HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 för varmt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/05 :  15:55:51  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag köpte nyligen en Rega Mira 3 för att driva mina Quad 12L, dock är CD-spelaren ingen bra match med dessa, en billig Yamaha spelare som inte håller måttet i detta system längre. mina lyssningsintryck har i största del varit från min skivspelare Rega P2 som är mer i balans med resten av systemet.

på den punkten som jag prioriterar högst, rapphet & alerthet är jag supernöjd (jag tror detta är vad många menar med "musikaliskt" ljud, det är dock lite flummigare term som säger allt och inget :-))

likaså klangen i akustiska instrument är väldigt realistisk. de är många parametrar som har förbättras men jag ska inte gå in mer i detalj på det.

jag känner ändå att ljudet kan vara för "varmt" ibland, och speciellt med elektronisk musik så vill jag ha ljudet lite "kallare".

jag är inte helt säker nu, men det kan vara de högsta frekvenserna, från 10 khz och uppåt som skulle fram några db. det känns som instrumenten som har toner i de områdena skulle kunna vara mer "markerande" och "hårdare" (metalliska instrument som cymbaler och hi-hat, och vad nu elektronisk musik har för motsvarighet).

jag vet inte om jag skulle få det ljudet jag vill ha då, eller om det är fler tekniska parametrer det hänger på (mätbara eller omätbara).

är det nån som har lekt med en EQ och kan bekräfta?

jag har tänkt köpa en Rega Planet 2000 för att komplettera mitt system, men jag tror knappast jag skulle få ett "kallare" ljud. jag räknar med att jag skulle få ungefär samma ljud som från skivspelaren Rega P2 då.

om inte en EQ kan hjälpa mig, har nån förslag på cd & stärkarkombo så jag kan få det ljudet jag vill ha? lite "kallare" men med samma rapphet & alerthet.

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/12/05 :  17:05:52  Show Profile Send steffo74 a Private Message
En kompis hade en sådan cd och den var inte "varm och luddig" utan mer rapp och ljus. I alla fall i jämförelse med en Nad 521 Bee. Hifi och musik tyckte att denna lät lite ljus och spretig i jämförelse med naden. Kanske inte kan hålla med om spretig men klart ljusare och rappare i ljudet än naden. Harman kardon senaste cd lät jäkligt rapp i ljudet med en lite ljusare kanske öppnare klang kan man säga än naden. Har själv en rega mira 3 med naden. Allt går att spela men lite öppnare och "ljusare" ljud i denna prisklass kan bli i (i mina öron sett) vasst med vissa skivor.
Kan du inte låna hem eller på annat sätt testa en rega.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/05 :  17:20:14  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ja det känns ju inte riktigt rättvist mot Miran att köra den med Yamaha CD:n, när Yamaha förstärkaren hade sin perfekta partner innan.

logiskt sett så borde ju Rega gjort så deras egna komponenter passar ihop.

jag trodde jag skulle gilla det "varma" ljudet som Rega ibland får kritik för. men just nu är det för mycket. speciellt med Yamaha CD:n då den är så odynamisk oxå.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/05 :  18:07:28  Show Profile Send kris69 a Private Message
prova me lite silver i snoddarna

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/05 :  19:17:53  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
det kanske kan balansera upp den svarta Miran :-D fast iofs, jag har en silvrig Planet på g så då kanske det löser sig ;)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:08:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här är några tweaks du kan testa:
Placera apparaterna med koner på en tung skiva med dämpkuddar under.
Det drar ljudet åt det slankare hållet till och ökar upplösningen. För experiment så kan du använda trädgårdsplattor. (Varför tror folk att jag är trädgårdsmästare?)

Silverkablar som Kris69 är inne på ger också lite mer detaljer uppåt.

Med dessa tweaks kan du få ett rejält lyft med betydligt renare ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:37:54  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag har faktiskt gjort ett litet tweak med en MDF-skiva med gummipluttar under. gummipluttarna är luftfyllda som har en fjädrande effekt, och MDF-skivan är ganska tung (2 cm tjock iaf). så tack för tipset! jag ska testa denna under skivspelaren, har den under CD-spelaren just nu.

jag tror du har rätt i att detaljer kommer ge kallare/hårdare ljud. jag trodde dock det rena ljudet var lite av "boven" här.

jag läste nåt i stil med, "det är p.g.a av lite högre distorsion som gör att man hör basen bättre", om det stämmer så borde det gå att applicera på de högre frekvenserna oxå.

