel?
Linn LP12, Ittok LVIII
PU = Ortofon Kontrapunkt
Step Up = Ortofon T20 MKII
RIAA = Inbyggt MM, Mcintosh C41 försteg

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/28 :  12:33:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Leif; Skall du ha RCA - RCA ??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2005/12/28 :  12:41:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Leif, vad har du för kabel mellan Tonarm - Step up?

Det kanske vore idé att köra något likvärdigt även mellan Step up - RIAA?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/12/28 :  19:36:14  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Wolfgang - Ja, det skall vara RCA - RCA.
PAC - Kabeln från PU/Arm är den som följde med Ittok armen, jag vet inte riktigt vad det är, jag har inte hittat någon info.
Jag har funderat på en kabel typ Linn silver eller Kimber KCAG, jag har letat lite beg men inte hittat något. Någon som har något bra förslag??

remains long after,
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/12/28 23:28:25
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2005/12/28 :  23:05:52  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
En av dom bästa phono kablar som jag har hört är från XLO 2,2 tror jag den heter.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/12/29 :  19:15:31  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Van den Hul MCD 502 Hybrid är en klokt konstruerad kabel (väl skärmad) och inte alltför dyr. Ett dyrare och kanske (debatterbart som alltid med kablar ) bättre val är Clearaudios Sixstream, som dessutom kan dras hela vägen från PU till RIAA ... färre lödpunkter = bra.

Veteran HiFi har bägge (tror jag) i lager.

Lycka till!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/14 :  08:05:12  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det handlar om anpassning. En lågohmig utgång med låg spänning skall ha låg resistans - pickup (100 ohm till transformatorn), resistan tar ner signalnivån och försämrar störavsånd. En högohmig den mellan tranformatorn och förförstärkarens MM ingång 47 kohm, skall ha låg kapacitans (kondensatorverkan). Kapacitansen påverkar ddiskantåtergivningen.

När man förstått sambanden och har parmetararna på kabeln kan man köpa sladdarna hos Clas Ohlson.

Hälsar Bo Hansson, Producent ägare av Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:19:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Grattis!

quote:
När man förstått sambanden och har parmetararna på kabeln kan man köpa sladdarna hos Clas Ohlson.

W

Edit: Sorry!

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Edited by - Creative Audio on 2006/01/15 14:02:13
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:44:50  Show Profile Send Snoop a Private Message
Är inte dessa bättre än kablar från Clas Olsson??

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/14 :  15:11:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Den kabeln kan ju mycket väl vara bättre än Clas Ohlsons varianter.
Det är inte det det handlar om utan rätt sorts kabel på rätt ställe.
Den som är på bilden kanske är helt fel för att ha mellan pu o trafo men helt rätt mellan trafo o riaa...
När man vet vilka parametrar det är som styr så är det ju lättare att köpa rätt kabel.
Om man sedan köper den på CO eller Van den hul mm. spelar inte så stor roll, bara den är korrekt anpassad till det den ska användas till.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/14 :  15:34:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tobbe L; ursäkta en dum fråga? Men vad skall du med en trafo till??

//W

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/14 :  16:54:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Var det inte det frågan handlade om
Kabel från pu:n till step-up trafon

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/14 :  23:41:46  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det gällde en signal kabel frås Stepup till RIAA (försteg). Jag har nu köpt en Linn Silverkael på Ebay. Nu återstår att kolla resultatet.

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2006/01/15 :  00:09:58  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Är det en äkta Linn Silver eller är det en med bullet plugs?
Den med Bullet plugs är sämre än en som är fabrikslödd med silver kontakterna.

Linn silver är en bra kabel enligt min åsikt.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2006/01/15 00:11:30
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/15 :  01:09:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tobbe_L; Vad jag kan se är de bara du och Bo som skriver om en trafo! Inte trådskaparen!

//W

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/01/15 :  02:20:06  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Äkta fabrikslödda

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/15 :  07:36:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tobbe_L; Vad jag kan se är de bara du och Bo som skriver om en trafo! Inte trådskaparen!

Trådskaparen skriver om en trafo! Om man orkar engagera sig och kollar så ser man vad Ortofon T20 MKII är för något.

http://www.kabusa.com/T20II.htm

Att göra clownsymboler för någon annans inlägg när man inte har koll själv är väl lite svagt tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:17:38  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bernt; Jag missade "T" ... Och BER ALLA OM URSÄKT !!

Wolfgang

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/20 :  19:57:44  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Snoop
Jag vet inget om parametrarna på dina "tjusiga" kablar. Det kan finnas en risk för att de innehåller något som man kan köpa billigt någon annanstans, då med enklare kosmetik.
Avsikten med inlägget är att göra livet lite besvärligare för "bondfångare".

Hälsar Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000