Author |
Topic  |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 10:37:04
|
Någo som har en bra rekommendation för Step up - RIAA kabel? Linn LP12, Ittok LVIII PU = Ortofon Kontrapunkt Step Up = Ortofon T20 MKII RIAA = Inbyggt MM, Mcintosh C41 försteg |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:33:59
|
Leif; Skall du ha RCA - RCA ??
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 12:41:42
|
Leif, vad har du för kabel mellan Tonarm - Step up?
Det kanske vore idé att köra något likvärdigt även mellan Step up - RIAA?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 19:36:14
|
Wolfgang - Ja, det skall vara RCA - RCA. PAC - Kabeln från PU/Arm är den som följde med Ittok armen, jag vet inte riktigt vad det är, jag har inte hittat någon info. Jag har funderat på en kabel typ Linn silver eller Kimber KCAG, jag har letat lite beg men inte hittat något. Någon som har något bra förslag??
|
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2005/12/28 23:28:25 |
 |
|
pederb
Member

463 Posts |
Posted - 2005/12/28 : 23:05:52
|
En av dom bästa phono kablar som jag har hört är från XLO 2,2 tror jag den heter. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2005/12/29 : 19:15:31
|
Van den Hul MCD 502 Hybrid är en klokt konstruerad kabel (väl skärmad) och inte alltför dyr. Ett dyrare och kanske (debatterbart som alltid med kablar ) bättre val är Clearaudios Sixstream, som dessutom kan dras hela vägen från PU till RIAA ... färre lödpunkter = bra.
Veteran HiFi har bägge (tror jag) i lager.
Lycka till! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 08:05:12
|
Det handlar om anpassning. En lågohmig utgång med låg spänning skall ha låg resistans - pickup (100 ohm till transformatorn), resistan tar ner signalnivån och försämrar störavsånd. En högohmig den mellan tranformatorn och förförstärkarens MM ingång 47 kohm, skall ha låg kapacitans (kondensatorverkan). Kapacitansen påverkar ddiskantåtergivningen.
När man förstått sambanden och har parmetararna på kabeln kan man köpa sladdarna hos Clas Ohlson.
Hälsar Bo Hansson, Producent ägare av Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 14:19:37
|
Grattis!
quote: När man förstått sambanden och har parmetararna på kabeln kan man köpa sladdarna hos Clas Ohlson.

W
Edit:  Sorry! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
Edited by - Creative Audio on 2006/01/15 14:02:13 |
 |
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 14:44:50
|
Är inte dessa bättre än kablar från Clas Olsson??
 |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 15:11:17
|
Den kabeln kan ju mycket väl vara bättre än Clas Ohlsons varianter. Det är inte det det handlar om utan rätt sorts kabel på rätt ställe. Den som är på bilden kanske är helt fel för att ha mellan pu o trafo men helt rätt mellan trafo o riaa... När man vet vilka parametrar det är som styr så är det ju lättare att köpa rätt kabel. Om man sedan köper den på CO eller Van den hul mm. spelar inte så stor roll, bara den är korrekt anpassad till det den ska användas till.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 15:34:27
|
Tobbe L; ursäkta en dum fråga? Men vad skall du med en trafo till??
//W |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 16:54:11
|
Var det inte det frågan handlade om Kabel från pu:n till step-up trafon
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 23:41:46
|
Det gällde en signal kabel frås Stepup till RIAA (försteg). Jag har nu köpt en Linn Silverkael på Ebay. Nu återstår att kolla resultatet. |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 00:09:58
|
Är det en äkta Linn Silver eller är det en med bullet plugs? Den med Bullet plugs är sämre än en som är fabrikslödd med silver kontakterna.
Linn silver är en bra kabel enligt min åsikt. |
www.selleri.de
|
Edited by - Hepcat on 2006/01/15 00:11:30 |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 01:09:05
|
Tobbe_L; Vad jag kan se är de bara du och Bo som skriver om en trafo! Inte trådskaparen!
//W |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 02:20:06
|
Äkta fabrikslödda |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 07:36:44
|
quote: Tobbe_L; Vad jag kan se är de bara du och Bo som skriver om en trafo! Inte trådskaparen!
Trådskaparen skriver om en trafo! Om man orkar engagera sig och kollar så ser man vad Ortofon T20 MKII är för något.
http://www.kabusa.com/T20II.htm
Att göra clownsymboler för någon annans inlägg när man inte har koll själv är väl lite svagt tycker jag.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 12:17:38
|
Bernt; Jag missade "T" ... Och BER ALLA OM URSÄKT !!
Wolfgang
|
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 19:57:44
|
Snoop Jag vet inget om parametrarna på dina "tjusiga" kablar. Det kan finnas en risk för att de innehåller något som man kan köpa billigt någon annanstans, då med enklare kosmetik. Avsikten med inlägget är att göra livet lite besvärligare för "bondfångare".
Hälsar Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
|
Topic  |
|