Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 14:27:26
|
quote: Originally posted by Pjotre På detta forumet är inte det viktigaste varför man upplever saker utan vad man upplever. Om det man upplever inte går eller kan förklaras med fysiska o/e mattematiska förklaringar spelar ingen som helst roll... Du upplever det du gör och det kan ingen ta ifrån dig...
Åhå!
Jag som hade hoppats på lite mer intellektuellt betonade ambitioner!
Får man fråga varför det är viktigare att tala om "att" än "hur" här på forumet?
Eller, är det kanske bara så att det är viktigare att tala om "att" än "hur"?
:-?
Mvh Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 14:37:45
|
Säger han inte att det är "hur" han upplever det som är det viktiga? "Att" man upplever något eller saknar detta något, är väll en förutsätning för diskution? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 14:38:10
|
Hej P!
-------------------------------------------------------------------------------- Originally posted by Pjotre
På detta forumet är inte det viktigaste varför man upplever saker utan vadman upplever.
-------------------------------------------------------------------------------- -Då är detta verkligen rätt forum för A* då han just nu lyssnar till gruppen 112s 2:a album: -på hög volym men med 1st hemsk peak vid 3876Hz, visserligen lätt åtgärdad utav 1st "sugkrets":
-problemet är bara det att, det inte finns några högtalare i närheten att börja pilla på( musiken är enbart inbillad( utav A* alltså, ed ;))
-------------------------------------------------------------------------------- Originally posted by Pjotre
Du upplever det du gör och det kan ingen ta ifrån dig...
-------------------------------------------------------------------------------- -Right On!!
Mvh A*.
"Only waanted to beee wit U Cus I´m feelin so sooo blue I really do dododo dooooooo"
-Eller vad det nu är för trams som 112...(nu 3:e
-skivan, ed )... sjunger om, vem vet??( inte A, då han tränat upp 1st förmåga att kunna elliminera alla dessa onödiga samt värdelösa texter som 99.9% av all vokal musik tvingar på en lyssnare( promillen är priset som man får betala, ed ;)
|
Edited by - n/a on 2002/10/30 15:09:02 |
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 14:55:52
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej!
Ovavsett vem denne "f97mno" nu är så hade han i,
quote: ---------------------------------------------------------------------- Originally posted by f97mno
Tänk er följande scenario... En CD-spelare av god kvalitet används som transport. Från CD-spelaren tas signalen ut optiskt i digitalt format och går till en extern DAC. Om vi studerar det digitala data som DACen tar emot kommer det att se likadant ut oavsett om CD-skivan är avmagnetiserad eller ej, bit-korrekt, detta är ganska lätt att kolla genom att koppla den optiska fibern till en dator och jämföra datat. DACen konverterar det digitala datat i en takt som sätts av en oscillerande kristall i DACen. Hur kan då rimligtvis ljudet låta olika om skivan är avmagnetiserad eller ej???
----------------------------------------------------------------------
helt o hållet rätt!, tom så rätt att ingen ens kunde hitta på ngt motargument( utan istället var tvungen att introducera 1st avledandekonspirationsteori??, ed )
Mvh A*.
Tack...
För övrig kan det sägas att det faktiskt blir rätt varje gång man läser en CD-skiva, så länge den inte är skadad. Det var någon som skrev att data-CDs hade korrektionsdata och att ljud CDs inte skulle ha det. Detta stämmer inte utan både data och ljud CDs har mer än 100% extra data för korrektioner. Jag roade mig en gång med att skapa en 600 Mb stor textfil med slumptal genererade från matlab. Jag brännde filen till CD och provade sedan att läsa in den på olika datorer. Slumptalen var skapade med ett "slump-frö" vilket innebär att fäljden kunnde återskapas på alla datorer. Man kunnde sedan jämföra den återskapade talföljden med den inlästa och inse att talen var exakt de samma varje gång.
Micke
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:08:57
|
quote: Originally posted by f97mno
Det är nog inte här skon klämmer hos många.
Det spelar - för vissa - ingen som helst roll hur pedagogiskt du än förklarar hur det förhåller sej eller hur utfallet av diverse försök har slagit ut!
Man vill helt enkelt att det skall finnas skillnader! (Motpåståendet blir naturligtvis: Ja, och Du vill inte att det skall finnas skillnader!..)
I grund och botten är ju sammanhanget inte alls på någon vetenskaplig/teknisk nivå!
Det handlar om en överbetonad fäbless för apparater! Man vill att det skall finnas skäl/argument att behöva införskaffa nya materella ting till sitt hem!
Så enkelt är det med det.
