HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Riaa problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:39:31  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Jag har idag byggt ihop ett DIY Riaa (batteridrivet).
Lite problem har uppstått.

Med Riaa inbyggt i min gamla Sonab 67S "brummar" det inget. Jordkabel från Sonab till min Leben (till jordskruven). Ett par signalkablar mellan Riaa utgångarna till Leben. Tonarmskablaget direkt på "in" på Riaa-PCB'n.

Med Riaa i extern låda brummar det. Jordkabel mellan Riaa och Leben. Ett par signalkablar mellan Sonab och Riaa (in). Ett par signalkablar mellan Riaa (ut) och Leben.

Lite bättre med jordkabel från Sonab till Riaachassit.

"Brummet" är volymberoende. Kan det vara någon lödning i skivspelaren. Riaa't är genomgånget in i minsta detalj och torde vara "grönt".

Skivspelaren är konverterad från DIN till RCA.

Vad göra???

Vart skall man fästa jordkabeln från skivspelaren igentligen???

Mvh Magnus Eriksson

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:55:36  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jordkabeln från skivspelaren fästs normalt i direkt i RIAA-lådans jordskruv. Du bör normalt sett inte dra jordkabeln vidare till linjestegets låda. Det enda som ska finnas mellan RIAA-låda och linjestegslåda är signalkablarna.
Det behövs så lite för att ett RIAA ska börja brumma. Kolla särskilt ingångarna till RIAA:n, att allt är fastlött ordentligt där - inga kallödningar, och ordentligt fastsatta kablar vid jordpunkten.
Sen är det bra om inga långa eller halvkorta kabel- eller komponenttrådar sticker ut nånstans, och om intern kabeldragning hålls så kort som möjligt. Men allt det där vet du väl redan.

Ett volymberoende brum tyder på fel i signalkedjan före volymkontrollen. Men - kanske ditt RIAA-steg plockar upp brum från något annat? Står det nära slutstegets nätdel? Min RIAA plockar glatt upp brum från större slutsteg om den får. Det enda som hjälper är fysiskt avstånd. Ett tag hade jag riktigt långa ledningar till den och satte den utanför själva hifiracket, på en pall en meter bort ungefär. Då blev den tyst.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/12/18 21:02:30
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:24:59  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Vart skall jordskruven fästas i Riaat?
Alltså den kabel/tråd som går ifrån jordskruven.
Går den till någon stjärnjord eller så eller skall den i på gemensam signaljord?

Jag har försökt hålla ned kabellängder till ett minimum.
Lödningar verkar okej. Nordic Concept SIGNAL ONE är intern signalkabel förövrigt. Fin kabel men lite svårjobbad.
Lödningarna ansträngde jag mig med. Mycket lite lödtenn och fina i övrigt.

Intern kabeldragning från batterierna är lite längre men lite jobb har lagts ned på dess dragning.

Jag tror att det spökar i min skivspelare. De lödningarna gjordes i all hast idag efter beslut om utflyttning av riaa till separat låda togs.

Riaat står på en avstängd aktivsubwoofer. signalkablarna till och från riaat går kanske lite tokigt nära nätkablarna till skivspelaren samt min lilla Leben. Hmm detta kanske jag måste kolla upp...

Lådan som riaan huserar i är gedigen i plåt.
Jah skall försöka ta en eller ett par bilder under kvällen för att visa hur det ser ut!
- Jaha då får man skämmas igen då! Mina DIY övningar brukar se ut som katastrofer!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:47:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Nu har jag lite "översiktsbilder" på "bygget".

Först ser du/ni PCB'n med allt.

Sedan har vi en översikt från sidan för att du/ni ser all kabeldragning.

Här ser ni Riaat bakifrån. Inget är gjort med lådan utan finishen kommer så småningom!
Sockerbiten håller idag i en diod som avslöjar om "bygget" är på eller inte. Denna lösning skall göras permanent så småningom.

Skärmen på några av de interna signalkablarna kan möjligtvis ha kontakt med RCA honorna.

Kan det skapa sådana problem som jag har?

