HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avmagnetisering av cd-skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:16:55  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by f97mno

Tänk er följande scenario... En CD-spelare av god kvalitet används som transport. Från CD-spelaren tas signalen ut optiskt i digitalt format och går till en extern DAC. Om vi studerar det digitala data som DACen tar emot kommer det att se likadant ut oavsett om CD-skivan är avmagnetiserad eller ej, bit-korrekt, detta är ganska lätt att kolla genom att koppla den optiska fibern till en dator och jämföra datat.
DACen konverterar det digitala datat i en takt som sätts av en oscillerande kristall i DACen. Hur kan då rimligtvis ljudet låta olika om skivan är avmagnetiserad eller ej???

Micke

Spik!

Vi är sedan urminnes tider vana vid att betrakta analoga fenomen i vår omgivning. (Det har aldrig funnits annat i naturen.)

Nu, när plötsligt ett "upphackat" lagrings- och transmissionssystem dykt upp (dvs data), så fortsätter vi - av tradition och hävd - att applicera resonemang om analoga ofullkomligheter, på det digitala systemets påstådda tillkortakommanden!

Med andra ord:
Manöver!!

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2002/10/30 12:32:21
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:27:13  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hej igen, f97mno!

Satt lunchen fint därute i Danderyd? Du kanske hade en penna bakom örat och två enkronor i högra byxfickan?
Höll du Öhman i handen när du navigerade bland lunchborden?
Ni bör ju känna varandra väl om ni måste dela dator.
Åtstramningar?
Sitter du i knät och han dikterar eller är det tvärtom?
Han är väl snäll mot dig... Inga diktatoriska fasoner eller andra dumheter?
Jag förväntar mig en bra förklaring till ert datoranvändande.

Timbre
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:38:25  Show Profile Send norman a Private Message
Timbre: Hoppas du är säker när du kommer med detta inlägg... hur vet ni att det är samma dator? Om det är ip nummret ni kollar så har jag för mig att många användare kan dela samma IP t.ex. så delar nog jag ip med många av dom som sitter på samma nätverk som mig....
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:38:33  Show Profile Send f97mno a Private Message
Ja du... det var mycket på en gång.

Nej, lunchen var tyvätt inte speciellt god idag. JAg hade sju enkronor och en tiokrona i fickan men ingen penna bakom örat.
Nej, jag åt inte lunch med Ingvar idag och i händerna hade jag bara min lunchbricka. Ja, Ingvar och jag känner varandra ganska bra, vi jobbar trotts allt på samma företag. Nej, Ingvar och jag delar inte dator, däremot har företaget en brandvägg som göra att alla datorer utåt ser ut att ha samma IP-adress så några åtstramningar handlar det inte om. Nej jag sitter inte i knät på någon och det är ingen som dikterar det jag skriver, det är helt och hållet mina egna åsikter. Och ja, ingvar är oftast snäll... men inte alltid...
Duger det som förklaring av vårt datoranvändande.

Något mer du vill veta när jag ändå är igång???

quote:
Originally posted by Timbre

Hej igen, f97mno!

Satt lunchen fint därute i Danderyd? Du kanske hade en penna bakom örat och två enkronor i högra byxfickan?
Höll du Öhman i handen när du navigerade bland lunchborden?
Ni bör ju känna varandra väl om ni måste dela dator.
Åtstramningar?
Sitter du i knät och han dikterar eller är det tvärtom?
Han är väl snäll mot dig... Inga diktatoriska fasoner eller andra dumheter?
Jag förväntar mig en bra förklaring till ert datoranvändande.

Timbre

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:51:40  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:

Tänk er följande scenario... En CD-spelare av god kvalitet används som transport. Från CD-spelaren tas signalen ut optiskt i digitalt format och går till en extern DAC. Om vi studerar det digitala data som DACen tar emot kommer det att se likadant ut oavsett om CD-skivan är avmagnetiserad eller ej, bit-korrekt, detta är ganska lätt att kolla genom att koppla den optiska fibern till en dator och jämföra datat.
DACen konverterar det digitala datat i en takt som sätts av en oscillerande kristall i DACen. Hur kan då rimligtvis ljudet låta olika om skivan är avmagnetiserad eller ej???

Micke

MAO spelar det ingen roll vad man använder för drive!!!???
Man kan allstå lika gärna använda en LG DVD-spelare för 1490:-, det blir lika bra som en dedikerad drive från XXX för 50.000:- menar du?
(förutsatt samma DAC då)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:53:52  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det var lugnande besked.
Alltid bra att veta vem man diskuterar med.

Timbre
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:56:05  Show Profile Send f97mno a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

quote:

Micke

Man kan allstå lika gärna använda en LG DVD-spelare för 1490:-, det blir lika bra som en dedikerad drive från XXX för 50.000:- menar du?
(förutsatt samma DAC då)

I mina ögon och i teorin... JA. Dock ska erkännas att jag inte har testat någon XXX för 50.000:-. Dessutom kan det nog vara så att en riktigt skruttig CD-spelare inte klarar av att läsa CDn korrekt.