I bästa välmening, om än lite väl burdust, kanske Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:09:03
|
Audiomaniker, ditt uttalande om avledande konspirationsteorier är ingenting annat än just en teori. Konstruerad av dig. När det gäller Bedini är ju grundförutsättningen att man har provat själv först innan man sågar eller hyllar. Det skall jag göra. Prova alltså. |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:16:49
|
Hej T!
-------------------------------------------------------------------------------- Originally posted by Timbre
Audimaniker, ditt uttalande om avledande konspirationsteorier är ingenting annat än just en teori. Konstruerad av dig.
-------------------------------------------------------------------------------- -Nej, inte en teori utan 1st konspirationsteori( dock inte lika avledande( som T´s( konspirationsteori, ed ;))).
Mvh A*. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:22:23
|
quote: Originally posted by Timbre
När det gäller Bedini är ju grundförutsättningen att man har provat själv först innan man sågar eller hyllar. Det skall jag göra. Prova alltså.
Kan man inte få småsåga lite även om man inte provat?? för att göra en dum jämförelse: jag har aldrig hoppat ut genom mitt fönster på tredje våningen, alltså vet jag inte om jag slår mig förrän jag testat.. jag tror dock att det gör rätt ont därför testar jag inte, och jag avråder andra folk att testa precis som jag avråder från sånt inom audiosammanhang jag ej tror fungerar. Andra får ju dock gärna ge sina erfarenheter, då kan ju eventuell köpare bilda sig en egen uppfattning genom att läsa de olika påståendena. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:29:39
|
quote: Originally posted by norman
När jag är ute och plåtar blommor, så brukar jag linda lite aluminiumfolie runt objektivet. Det ger bättre fokus. (Förutsatt att jag ställt in skärpan innan jag applicerar folien, alltså.)
Filmrullarna förvarar jag i en magnetiskt skärmad vacuumbox. Det ger bättre färger. (Förutsatt att jag kommer ihåg att ladda kameran, alltså.)
När jag kör bil brukar jag avfetta karossen först. Det ger mindre vindbrus. (Förutsatt att den var skitig innan, alltså.)
När jag parkerar bilen för kvällen brukar jag inte slå av motorn. Det ger bättre och direktare motorrespons morgonen efter. (Förutsatt att ingen snott kärran under natten, alltså)
:-) |
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:33:37
|
Visst skiljer sig datakorrigeringen mellan musik och data? Eller har jag fattat helt fel? Data blir ju antingen rätt eller så går den inte att läsa alls.
Data-cd innehåller kontrollbitar, gör musik-cd:n det också? En cd-rom läsare läser ju samma parti om och om igen tills den får allting rätt (eller ger upp helt om det inte går), det gör väl inte en cd-spelare? Det är väl där cd-spelaren gissar det den inte kan läsa. Och det är denna skillnad som (bla) möjliggör många kopieringsskydd.
Att jämföra data-cd:s är väl inte särskilt meningsfullt, det skulle vara mer intressant att jämföra hur en cd-transport läser bitarna från en musik-cd, blir det samma bitföljd oavsett transport eller inte? Blir det ens samma från ena gången till nästa? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:43:48
|
Skillnaden mellan musik-CD och data-CD är att om det blir fel på data-CD avläsningen så får man en bugg. Om det blir fel på musik-CD avläsningen så får man en jitterbugg.
Eller nånting i den stilen. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:43:53
|
Hej H!
Precis som du har A också fattat det hela.( men?)
Mvh A*.
|
Edited by - n/a on 2002/10/30 15:44:37 |
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:46:31
|
quote: Originally posted by Hatoil
Visst skiljer sig datakorrigeringen mellan musik och data? Eller har jag fattat helt fel? Data blir ju antingen rätt eller så går den inte att läsa alls.
Data-cd innehåller kontrollbitar, gör musik-cd:n det också? En cd-rom läsare läser ju samma parti om och om igen tills den får allting rätt (eller ger upp helt om det inte går), det gör väl inte en cd-spelare? Det är väl där cd-spelaren gissar det den inte kan läsa. Och det är denna skillnad som (bla) möjliggör många kopieringsskydd.
Att jämföra data-cd:s är väl inte särskilt meningsfullt, det skulle vara mer intressant att jämföra hur en cd-transport läser bitarna från en musik-cd, blir det samma bitföljd oavsett transport eller inte? Blir det ens samma från ena gången till nästa?
Håller helt med om att det vore intressantare att jämföra datat från olika ljud CD transporter men jag har inte haft tillfälle att göra detta. Helt riktigt så kan en CD-ROM spelare försöka upprepade gånger medan en ljud CD bara får ett försök. Ljud CDs inehåller lika mycket korrektionsdata som data CDs. Båda innehåller faktiskt mer korrektionsdata är verkligt data. Helt riktigt så kan en CD-ROM spelare försöka upprepade gånger medan en ljud CD bara får ett försök. Detta sker dock inte normalt, det är först när skivan är ordentligt tilltuffsad som CD-ROM spelaren behöver läsa flera gånger.
