Author |
Topic |
|
Fredrici
Member
71 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 13:46:53
|
Jag har hittat ett element som jag är intresserad av med dessa värden:
Parallelkopplade spolar 2*4 ohm = 2ohm Fs 41,3 Hz Qms 3,81 Qes 0,64 Qts 0,55 Vas 21,95 liter Re 2 BL 9,65 Känslighet 85,7 db
Seriekopplade spolar 2*4 ohm = 8ohm Fs 39,8 Hz Qms 3,90 Qes 0,55 Qts 0,48 Vas 19,8 liter Re 6,7 BL 20,4 Känslighet 85,5 db Då till mina frågor. Är detta ett element som går att lira snyggt med? Eller är det meningslöst att ens fundera på det??
Edit: fixade lite stavfel=)
|
Edited by - Fredrici on 2005/12/19 13:51:41 |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 13:57:18
|
Luktar "bilbasar" med stort behov av EQ-kompensering.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 14:22:24
|
Verkar vara element som skall tåla höga effekter och klara långa slaglängder= Bilbasar för tävlingsljud. Tror jag!
I så fall är det inget att "lira snyggt med". Jag har haft fel förut...
|
Edited by - linnar on 2005/12/19 14:23:32 |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 15:20:55
|
Linnar: Värdena skull väl passa till ditt Gardhorn? Eller? |
Hihi. :)
|
|
|
Fredrici
Member
71 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 16:08:06
|
Intressanta svar. Jag tackar och bugar. EngelholmAudio: Eq kompensering? för att få dom att komma ner i frekvens? Jag ska oxå säga vad det är för basar. Det är DLS Iridium och således ett bilbas element. Jag har fått över 2 st från bilen. Och syftet med tråden var att få ett litet hum att dom kanske skulle kunna en möjlighet att arbeta som sub eller liknande. Men då gör vi oss av med dom och tittar mot Eton kanske... Ni e grymma på att läsa på parametrar vad det är för ett typ av element. Tack ska ni ha för hjälpen. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 16:21:02
|
quote: EngelholmAudio: Eq kompensering? för att få dom att komma ner i frekvens?
Ja dessa element passar bäst i slutna lådor. Slutna lådor har fallande output med lägre frekvenser. Inte sällan kompenserar man detta med en equaliseringskurva som är omvänd mot elementets, dvs tillammns blir output'n linjär ner mot önskad nedre gränsfrekvens.
Det är inte fel att dessutom implementera ett subsinskt filter för att skära bort extrem djupbas (typ under 20Hz). Dock måste filterordningen vara högre än vad kompenseringen är...
Självklart går det inte trolla och lösningen har en del nackdelar: * kräver extremt mycket effekt vid riktigt låga frekvenser = stort dyrt slutsteg * elementet belastas hårt varför linjär slaglängs och bra kylning är ett MÅSTE i baselementet * stora krav på att lådan skall vara inte bara supertät utan också rejält stöddig och tåla under- och övertrycken som element ger i lådan
Inte så svårt att se: högt Qts, lågt Vas och rätt högt Bl samt låg känslighet!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:41:26
|
Nicks: "Värdena skull väl passa till ditt Gardhorn? Eller?"
Tanken slog mig när jag såg Bl-faktorn.
Men när man sedan tittar på verkningsgraden i förhållande till Bl-värdet ser man att något inte står rätt till. Vidare ser man också att fs är 40hz och VAS bara 19,8 liter detta tyder på stor rörlig massa. Elementet har en mycket styv upphängning samtidigt som slaglängden troligtvis är stor. (Xmax 15mm, stolek 10", effekt 500w. Såg det senare.)
GardHornet skall ha hög Bl och hög VAS minst 40-50 liter. I övrigt skall elementet vara så konstruerad att verkningsgraden ligger närmare 100db. Ett sätt att få dessa parametrar är mycket tråd som konstant ligger i magnetfältet och för att det skall ligga konstant i magnetfältet krävs liten Xmax. Element som är konstruerade på det viset brukar passa som PA eller Gitarlådor. Där passar definitivt inte DLS Iridium, annars är elementet rena uppvisningen i snygghet.