Micke
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:57:18  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
quote:
(förutsatt samma DAC då)

Är det inte här som jitterkorrigering kommer in i bilden? Har dock svårt att tänka mig att avmagnetisering kan påverka detta.

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:58:01  Show Profile Send f97mno a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Det var lugnande besked.
Alltid bra att veta vem man diskuterar med.

Timbre

Det slog dig aldrig att du helt enkelt kunnde fråga mig vem jag var istället för att ställa så mycket knepiga frågor?

Micke
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:26:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är klart man har en Bedini Clarifier!

Om man har en Dac som heter Theta Mk 5 och byter Thetadriven till en EAD T 1000 med i övrigt samma överföringsmetod (AT/T) så låter det sämre, ganska mycket till och med. Vi var några stycken som jämförde och tog livet av myten om "samma ettor och nollor"....

Knepiga frågor är något vi pysslar med här på Hififorum.nu
Den som har samma IP-nummer som Öhman får naturligtvis en förfrågan, gärna i form av en "knepig" fråga över sidan. Det har hänt förut med andra IP-nummer och det kommer att hända igen. Är ganska säker på att du inte är så helt oförstående inför detta som du vill göra gällande.

Hur många är ni som använder samma brandvägg på företaget?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:30:48  Show Profile Send d_kay a Private Message
Hmm, alltså. Jag har installerat dataprogram ifrån CD-ROM sedan 8 år tillbaka. Jag har aldrig fått olika bra program ifrån samma CD en endaste gång. Inte ens fel i överföringen, förutom när det var synliga repor.

Vad är det som gör musikdata så annorlunda?. Ok, realtidsaspekten måste beaktas. Men trots allt så finns det ju buffertar nuförtiden, tex Anti-shock som det står på varannan bärbar CD. Sedan kommer bufferten i DAC'en och där är det ju viktigt med bra oscillator. Men jag kan inte haja hur avmagnetisering av skivan påverkar ljudupplevelsen. I så fall skulle jag redan behövt det för min CD-ROM läsare för länge sedan. Skulle magnetfältet på CD'n påverka oscillatorn?.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:33:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Hmm, alltså. Jag har installerat dataprogram ifrån CD-ROM sedan 8 år tillbaka. Jag har aldrig fått olika bra program ifrån samma CD en endaste gång. Inte ens fel i överföringen, förutom när det var synliga repor.

Vad är det som gör musikdata så annorlunda?. Ok, realtidsaspekten måste beaktas. Men trots allt så finns det ju buffertar nuförtiden, tex Anti-shock som det står på varannan bärbar CD. Sedan kommer bufferten i DAC'en och där är det ju viktigt med bra oscillator. Men jag kan inte haja hur avmagnetisering av skivan påverkar ljudupplevelsen. I så fall skulle jag redan behövt det för min CD-ROM läsare för länge sedan. Skulle magnetfältet på CD'n påverka oscillatorn?.

Jag ser mej nödgad att repetera... :-)

Vi är sedan urminnes tider vana vid att betrakta analoga fenomen i vår omgivning. (Det har aldrig funnits annat i naturen.)

Nu, när plötsligt ett "upphackat" lagrings- och transmissionssystem dykt upp (dvs data), så fortsätter vi - av tradition och hävd - att applicera resonemang om analoga ofullkomligheter, på det digitala systemets påstådda tillkortakommanden!

Med andra ord:
Manöver!!

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:39:45  Show Profile Send lindvall a Private Message
Vi försökte oss på att blindtesta om vi märkte någon skillnad när vi tryckt en cdskiva mot ett folieark i tio sekunder och när vi inte gjort det. Tyvärr hade vi inte två ex av samma skiva så vi fick försöka lyssna om vi hörde nån skillnad gång efter gång efter gång. Ganska nervpåfrestande kan jag väl säga, och inte vet jag om vi kom nån vart heller. Detta beroende på att blindtestskungen Ragge aldrig tryckte skivan mot folien förrän sista gången när vi var nervvrak och inte kunde detektera någon skillnad. Och det var ju inte så konstigt eftersom han aldrig tryckte skivan mot folien. Fast första gången trodde vi att det var skillnad, både E och jag, men då hade inte Ragge tryckt skivan mot folien, så där gick vi på en nit. Tycker ni det verkar rörigt? Det är bara förnamnet. Och vin hade vi druckit också tror jag.

Är det någon som provat foliemetoden för avstaticisering av cdskivor?
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:41:19  Show Profile Send f97mno a Private Message
Jag är inte ett dugg oförstående, faktiskt... Det är självklart att ni inte vill ha folk med dubbla identiteter. Dock tycker jag generellt att folk ska ge fullkommligt XXX i om jag sitter i någons knä och om jag håller någon i handen. Jag tänkte mig helt enkelt en enkel fråga som

"Hej, du råkar inte av en händelse vara Öhman, väl???"

