HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Brinntid" på försteg/slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/12/25 :  19:11:06  Show Profile Send kansas a Private Message
Skulle bara kolla lite med folk hur mycket ni låter era grejer stå på. Faktum är ju att musiken låter hästlängder bättre när slutsteget är ordentligt uppvärmt. Drar steget mycket ström om det bara "står på" utan att man spelar på det?

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/25 :  20:01:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Drar steget mycket ström om det bara "står på" utan att man spelar på det?
Olika mellan olika förstärkare men gemensamt är att INGET steg INTE drar NÅN ström. Frågan är alltså bara: hur mycket drar ditt slutsteg?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/12/25 :  20:38:30  Show Profile Send kansas a Private Message
Min fråga var väl egentligen, tjänar man på att i stort sett ALLTID ha på steget, eller kan man lika väl stänga av det efter varje lyssning?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/25 :  20:49:37  Show Profile Send Bubben a Private Message
Tjänar vad?
Om det är ljudkvalité så finns en intresant tråd här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6198
Om det gäller ström så kan man väl aldrig tjäna på att förbruka i onödan...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/25 :  21:38:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Upplever själv en klar fördel av att ha systemet på kvällar och helger iaf.
Men, det är väl bara att räkna efter vad man tycker det kan vara värt. Säg att systemet drar 500W totalt (CD + för- och slutsteg). Om du betalar 1 spänn per kWh el blir det 12kr/dygn. I mitt fall (kvällar o helger) skulle det bli 100-150kr/mån. Om jag skulle spara och bara ha det på när jag spelade kanske jag skulle kunna halvera den utgiften.

Om du inte betalar schablonavgift för värmen kan du ju tillgodoräkna dig den också


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/25 :  22:21:52  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag tycker det låter bra direkt från påslag och möjligen bättre efter nån timme men det kanske beror på att tillverkaren har skrivit i manualen att det är på det viset. Alternerar med att rörslutsteg å det låter oxå bra från start.

Tur är väl det, skulle man behöva värma upp i timmar innan man lyssnar skulle det kräva en del planering så det skulle väl inte bli så mycket musiklyssning. Ingen spontan-lyssning när man råkar få lite tid över för nåra skivor:-(.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/12/25 :  22:45:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Låt grejorna vara igång, det låter bättre, de kronorna det kostar
är det värt.

Mina apparater är aldrig off.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/25 :  23:01:46  Show Profile Send CC a Private Message
Alltid på!
Om det inte åskar förståss...

Steget sparar in ett värmelement i min kalla källare... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/25 :  23:21:03  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Räcker gott och väl med 10 minuter för mina rörisar att låta maximalt så mina är avstängda med jämna mellanrum. Du hör väl skillnaden på dina prylar när dom är varma eller kalla får jag hoppas, isf så vet du nog vad dom behöver för uppvärmningstid eller hur?
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/12/26 :  00:20:04  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jag har faktiskt hört tydliga skilnader på riktigt dålig elektronik. Dock inte på lite bättre saker.

En liten följdfråga, om det är okej:

Hur påverkas livslängden på elektrolyter etc i de båda fallen?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/26 :  00:48:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jooooon: elektrolyter kan man nästan jämställa med batterier så visst tar dom stryk men jämförelsen haltar kraftigt om du förstår vad jag menar. t.ex mängder av gamla rörradios från 40-50-talet funkar fortfarande men en ficklampa från dess tid som funkar blir inte lika lätt att hitta. taskig jämförelse men kom inte på någon bättre för stunden.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/26 :  11:49:38  Show Profile Send mayro a Private Message


Om jag inte har rena klass A steg så står allt jämt på..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2005/12/26 :  11:55:38  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag har hört att elektronik tar mest stryk av att stängas av och sättas på ofta pga strömrusning genom komponenterna, mina grejor står på nästan jämnt...

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/26 :  12:14:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
om man själv betalar för värmen så blir det kanske inte så stor extrakostnad att låta steget stå på...?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/26 :  12:16:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag stänger av mitt rörslutsteg på kvällen, fast det är en del uppvärmningstid på det.
Uppvärmning en halvtimma eller så är helt OK, men ett par timmar är bättre.

Slutsteget är klass AB men drar ändå 600W kontinuerligt, OTL är ju lite speciellt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/26 :  23:20:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Slutsteget är klass AB men drar ändå 600W kontinuerligt, OTL är ju lite speciellt.



Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/12/27 :  19:23:41  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Min preamplifier er konstruert fra fabrikk slik at den alltid står med konstant stand-by strøm i kritiske kretsløp. Min poweramplifier lar jeg gjerne stå på i HighBias Mode i helgene og på kveldene, selv om den drar en god del strøm i "hvilemodus". Store sluttsteg spiller aller, aller best når de er ORDENTLIG varme.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000