Micke |
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:53:46
|
Hade det varit ett reellt problem att CD-spelare läste fel så skulle man bygga dem på samma sätt som bärbara med en ordentligttilltagen buffert så att spelaren får tid att försöka läsa upprepade gånger. Tyvärr är der så att om skivan inte går att läsa på ett visst ställe så beror detta på att skivan är dålig där och inte på tillfälligheter. Går det inte att läsa en gång så går det med största sannorlikhet inte nästa gång heller. I dessa fall använder både CD-spelare och CD-ROM spelar felkorrektionsdatat för att styra upp det hela. Om inte detta heller fungerar så drar en CD-ROM i handbromsen medan en CD-spelare gissar (eller tappar spår om det vill sig riktigt illa). Man kan alltså konstatera att ens ljud CD-spelare gissar lika ofta som en CD är oläslig i datorn.
Micke |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:55:57
|
Att jämföra data-cd:s är väl inte särskilt meningsfullt, det skulle vara mer intressant att jämföra hur en cd-transport läser bitarna från en musik-cd, blir det samma bitföljd oavsett transport eller inte? Blir det ens samma från ena gången till nästa?
Studera denna länk http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/cdaudio2/95x7.htm (handlar om Audio-CD kodning) och följande sida (handlar om CD-ROM kodning).
Skillnaden är förenklat som jag förstår det, att CD-ROM skivor har ett steg ytterligare av "felkorrigering".
|
Mvh. Per Målare |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 15:57:51
|
Hej n!
-------------------------------------------------------------------------------- Originally posted by norman:
"jag har aldrig hoppat ut genom mitt fönster på tredje våningen, alltså vet jag inte om jag slår mig förrän jag testat.."
--------------------------------------------------------------------------------
Att man slår sig vet man väl redan, snarare är väl frågan huruvida det skulle göra ngn skillnad i själva graden utav "ont" om man först avmagnetiserade sitt hufvud( med bedini el motsvar, ed ) o därefter hoppade ut!( ifrån valrfi våning, ed( kanske ngt för A??, bor just nu iofs bara på 1.5e våningen( tidigare dock på 7:e hmmmm, ed ;)))
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/30 16:04:53 |
|
|
f97mno
Member
71 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:04:47
|
quote: Originally posted by malare
Studera denna länk http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/cdaudio2/95x7.htm (handlar om Audio-CD kodning) och följande sida (handlar om CD-ROM kodning).
Skillnaden är förenklat som jag förstår det, att CD-ROM skivor har ett steg ytterligare av "felkorrigering".
Intressant läsning men var tog den andra länken vägen? Man skulle kunna översätta experimentet, med slumptal, som jag pratade om tidigare till att bränna en wav-fil till en audio-CD och sedan rippa tillbaka den till datorn och se om det stämmer sample för sample. Jag ska nog ta och pröva det ikväll... jag avlägger rapport imorgon.
Micke |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:07:00
|
Ja jistanes sicket liv...!
Jag brukar göra ett litet "experiment" ibland med kompisar som tycker man är knäpp när man försöker tweaka anläggningen...
Ta en CD-skiva (gärna nyinköpt). Spela ett avsnitt av skivan. Torka av skivan med en mjuk duk eller liknande. Spela igen. Det hörs skillnad! Jag har gjort detta - även blint - hos mig, hemma hos kompisar med en kompaktanläggning á la OnOff och lite varstans och de hör ALLTID skillnad... Lätt att testa själv... OBS! Gäller alltså skivor som ser helt "perfekta" ut från början.
Detta apropå att det som kommer från skivan alltid är detsamma...
/P
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:10:50
|
Hej f97mno!
