HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpfaktor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:16:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Eftersom sökmotorn inte funkar så bra *host* , så får jag väll fråga en gång till på en fråga som jag vet har varit uppe förut..

Dämpfaktor. Har beställt ett slutsteg med vad jag förstår mycket hög dämpfaktor. För/nack-delar


// Jonas




Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2005/12/15 10:20:54

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:22:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Finns bara fördelar.

Med LÅG dämpfaktor riskerar man att tonkurvan (frekvenssvaret) ändras vilket ger ljudet en annan klang.

Jag har ett förslag till fördel med låg dämpfaktor till försäljare, om nån är intresserad.

Nån som orkar fråga Sanoj vilket nytt slutsteg han beställt?

Ps. Orkar man kan man googla! Du vet söka, sanoj!
http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4mpfaktor
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=33831

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/12/15 10:27:29
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:29:46  Show Profile Send Mickhe a Private Message
En fråga från en novis...Hur hög dämpfaktor är hög? Jag har precis beställt ett slutsteg som säger följande...:

"Damping factor: More than 1000"

Är det högt eller lågt?

/Micke
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:30:58  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jämfört med min stärkare så är de högt, då jag har 100 i dämpfaktor

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:36:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vad jag fattas så är "more than 2000" som det är på det jag har beställt ganska högt...

// Jonas



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:36:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Har inte dämpfaktorn att göra med hur väl stärkaren kan kontrollera högtalaren? Dvs hur bra styr den har på konrörelser osv... ?

Ju högre desto bättre vet jag iaf!

Hade en gitarrförstärkare för ett par år sedan med variabel dämpfaktor på och me dlåg dämpfaktor blev ljudet lite lösare och slappare och med hög dämpfaktor blev det motsatt effekt, stramare och mer kontrollerat.

Hittade följande länk som förklarar lite mer kanske?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2288&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2005/12/15 10:42:03
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:38:15  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Om nu hög dämpfaktor bara är bra, varför görs då inte alla slutsteg med hög dämpfaktor?

Och varför köper folk slutsteg/förstärkare med låg dämpfaktor?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:48:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stefanb: Tekniskt sett är det bara bra.
I praktiken däremot, kan låg dämpfaktor ge en klangskillnad som man subjektivt uppfattar som bättre jämfört med nått annat slutsteg (då med annan (högre) dämpfaktor).

Typiskt sett så har rörslutsteg låg dämpfaktor. Men jag tycker om t.ex. VT100 iaf.

Ps. Varför görs inte alla bilar med samma kombinerade prestanda som en lastbil och en Ferrari?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/12/15 10:51:39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:49:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vill också ha slutsteg med hög dämpfaktor mellan 0-20KHz. Sånna goda slutsteg påverkar dämpningen av t.ex. en bashögtalare på att det inte blir några mekaniska eftersvängingar när ett ljudet har upphört. En intressant sak är ju att rörslutsteg alltid har låg dämfaktor men trots detta ändå gillas sådana slutsteg av många. En sak när det gäller rörslutsteg är att THD:n ökar ganska kraftigt vid höga effektuttag samtidigt som man kan jämför andra apparater där THD ligger på hundradelar eller tusendelar av en procent. Rörslutsteg kan ha ett THD upp emot 2-3 procent vid full effekt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:54:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har sex kanaler i min rigg där dämpfaktorn ligger på 4000 i frekvensbandet DC-20KHz.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/12/15 :  11:45:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hög dämpfaktor (egentligen låg utgångsimpedans) behöver inte alltid vara bra. I de allra flesta fall så är det bra med moderna högtalare men passar riktigt dåligt för t.ex. Lowther baserade konstruktioner och en del annat. I de fallen så bygger ofta konstruktionen på att det är ett steg med låg dämpfaktor som skall driva och då får de en neutral klang medan drivna av steg med mycket hög dämpfaktor så blir de alldeles för basfattiga.

