HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bilstereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2005/12/27 :  12:12:14  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej!
jag vet att detta kanske är lite OT men visste inte vart jag annars skulle posta! Vet inte om någon har intresse av bilstereo men man kan ju alltid höra sig för.

Det ligger till så att jag ska byta ut elementen i vår bil, och jag vill inte modifiera något utan bara skruva in nya element. Det går bara in två st element totalt vilket gör att de måste spela upp "hela" frekvensregistret. De kan max vara 10 cm i diameter. det jag kikat på men ej lyssnat på är pioneer och sony. Vet ni vilka som är bäst på just bilstereo eller finns de något annat fabrikat ni kan tipsa om? priset spelar inte så stor roll men jag vill att högtalaren ska spela så kraftigt som möjligt och spela med god kvalitet. så både kvalitet och ljudtryck är viktigt.

mvh:
kareem

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/27 :  13:33:08  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ta en eftermiddag och åk runt till alla bilstereohandlare i ditt närområde och lyssna på allt de har som storleksmässigt passar i din bil. Du får fort en ganska bra uppfattning om pris kontra kvalitet. Men förvänta dig inte att högtalarna kommer låta likadant i din bil som i affären. Affärerna bygger ju oftast in dom i rejäla MDF-lådor som originalhålen i bilen aldrig kan mäta sig med i fråga om stabilitet.

I min bil har jag Rockford Fosgate 6" triaxer som jag tycker spelar helt okej om man har i åtanke att jag knappt lagt ner något jobb alls på monteringen. Jag har hört likadana element i en annan bil, där dörrarna var uppstagade och dämpade. Skillnaden är enorm. Du skriver att du inte vill modifiera något, men det kan vara värt att fundera en gång till. Avsaknaden av ljudtryck i bilars originalanläggningar beror ofta mer på att hela inredningen svajar med än på elementet i sig.

Hur högt skulle Stefan Holm hoppa om underlaget vid avstampet var skumgummimadrass?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/12/27 :  14:11:35  Show Profile Send Peter J a Private Message
Var bor du? Det är lättare att ge dig tips på bra ställen om man vet var du finns.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/27 :  14:20:25  Show Profile Send Nitram a Private Message
Finns ju rätt många tillverkare som gör specialanpassade system för olika bilmodeller... så om du har en hyffsat ny kan du nog hitta nåt vettigt...

Dom elementen brukar va anpassade för att spela ut i tex en dörr, och låta ganska ok... men kan du så limma och skruva dit en anpassad mdf-bit så du får nåt stabilt att dra fast i.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/27 :  14:41:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har en subbas till bilen som kostade 3000 ny, den har stått i groventrén sen krav på plats för barnvagn i bilen för 3o1/2 år sedan blev ett faktum. En liten rapp välbygd bandpassvariant om någon är intresserad, bortslumpas till intresserad för en spotstyver.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000