-----
P.s.
gött o höra att ni kommer med "tweak" förslag. känns inget vidare att byta en nyinköpt förstärkare trots att den är begagnad

Edited by - Silversurfaren on 2005/12/05 20:39:56
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/06 :  08:14:06  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Du kan ju alltid tweaka till det med lite "fnissliga" kablar;-)...Annars kan du ju komplementera men att PA-steg när du ska lyssna på elektronika, det lär ge den rätta känslan till sån musik. Sök, det finns trådar som antytt detta iaf.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:15:48  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
krellmaster, det där med PA-steg tar jag inte seriöst... jag förstår vad du försöker säga om min musiksmak.

det där med kablar är rätt intressant ändå. är "fnissliga" kablar ett sätt o säga resonanta kablar? eller vad är det för artifakter de introducerar?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:47:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Nisse83

Du har väl sätt att PE-Audio sänkt priset ytterligare på Rega Planet?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:16:09  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har Rega Mira i kombinationmed Rega Planet 2000 Högtalarna är Infinity Beta40. Kablar: Supra EFF IX och Supra Ply 3.4

För att sätta in högtalarna i ett sammanhang så har HiFi-pressen oftast tyckt att de har en mkt bra bas och en för prisklassen fenomenal diskant. Mellanregistret mer anonymt och tillbakadraget. En ganska neutral högtalare vilket jag håller med om.

Så hur låter min anläggning då? Ptja, i mina öron alldeles underbart för pengarna. Om man börjar nerifrån så hade jag till en början lite knepigt med att få kontur på basregistret. Detta har till stor del lösts med lite ommöbleringar, omplaceringar o.s.v. Nu är basen både djup och med bra rapphet och kontur. Men häriligger nog Regas eventuella svaghet, Mira är inte extremt strömstark vilket kan medföra att den i vissa lägen blir lite "mesig" i basområdet. Diskanten är jag mkt nöjd med. MEN nu är vi inne på tycke och smak. Jag föredrar helst ett ljudideal som ligger åt det varmare. Min kombo ger en hyfsat upplöst diskant men den låter aldrig aldrig aldrig vasst eller hårt. Vissa som har lyssnat till den säger att den är lite mjuk och "mörk", jag kan väl till viss del hålla med, med viss elektronisk musik är den klart "snällare" än mången annan elektronik, men i mina öron är det att föredra, speciellt i denna lite lägre prisklass. Sedan tillslut.....mellanregistret. Detta anser jag är Rega-kombons allra starkaste del. Röståtergivningen ger mig många gånger ståpäls. Fenomenal närvaro i rösterna om man väger in priset i ekvationen.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:39:54  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Nisse 83: Hehe, det där med PA-steg är faktiskt seriöst. Jag har läst flera trådar där folk rekommenderar såna till särskilt elektronica men jag sitter på jobbet så jag hinner inte leta länkar. Fö har jag en son som använder ett PA-steg när han lyssnar på rock och syntmusik och en Audion 300B till klassiskt och annan akustisk musik och han är helnöjd.

Fnissliga kablar tolkar jag som såna som överbetonar diskanten, fick det från sladds inlägg i den härhttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45898&whichpage=1 tråden.....

edit: stavfel

nyfiken skeptiker

Edited by - krellmaster on 2005/12/06 15:41:29
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/12/06 :  18:28:32  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nisse, min uppfattning är att dina högtalare är rätt "varma", "gosiga" och rätt så "laidback" i karaktären så det kanske är så att din gamla elektronik fungerade bättre med dina Quadar?
Dock låter det konstigt att det skulle vara en så stor skillnad mellan elektroniken.