Viss "Rumble" finns också. Baselementen kan ibland "pulsera" utan musik d.v.s. när riaat är på men inget spelar.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:47:29  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jordskruven skruvas hårt rakt i chassiplåten, helst mitt emellan höger och vänster ingång. Om du drar signaljorden direkt till jordskruven eller om det finns en till jordpunkt som används som signaljord på ett annat ställe i RIAA:n - t.ex. nånstans på kortet - beror nog på konstruktörens ideal och konstruktionens art. Jag antar att det inte är rör eftersom du har batteridrift?
Vet nog inte riktigt hur du menar när du ställer gemensam signaljord och stjärnjord mot varandra. BIlder välkomnas, men jag betvivlar inte att andra här kan ge dig betydligt handfastare råd när de tittar på det du har gjort. Jag tycker själv att det är svårt att få till jordningarna. Men här finns ju DIY:are som t.ex. Lenn Art, som kan sånt ungefär 20.000 gånger bättre...

Edit: oj, där kom bilderna. Du, var har du jordskruven? Är jag blind?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/12/18 21:51:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:47:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jordningen av riaachassit brukar man försöka göra nära ingångskontakten.
Signalkablar nära nätkablar kan göra att det blir brum precis som du säger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:52:33  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Vad är det för ett RIAA du har byggt? Jag gjorde själv ett
väldigt simpelt RIAA och fick precis samma problem som du.
Mitt problem var att jag inte satt ihop punkten där batterierna
hade sin mittpunkt med signaljorden. Jag hade alltså två 9v-
batterier och drev en OPA2134 med dem.

Edit: Oj, mängder med svar under tiden jag skrev mitt

Edited by - Fredrichc on 2005/12/18 21:53:27
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:57:09  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Just, fredrichc, här går det fort... jag märkte också det.
Magnus, skärmarna på de där interna signalkablarna bör man löda till ingångens jordpunkt. Då skyddar de. Alltså de kablar som går från ingångskontakterna till kortet menar jag. Tror inte att de gör så mycket nytta som de är nu. Men testa för all del att bara klämma fast jordkabeln från skivspelaren i det där plåtchassit, kanske det bara är det som fattas?

Edited by - zix on 2005/12/18 21:59:24
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:11:49  Show Profile Send Manga X a Private Message
Whao! Vad svar det har kommit.

Jag har idag INGEN jordskruv på detta Riaa ännu utan har provat med jordning lite varstans. Ingen skillnad mellan att jorda vid ingången eller i chassit. Ingen skillnad.

Jordskruv kommer att hamna bredvid ingångarna och ledas ned till gemensam signaljord på kortet.

Jag får nog svårt att fästa signalkablarnas skärm då jag har "trimmat" bort dem.

"Brummet" är snarare ett "lågfrekventbrus".

Riaat är ett +-9V batteridrivet riaa med en NE5532 opamp (tror jag att det var). Batterierna är INTE kopplade till jord som det är kopplat idag.

Varför brummade det inte med Riaat I skivspelaren. Då var i.o.f.s. batteripacket långt bort ifrån PCB'n!

Mina signalkablar mellan Riaat och Leben har Bulletplugs. kan de försämra jordningen? Har läst att några haft jordproblem med Bullet plugs.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/12/19 :  07:01:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Magnus, det du har (hade) gjort är en perfekt antenn för magnetiska/elektriska fält. Om du kortsluter ingångarna och då får knäpptyst då vet du att ingången plockar upp brum och kan koncentrera insatserna dit. Har du skärmen ansluten på ingångskablarna?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/12/19 12:28:26
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/12/19 :  11:31:20  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag ser ingen chassijord på bilderna.

Prova detta: koppla ihop jordarna på ingångskontakterna, montera en skruv som har kontakt med chassit intill kontakterna och anslut ingångskontakternas jord dit. Anslut skivspelarens jordtråd till skruven på utsidan. Någon extra jordtråd mellan RIAA och förstärkare ska inte behövas.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/12/19 :  15:16:22  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Kanon bra med respons!!

Nej jag har inte anslutit skärmen på ingångskablarna. Tänkte inte på det och klippte bort skärmen.

Som jag skrev tidigare har ingen jordskruv monterats p.g.a. att jag ville kolla med de som kan först!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000