Hej jag har en Micro Seiki DDX 1000 med tonarm MA50. Skivspelaren har tre utriggare där en tonarmsbas kan sättas fast. Detta medför att det blir många frihetsgrader att trimma in när överhäng samt vinklar för tomarmen skall trimmas in. Jag har manual men tyvärr ingen tonarmsjigg för att få till vinklarna rätt. Är det någon som har liknande rigg? Några tips?
Optimal placering är att du får två "nollgenomgångar". Med det menas att pickupnålen ligger mitt på radien på två ställen av skivan vid avspelningen. Den inre nollgenomgången skall ligga vi slutspåret, där är skivan kraftigast modulerad, då spårhastigheten är låg och vinkelhastigheten hög. Den yttre bör ligga ca 1-3 cm in på skivan för att bäst utnyttja geometrin. Ta en pappskiva, rita en linje (radien) och gör ett hål 7,15 mm i ena änden av skivan. Markera var innerspår kommer att hamna. Passa sedan in tonarmen så att pickupnålen ligger så nära "radien" på så stor del av skivan som möjligt. Ett annat sätt är att använda en radieföljande tangentiell tonarm (men nu närmar jag mig ett för mig förbjudet område!).