Nåväl, mitt tips är att testa med andra högtalare om du har möjlighet.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/12/07 :  15:11:50  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Klart du skall köpa ny cd-spelare när du har så fina grejor i övrigt. Jag tror att en annan brittisk cd-spelare har den kraftfulla stil (och detaljeringsgrad) som du efterlyser: Musical Fidelity X-Ray V.3! Pröva att låna hem den och se vad som händer! Är den för dyr? Varför inte prova budgetvinnaren Cambridge Azur 640C? Den verkar ha samma karaktär men till ett mycket lägre pris (tre och ett halvt tusen på klubben). Om inte nåt av dessa alternativ duger får du kanske se dig om efter en annan stärkare. 12L saknar *inte* attack i diskanten med rätt elektronik. En av mina vänner kom vid ett tillfälle in när jag lyssnade på dem och frågade om jag höll på att skära bort öronen!

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/07 :  15:32:11  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
"En av mina vänner kom vid ett tillfälle in när jag lyssnade på dem och frågade om jag höll på att skära bort öronen!" Haha! skön kommentar.

vet inte om jag sa det tidigare (går ju att scrolla iofs), men Miran borde få en chans att visa vad den kan med rätt cd-spelare, så för tillfället ser det ut att bli en Rega Planet 2000.

dock hade jag det där lagom kyliga ljudet med Yamaha AX-396 (förstärkare) och Yamaha CD-396 (nuvarande cd-spelaren), denna kombination sög på andra punkter, basen framförallt.

den lilla skepsis som jag har, grundar sig i hur Rega P2 låter, som anses vara en bra budget skivspelare. dock har jag en rätt billig nål, Orton OM 10, den kanske inte håller den kvalitén som skivspelaren är värd att få?

skivspelaren låter bra i övrigt, jag har fått apbra dynamik med vissa lp's... men det är ju det där med den "softade" toppen som inte passar i mina öron.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/18 :  15:29:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Reference Audio har en Rega Planet 2000 till salu som demo-ex för 5990 kr. Se Butikshyllan. Mira 3 går för 3490 kr!

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/18 :  15:52:02  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
mjo, de har ny cd-spelare på gång, rega asså... den heter Apollo och borde redan va ute.

vet dock inte om det kommer nya förstärkare oxå.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  16:21:13  Show Profile
Du kan ju testa ett PA-steg, blindköpte ett själv för nån vecka sen, funkar skitbra, inte bara till elektronica utan till allt!
Finns mer info i min "medlemmarnas system"

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/12/18 :  16:23:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Martin.M, är det separat volymkontroll för vänster och höger högtalare?

// Jonas



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/18 :  16:25:36  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
vad är skillnaden på PA-steg och slutsteg?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:42:20  Show Profile
Sanoj: Japp, men det går att koppla ur om man vill.

edit: Dock så går den i "hack" så det är lätt att ställa lika.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/12/18 17:43:02
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:21:54  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Nisse83: Ett slutsteg är ett förstärkarsteg som placeras innan högtalaren, och som saknar volymkontroll och ingångsväljare*. PA står för professional audio om jag inte missminner mig, vilket antyder vad det har för publik. De är oftast mycket strömstarka och robusta. Man hittar dessutom såna hemskheter som fläktar, som ingen riktig hifi skulle innehålla**. Det finns väldigt skilda åsikter om huruvida de går att användas till hifi, alltifrån att de ofta ger ett väldigt korrekt ljud till att det är kraft men inget finlir. Det vore nog skoj att testa, särskilt om man har glädje av mycket kraft.

* Varför Copland CTA 501 kallas för ett slutsteg är något oklart, då den både har ingångsväljare och volymkontroll som inte ens går att koppla ur. Kanske för att den saknar skivspelaringång.

** Enligt den definitionen gör förvisso Krell inte riktig hifi. Min bekant som bytte sina 50 kilos-Krellar mot egenkonstruerade rörsteg skulle nog hålla med i och för sig.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:35:50  Show Profile
PA = Public Adress

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:46:59  Show Profile Send gcs a Private Message
När man talar om PA slutsteg då handlar det om "publica address" alltså slutsteg som driver högtalare som är adresserade till publiken vid en konsert eller besökare på t.ex. ett varuhus eller något annat evenemang. Ett PA slutsteg som används vid en konsert ska vara robust och tämligen okänsligt för olika belastningar, helst med säkringar och fläktkylning. Ett PA slutsteg ska också vara optimerat för många olika applikationer medans ett hifi-slutsteg åtminstonde bör klara den fasta installationen som den är tänkt för.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000