Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 00:31:46
|
gör det. Och du. Vill du INTE ha den så ta med den till mig på fredag.. Så skall jag sköta den med aktsamhet... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 10:12:53
|
Vad jag gjorde med min L 75 var att klistra blygummimatta överallt där jag kom åt i lådan. Detta kan jag rekommendera oförbehållsamt, det gjorde mycket för att bli av med lådrsonanser som kunde irritera lite innan.
Dessutom klistrade jag kilformade remsor av detta material som "ekrar" ovanpå tallriken, vilket gjorde den rejält tyngre och dämpade den med mycket bra effekt på ljudet. La den vanliga mattan ovanpå. Vet inte om jag vågar rekommendera detta trots god effekt, jag misstänker att min spelare la av i förtid för att tallriken blev för tung för lager och motor.
Utöver detta dämpade jag armen mycket simpelt genom att linda en kraftig gummisnodd halvlöst runt den. Inte vackert, men det fungerade, inbillade jag mig i alla fall. Jag hade en rätt styv Grado-pickup och det lät väldigt bra till slut.
På den tiden hade jag en Tandberg TR 2025-reciever, en mycket dynamisk och musikalisk historia som tyvärr pajade, och Carlsson popboxar, nu sålda. Lencon och ett Technics M-65 kasettdäck (detta har jag kvar, otroligt stabilt bygge med bra ljud för att vara kasettdäck) var källor tillsammans med den utmärkta radiodelen i recievern (bättre än den Arcam-tuner i 5000:-klassen jag har nu).
|
|
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 11:28:39
|
Kom bara att tänka på att www.svalander.se har renoveringssats för tonarmens verikallagring fö 55 kr. Instruktioner finns på hemsidan. Jag tror han kan hjälpa till att renovera mellanhjul också. Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 20:39:53
|
Jag måste erkänna att det blev en helt annan och mycket tystare spelare när den monterades i en massiv plint, en bra "mod" Tycker annars att man ska vara försiktig med asfaltmattorna på bättre spelare. Man kan anta att budgeten inte räckte till en tung massiv plint på den tiden men den är värd besväret ! |
Lämnat forumet |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 21:39:48
|
Om man ska byta arm och pu till en L75 vad rekommenderas då ?
Mvh |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 21:14:55
|
Armar med monteringsavstånd 210-212mm passar i originalhålet, t ex Linn, Decca, Hadcock , Zeta. Ett problem är dock att tallriken är så låg på Lenco, så det är svårt att få rätt vertikal spårningsvinkel. Man får laborera med mellanlägg i pickupskalet. En del Lencoiter kapar bort hörnet där armen sitter och monterar armen i en platta på plinten i stället, då kan man montera vilken arm man vill. En arm som verkar passa är också Ortofon 212, men då gäller det ju att hitta en sådan också... http://www.freewebs.com/bornin50-3/l77ortofon.htm |
|
|
Topic |
|