HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ta bort utgångskondingar från CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/12/16 :  15:30:06  Show Profile Send Fred a Private Message
Behövs verkligen utgångskondensatorer i cdspelare? Har prövat att ta bort ingångskondingar i slutsteg och det gör en stor positiv skillnad. Kondensatorer påverkar verkligen ljudet negativt. Nån som testat att plcka bort kondingarna i CDn?

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/16 :  15:48:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
Många gånger är de där för att det ligger en stor likspänningsnivå efter en eventuell I/V eller V/V-konverterare. Tar man då bort kondingen så bränner man kanske både förstärkaren men kanske framförallt högtalaren.

"Proceed with caution"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:01:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Håller med UrSv här, om du ska ta bort den så mät utgången för likström INNAN du kopplar den till annan utrustning.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:17:59  Show Profile Send Peter S a Private Message
Annars kan du byta till bättre kondinger, PIO eller annat.

Edited by - Peter S on 2005/12/16 16:18:21
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:41:36  Show Profile Send Bardis a Private Message
En del har provat att sätta en trafo på utgången. Med gott resultat. Nackdelen är att de är stora tunga och kostar mycket.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7958 Posts

Posted - 2005/12/16 :  16:41:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag rev bort hela utgångssteget i min Pioneer PD-S707.
Det satt en äckligt billig OP där med tillhörande 18dB lågpassfilter och 100uF kopplingskondingar.
Jag ersatte med en tvåstegs single ended sourceföljare (JFET + Mosfet) och trimmade bort likspänningen på utgången.
Filtret ersattes med ett första ordningens bestående av en silver-micakonding och ett motstånd.

Förbättringen blev påtaglig...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2005/12/17 :  10:25:42  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Jag mätte DCspänningen på min H&K-CDspelare och den har 0.7V på utgångarna. Det går alltså inte att bara ta bort kondingarna.
De JJ-elektrolytkondingar som satt där bytte jag ut mot
polypropylenekondingar från AuriCAP.
Två gigantiska Dynamicaps visar nu sig i komponentlandskapet

Vilken skillnad! Mer detaljer, bättre soundstage, fastare bas, mindre bakgrundsgrums.

PS Jag har tidigare kopplat in solid silverkabel direkt på utgångsresistorerna (använder alltså ej de usla RCAkontakterna på bakplanet).

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/12/17 :  16:17:53  Show Profile Send ludo a Private Message
Ett annat alternativ är att titta dels på hela återgivningskedjan; cd->pre->amp och rationalisera bort onödiga kondingar i signalvägen (det kanske finns konding både på cd-ut o pre in...en av dessa 2 kan rationaliseras bort) dels kan man titta på hur ing/utg stegen är byggda och ev trimma bort dc-offset på något klokt sätt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:12:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sigurd, litenhet är en dygd! Långa trådar = bra antenner, sänkt resonansfrekvens => reducerat arbetsområde frekvensmässigt

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/12/19 10:31:33
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:06:16  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

P-A,
litenhet är inte min starkaste sida, men jag jobbar på det

I detta fall är det ingen fara tror jag för den lackerade silvertråden är nu kabel från CDn till linesteget. Dvs silvertråden
går ut genom chassiet och är ca 1m lång.

Eller menar du den del av silvertråden som inte har jord närmast sig?

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000