Med andra ord -det beror på.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/12/15 :  12:14:48  Show Profile Send lindvall a Private Message
Har dämpfaktorn att göra med om man har hög motkoppling/återkoppling (feedback? eller vad det nu heter) eller inte?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/12/15 :  12:19:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ja ett sätt att få låg utgångsimpedans är att motkoppla mycket. Man sänker även mätbar distorsion.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:31:49  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Ja ett sätt att få låg utgångsimpedans är att motkoppla mycket. Man sänker även mätbar distorsion.


...och dödar all musikalitet? ;-)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:55:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mja det var vä ändå att ta i. Det finns ganska många åsikter om motkoppling men vi kanske ska ta det i en separat tråd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:29:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Detta med dämpfaktor är ingen självklarhet. Jag vill än en gång rekommendera Nelson Pass´ artikel i det här sammanhanget:

http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdf

En lång och ganska teknisk, men ytterst läsvärd artikel som kastar en hel del ljus över varför SE triodförstärkare ibland kan låta så makalöst, ja rent otroligt bra - trots på papperet ganska usla prestanda. Jag förmodar att det var just det fenomenet som retade upp Pass så till den milda grad att han gjorde det stora utredningsarbete som beskrivs i artikeln.

Man kan experimentera med detta: Koppla ett effektmotstånd på några ohm i serie med högtalarna och se vad som händer. Vad händer med klangen? Vad händer med djupet i ljudbilden? Etc, etc.

Motstånd i serie är också ett välkänt sätt att lyfta botten i dipolbasar. Förklarar också varför sytrådstunna högtalarkablar kan ge bättre nivå i botten på en sådan bas. Man tappar i det fallet kontrollen över baselementet lagom mycket för att få en bättre tonkurva. Detta är ju specialfall naturligtvis, det är bara fullständiga dårar - som jag - som håller på med sånt här...

På mitt förra slutsteg byggde jag in ställbar återkoppling för att ändra utgångsimpedansen. Vad som lät bäst var olika på olika högtalare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:45:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kvällens läsning räddad Bernt! Tack!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/12/15 :  15:07:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Innan ni börjar jämföra siffror så är det nog en bra idé att kolla upp vad de egentligen säger, och hur de har kommit fram till dessa siffror.

Enligt vilken standard har de mätt?
Vid vilken last ?
Upp till vilken frekvens?

Vidare är detta nog mer en marknadsploj än något faktiskt användbart/märkbart i verkligeheten, så fort en kabel kommer mellan högtalare och steg så miinskar dämpningsfaktorns betydelse rätt kraftigt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:03:04  Show Profile Send gcs a Private Message
så fort en kabel kommer mellan högtalare och steg så miinskar dämpningsfaktorns betydelse rätt kraftigt
Det beror väl på längden och tjockleken.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/12/15 :  18:01:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag var på Radiolagret i Göteborg och såg att dom kopplat upp QLN Signature-högtalarna (samma som jag har) med långa högtalarkablar. Dom förklarade det med att dom helt enkelt provat ut vilka längder som passade bäst. Med för korta kablar blev ljudet för stumt och kontrollerat. Med längre kablar tappade man för mycket kontroll på ljudbilden. 10,6m tror jag dom kom fram till.
Jag tyckte det lät kocko, men började själv experimentera hemma.
Ljudet blommar ut klangmässigt men ljudbilden blir mer diffus med tunnare kablar.
Till slut står man som åsnan mellan två hötappar, så jag bestämde mig för att glömma alltihop.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/15 :  18:21:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Definitionen på dämpfaktor är högtalarens impedans dividerad med den drivande impedansen som är summan av förstärkarens utgångsimpedans och impedansen i kablaget.

Ett exempel:
8-ohms högtalare drivet av transistorförstärkare och kablar med 0.1 ohms resistans (inkluderar kontaktresistanser och högtalarens internkablage). Vi får då en dämpfaktor på 80, glöm allt tal om väsentligt högre dämpfaktor än så!

Dämpfaktorns inverkan beror helt på val av högtalare och generaliseringar bör nog undvikas.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/15 :  18:22:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Definitionen på dämpfaktor är högtalarens impedans dividerad med den drivande impedansen som är summan av förstärkarens utgångsimpedans och impedansen i kablaget.