"Rippa tilbaka den" - via cdn´s digital-ut in i datormaskinen?? A är också intresserad av detta så han ser fram emot avrapporteringen,-( "apport på cd´n nu", eller nåt, ed ;).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/30 16:12:06 |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:15:04
|
Det verkar som att vissa saker är oerhört provocerande för den objektivistiska gruppen, jag menar de som hävdar att man kan teoretiskt visa att Bedini inte kan ha någon effekt. Björn-Ola säger att den fungerar enligt hans erfarenhet, men det kan man tydligen med säkerhet falsifiera teoretiskt. Vilket innebär att han har inbillat sig det hela. Innebär detta att man skall vara litet skeptisk till hans omdöma överlag? Nu tycks det inte räcka med att bara avvisa påståendet om Bedinis effekt, vilket har gjorts med stor frenesi. Det måste också förklaras varför någon kan tycka så fel. Här är det i och för sig bara Strömberg som agerar och säger att man vill att det skall vara skillnad för att få ett skäl att inskaffa nya materiella ting till sitt hem, en överbetonad fäbless för apparater. Det är inte bara fel på Björn-Olas uppfattning utan också på hans personlighet och livsstil. Detta sagt av en person som tidigare sade att han önskade lite mer intellektuellt betonade ambitioner. Jag kan hitta på många anledningar till att Strömberg och andra tycker som de gör, men varför sänka sig till denna låga nivå. Nu skall jag erkänna att jag har en Bedini. Detta materiella ting är dock inte viktigt för mig. Jag känner mig inte säker på om det har någon effekt eller ej, men lutar åt att det ibland kan låta något bättre efter behandling. Testsituationen är i detta fall ganska besvärlig och det blir inte någon konsekvent och tydlig förbättring. Det är en enklare, tidigare batteridriven modell som jag fått gratis och jag var väldigt skeptisk. Det kan hända att de mer avancerade är bättre, eller verkningslösa. Jag har inte lyckats verifiera att den inte fungerar, utan lutar snarast åt att den har någon effekt, men svag. Eftersom effekten ligger på den nivån är jag inte särskilt engagerad i hur det förhåller sig. Jag förstår inte varför en del som inte har Bedini är så väldigt engagerade. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:22:12
|
Är det samma sorts korrektionsdata? Eller är det olika system? Jag vet inte hur det ser ut i musikfallet, men jag skulle gissa att det skiljer sig. Datorer står ju eller faller med bitkorrekt data, men det gör inte musiken.
Uff, letade lite på nätet och hittade denna fina (mkt tekniska) sida:
http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/cdaudio2/95x7.htm
som beskriver audio-cd:ns felkorrigering. Ganska avancerad! Inte så illa som jag trodde. Dock kan man klicka sig vidare längst ner på sidan och läsa om cd-rom formatet. Summa sumarum för den som inte orkar läsa allt:
"Hard as this may be to believe, the error-detection and correction strategies employed in CD/ROM (IEC 10149) are even more elaborate than those employed in conventional CD-audio! The reasons for this are relatively simple. An error in a CD-audio disk might result in an audible "click". However an error in a CD/ROM disk might mean the failure of operation of a piece of valuable software. Thus, a second layer of error detection and correction encoding is employed."
Fördel datorer.
|
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:22:55
|
quote: Originally posted by f97mno Intressant läsning men var tog den andra länken vägen?
Den "andra länken" finns längst ner på den sidan jag refererade till.
|
Mvh. Per Målare |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:23:47
|
Oops, too late ;) |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:30:39
|
"Björn-Ola säger att den fungerar enligt hans erfarenhet, men det kan man tydligen med säkerhet falsifiera teoretiskt. Vilket innebär att han har inbillat sig det hela. Innebär detta att man skall vara litet skeptisk till hans omdöma överlag?"
Ja. Precis lika skeptisk som man ska vara till sitt eget omdöme. Jag har både själv blivit lurad och lurat andra att "höra" enorma skillnader (t.ex. mellan kablar när det i själva verket varit samma kabel hela tiden). Det har ju gång på gång visats - både inom audio och alla möjliga andra områden - att inbillning är en högst påtaglig kraft att räkna med. Jag har sagt det förut men jag tror att det tål att upprepas: Att säga att man misstänker att någon inbillar sig något innebär inte en nedvärdering av personen i fråga. Tvärtom kan man ju säga att personen ifråga är normal (om nu det är något att eftersträva ). |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 16:35:29
|
f97mno: vet inte vad du kommer att vinna på ett sådant experiment, det är väl de flestas erfarenhet att skivor man bränner av låter (eller ibland kan låta) olikt originalet? Själv bränner jag inte så mycket men en kompis bränner mycket och får ofta jitter-fel (som han själv säger) särskilt när han bränner i högre hastigheter än 1x. Men han får aldrig fel när han bränner program.
Jag skulle dock vilja se (om det är möjligt) hur bitströmmen från en transport ser ut. Upprepade försök. Jämföra mellan olika digitalkablar mm ;)
Detta ett sidospår, jag är inte alls skeptisk till Björn-Olas resultat utan finner dem intressanta. Nu är jag själv en sådan som mest hör stora skillnader i en anläggning och inte bryr mig om alla nyansskillnader, man jag har faktiskt en gammal avmagnetiserare i en låda från tiden det begav sig, så jag skulle kunna prova själv. Om jag blir frisk och orkar. |
|
|
Topic |
|