HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Lenco L-75?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/24 :  00:31:46  Show Profile Send mayro a Private Message

gör det. Och du. Vill du INTE ha den så ta med den till mig på fredag.. Så skall jag sköta den med aktsamhet...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/24 :  10:12:53  Show Profile Send mapem a Private Message
Vad jag gjorde med min L 75 var att klistra blygummimatta överallt där jag kom åt i lådan. Detta kan jag rekommendera oförbehållsamt, det gjorde mycket för att bli av med lådrsonanser som kunde irritera lite innan.

Dessutom klistrade jag kilformade remsor av detta material som "ekrar" ovanpå tallriken, vilket gjorde den rejält tyngre och dämpade den med mycket bra effekt på ljudet. La den vanliga mattan ovanpå. Vet inte om jag vågar rekommendera detta trots god effekt, jag misstänker att min spelare la av i förtid för att tallriken blev för tung för lager och motor.

Utöver detta dämpade jag armen mycket simpelt genom att linda en kraftig gummisnodd halvlöst runt den. Inte vackert, men det fungerade, inbillade jag mig i alla fall. Jag hade en rätt styv Grado-pickup och det lät väldigt bra till slut.

På den tiden hade jag en Tandberg TR 2025-reciever, en mycket dynamisk och musikalisk historia som tyvärr pajade, och Carlsson popboxar, nu sålda. Lencon och ett Technics M-65 kasettdäck (detta har jag kvar, otroligt stabilt bygge med bra ljud för att vara kasettdäck) var källor tillsammans med den utmärkta radiodelen i recievern (bättre än den Arcam-tuner i 5000:-klassen jag har nu).

Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/01/24 :  11:28:39  Show Profile Send Örjan a Private Message
Kom bara att tänka på att www.svalander.se har renoveringssats för tonarmens verikallagring fö 55 kr. Instruktioner finns på hemsidan. Jag tror han kan hjälpa till att renovera mellanhjul också.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/01/24 :  20:39:53  Show Profile Send time a Private Message
Jag måste erkänna att det blev en helt annan och mycket tystare spelare när den monterades i en massiv plint, en bra "mod"
Tycker annars att man ska vara försiktig med asfaltmattorna på bättre spelare.
Man kan anta att budgeten inte räckte till en tung massiv plint på den tiden men den är värd besväret !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/02/05 :  21:39:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Om man ska byta arm och pu till en L75 vad rekommenderas då ?

Mvh
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/02/06 :  21:14:55  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Armar med monteringsavstånd 210-212mm passar i originalhålet, t ex Linn, Decca, Hadcock , Zeta. Ett problem är dock att tallriken är så låg på Lenco, så det är svårt att få rätt vertikal spårningsvinkel. Man får laborera med mellanlägg i pickupskalet. En del Lencoiter kapar bort hörnet där armen sitter och monterar armen i en platta på plinten i stället, då kan man montera vilken arm man vill.
En arm som verkar passa är också Ortofon 212, men då gäller det ju att hitta en sådan också...
http://www.freewebs.com/bornin50-3/l77ortofon.htm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000