Ett exempel:
8-ohms högtalare drivet av transistorförstärkare och kablar med 0.1 ohms resistans (inkluderar kontaktresistanser och högtalarens internkablage). Vi får då en dämpfaktor på 80, glöm allt tal om väsentligt högre dämpfaktor än så!

Dämpfaktorns inverkan beror helt på val av högtalare och generaliseringar bör nog undvikas.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/16 :  09:25:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Detta med dämpfaktor är ingen självklarhet. Jag vill än en gång rekommendera Nelson Pass´ artikel i det här sammanhanget:

http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdf

En lång och ganska teknisk, men ytterst läsvärd artikel som kastar en hel del ljus över varför SE triodförstärkare ibland kan låta så makalöst, ja rent otroligt bra - trots på papperet ganska usla prestanda. Jag förmodar att det var just det fenomenet som retade upp Pass så till den milda grad att han gjorde det stora utredningsarbete som beskrivs i artikeln.

Kul läsning Bernt!

Jag skummade igenom alla sidorna igår kväll men uppfattade att deras tester:
1) endast berörde bredbandselement med hög känslighet
2) man introducerade en dubbelkrets i utgångssteget (RL och RLC)

Till detta kan jag kommentera att, 1 - jag tycker inte dessa element ger bra ljud, innebär för stora kompromisser och heller inte ensamma klarar hela frekvensområdet, 2 - en EQ på utgången man möjligen rädda klangfelen som finns i dessa bredbandare (Pass skriver nått om dålig bas och diskant. Detta räddas med kompenseringslänkarna).

Men jag ser inte artikeln som nått "bevis" på att låg dämpfaktor skulle vara nått att sträva efter. Hellre ha vettiga högtalare från början som inte kräver EQ på utgången.

(Tillräckligt för att få igång en diskussion igen?)


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/16 :  13:20:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis, det är inget bevis på vad som är bra utan artikeln handlar ju om fenomenet bredbandare/förstärkare med låg dämpfaktor. Pass har ju både sina värstingar X1000 men även "First Watt"-varianterna som är raka motsatsen.

EA, du skriver att "jag tycker inte dessa element ger bra ljud". Men har du hört dom med en SE300B eller liknande då, eller är det med förstärkeri med låg dämpfaktor?

Det beror väl också på vad man är ute efter. Jag har hört Jordan i transmissionline och tyckte det var mycket bra. Man hade då, precis som du säger dämpat mellanregistret och släppt upp topp och botten med RCL. Vi provlyssnade det bygget med två olika förstärkare, EAR509 och en annan som jag inte minns namnet på. Ganska hög dämpfaktor där.

LennArts lilla pipa är också ett bra exempel på en bra högtalare med bredbandare. Vad det är för dämpfaktor på hans lilla 10-wattare med transistorer i PP vet jag inte.

Pass använde de olika elementen i horn om jag minns rätt.

Bosse Hanssons horn med Lowtherelement låter i mitt tycke mycket bra också, (framför allt är de dynamiskt föredömliga) men här krävs högre dämpfaktor annars skriker de lite grann i högre mellanregistret. (Hörde detta med Sun-förstärkeri med 2A3-rör, blev mycket mer behagligt med ett hembyggt balanserat steg på 3 watt med 6336 i Push-Pull.) Det kliar kanske i fingrarna på Lowtherfansen att skriva om elementens magnetsystem nu, men det vore väl lite off topic...

Så jag håller inte med om att bredbandare inte ger bra ljud. Det beror på, skulle jag vilja säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/16 :  13:31:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett par olika varianter har jag lyssnat på. Två olika bredbandshögtalare. Båda har avlyssnats med 300B, ARC VT50 och nån (till) Edison-historia. Inte helt i min smak i nått av fallen, tyvärr.

Jag tycker att bredbandarna i sig ger dåligt ljud. Dom behöver speciella - och för mig inte tilltalande - anpassningar i förstärkar-steget.

Allas egna val är ju emellertid fritt, som tur är!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/16 :  13:32:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så är det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000