Det handlar helt enkelt om att försöka vara lite smidig. Nu vet jag om att Ingvar inte direkt är uppskattad av er moderatorer så jag inser var den syrliga tonen kom ifrån.
Det vore dock sämre om någon annan på företaget, som kanske inte ens vet vem Ingvar är, blir påhoppad. Vi är trotts att ungegär 350 personer på det här företaget, varav inte alla men många har egen dator, som alla delar på samma IP-adress utåt, åtminstonne tror jag det.

Micke
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:41:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är inte säkert att det är den digitala delen som påverkas, utan det
kan ju vara så att det induceras strömmar i den analoga delen av ett roterande svagt
magnetfält.
Men å andra sidan är det ju inte ovanligt med magnetiska skivpuckar.
Hur påverkar dom sin omgivning?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:50:14  Show Profile Send Timbre a Private Message
Det är väl mycket trevligare med en vänskaplig, personlig ton än att dundra på som en detektiv ().
Är du inte Ingvar Öhman, har du ingen anledning att ta illa upp.
Men håll med om att det var ett lustigt sammanträffande...!

Timbre

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:54:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Det är inte säkert att det är den digitala delen som påverkas, utan det
kan ju vara så att det induceras strömmar i den analoga delen av ett roterande svagt
magnetfält.
Men å andra sidan är det ju inte ovanligt med magnetiska skivpuckar.
Hur påverkar dom sin omgivning?

Den största "magneten" i en CD spelare är rimligtvis transformatorn!

Vad kommer det sej att vi hela tiden snackar om de små och emellanåt ifrågasatta faktorerna och nästan aldrig om de stora signalpåverkarna?
Jag blir inte klok på varför det tenderar att dra åt detta håll så ofta som det de facto gör!

Min enda förklaring är att vi vill tillskriva oss hyperkänsliga guldöron, samtidigt som vi (underförstått) vill låta förstå att vi naturligtvis för länge sen eliminerat alla stora fel i våra system.

Inte speciellt självdistanserat (om det nu är så som jag tror, vill säga...)

För en konnässör återstår naturligtvis endast att det här "finliret" skall justeras innan "ljudnirvanat" infinner sej!

:-)

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:59:28  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Skillnaden mellan musik och data är väl just realtidsaspekten och den inbyggda felkorrigeringen för data som musik-cd:n saknar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:01:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Skillnaden mellan musik och data är väl just realtidsaspekten och den inbyggda felkorrigeringen för data som musik-cd:n saknar.

Hur menar du?

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:04:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:

Suck! Det är sant. Jag ger upp försöken att hitta en förklaring.
Men skillnad blir det iallafall.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:09:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

quote:

Det är ju det viktigaste. Att man blir nöjd och glad, alltså!
Tekniken är ju bara ett medel att få sej lite truddelutter till livs, när allt kommer omkring!

Jag ids inte lägga på De-mat-gummimattan på skivan. Jag hör ingen skillnad.
Någon annan kanske uppfattar väsentliga skillnader och till och med förbättringar.
Men det är ju inget skäl för mej att "slå ihjäl" vederbörande!

Jag får nog hitta något annat skäl, som jag kan anföra som nödvärn inför rätten.

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:11:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Ovavsett vem denne "f97mno" nu är så hade han i,

quote:
----------------------------------------------------------------------

helt o hållet rätt!, tom rätt att ingen ens kunde hitta på ngt motargument( utan
istället var tvungen att introducera 1st avledandekonspirationsteori??, ed )

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/10/30 14:12:56
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:12:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Hej Björn-Ola!

På detta forumet är inte det viktigaste varför man upplever saker utan vad man upplever. Om det man upplever inte går eller kan förklaras med fysiska o/e mattematiska förklaringar spelar ingen som helst roll... Du upplever det du gör och det kan ingen ta ifrån dig...

Edited by - Pjotre on 2002/10/30 14:13:54
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:13:12  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej!

Ovavsett vem denne "f97mno" nu är så hade han i,

quote:

helt o hållet rätt!, tom rätt att ingen ens kunde hitta på ngt
motargument( utan istället var tvungen att introducera 1st konspirationsteori??, ed )

Mvh A*.

Inte konstigt att det är krig i världen...

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:15:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Lite OT kanske men ändå:
Har programmen fungerat 100% ok?
Skulle det bli ett bit-fel, är det ju en "instruktion" som blir sne. Det resulterar inte nödvändigtvis i en ändrad bakgrundsfärg eller att "programmiteten" (jmf musikliteten) försämras.
Sen kan självklart (och kanske oftast) fel i, från CD ROM installerade program, bero på buggar av "felkodnings karaktär".

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000