Vu får väl inte undanhålla utseendet för publiken: http://www.dls.se/speakers/IR10_front_grille_F.jpg http://www.dls.se/speakers/IR10_rear_F.jpg |
Edited by - linnar on 2005/12/19 19:45:29 |
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 14:13:14
|
Det går att göra en sjätte ordningens basreflexlåda till detta element så att f-3dB hamnar på ca 20Hz om min simulering stämmer. Med så hög resonansfrekvens (40Hz)är det ju just basreflex som är intressant. Den höga BL-faktorn ger rejält med kraft att driva porten med. Tycker inte man alltid ska avfärda alla element med lite högt Q-värde då det måste sättas i relation till vilket fs man har.
Jag matade in lådvolym ca 60 liter(med viss mängd dämpmtrl) avstämd till 27Hz och ett elektriskt högpassfilter med Q=1.2 och f=29 Hz. Man kan ju betrakta detta som en lätt form av eq men det är ju egentligen porten som gör jobbet
Det går alltså imo att använda även s k bilbasar även om det iof finns element med trevligare värden |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 14:21:50
|
Men gustav, tycker du det är OK att låta elementet spela under sin resonansfrekvens? En hel oktav under Fs i detta fall?
Jag håller med dig i att man inte skall kritisera högt Qts - det beror ju på vad man skall ha elementet till. Men högt Qts, lågt VAS och relativt högt Fs är "bilbas" för mig. I mina ögon finns bättre alternativ om man vill ha ren, djup och bra bas hemma.
Men det är ju jag det...
|
|
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 14:44:31
|
Varför ska man inte använda elementet under sin resonansfrekvens ??? Förklara gärna hur du menar. Kom att tänka på Stig Carlssons lådor. SC165-elementet har ju fs på ca 45 Hz och högtalarna i OA-serien som t ex OA14 ger ju imo bra basåtergivning ner under 30Hz. Konen står ju nästan stilla i närheten av avstämningsfrekvensen! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 15:41:13
|
Det är att göra det onödigt komplicerat för sig - om man vill göra en bra bas/subb!
Distortionen ökar (dvs högre olinjäritet) Fjädringen lämnas helt över på upphängningen vilket ställer jobbiga och svårhanterade krav.
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2005/12/20 15:45:34 |
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 16:22:08
|
Jag menar inte heller att detta element är idealiskt. Bara att det mycket väl kan vara användbart. Att använda ett aktivt filter är ju inte heller så krångligt. Det behövs ju ändå ett till lågpassfiltret. Vad gäller distorsion så kan man väl inte veta någonting alls om denna utifrån dessa parametrar? Olinjäriteter hos Cms, BL, Le mfl nämns ju rätt sällan av elementtillverkarna. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 16:33:14
|
Jag menar att "verkligheten" kommer in och om elementet från början har högt Fs är det onödigt svårt att pressa ur djup(/are) bas ur elementet.
Nej aktivt filter är inte så svårt. Gör jag själv. Senast med totalt 980 watt till slutna lådor + topp-högtalare!
|
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 20:55:27
|
Om man kontruerar en basreflex på rätt sätt kan man mycket väl och med fördel använda en bas med högre fs än portens avstämning. Utan att gå in på detaljer kan jag säga som EngelholmAudio att det inte är helt lätt.
Det specifika element vi talar om här kommer att göra saken än svårare. Elementet är helt enkelt för brutalt i sitt starkaste Bl-läge. Sälj elementet och köp ett element anpassat för saken.
"Kom att tänka på Stig Carlssons lådor....." Jo, det gick bra, men så var Stickan en mästare att trolla med ljud. Elementen han använde hade alltid små rörliga massor fjärran från bruntosaurus här ovan.
|
|
|
|
Topic |
|