HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Nål våg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:53:35  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Vad behöver man , vad kostar det och var handlar man?

PSET-High Smile Value Per Watt!

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:38:50  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
http://www.vinylbutiken.com/

Dom har 2 enkla modeller, Shure 429:- bra & ganska exakt, Ortofon 129:-, samma princip, men ej lika exakt. Sen finns det även digitala vågar, 3200:- för en på Veteranhifi. Har själv Shurevågen & tycker den duger gott.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:16:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan också tänka sig en digitalvåg från Teknikmagasinet för c:a 1000 spänn. Vågen är egentligen avsedd till att väga ädla metaller och ädla stenar. Jag har själv en sådan och jag är nöjd.

Edited by - gcs on 2005/12/14 19:17:44
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:18:59  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Frågan är om Shure modellen håller måttet? 0,1 g. är mycket för en del vinyl fantaster, själv har jag ingen erfarenhet. Tack för info!

Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:21:27  Show Profile Send Big Pete a Private Message
gcs: Jag tittade på den över nätkatalogen, men fråga är om inte det ska finnas en absolut mittpunkt för bästa nogrannhet. Den såg ut att vara lite stor på mät ytan?

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:04:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
kolla på eBay, där finns det hela tsunamis med billiga digitala vågor med nålar

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/12/14 :  21:58:07  Show Profile Send Resonans a Private Message
jag köpte en shure på ebay för 175 spänn..!

...music is the best...
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:02:18  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Tack!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:13:35  Show Profile Send mayro a Private Message

jag har en digital nålvåg liggande här nån stans i hemmet...visste inte sådana va så dyra..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/15 :  20:57:23  Show Profile Send Big Pete a Private Message
mayro: Då kanske vi kan göra affär?

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:00:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Flå?t Om jag snappar tråden lite, vad ska vikten vara på en nål.
Helt generellt alltså?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:57:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Lite svårt o svara på då det skiljer rätt mycket från pickup till pickup...
Även tonarmstyp påverkar nåltrycket.
Som tur är så brukar det föja med papper hur nålen ska installeras

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:25:38  Show Profile Send lindvall a Private Message
reeltoreel: Jag har för mig att det ligger på mellan 1 och tre gram nånstans beroende på pickup. Så det gäller ju att ha en hyfsat känslig våg. mayro kanske har en digital köksvåg? (hi hi hi) ;-)
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:30:09  Show Profile Send Bland a Private Message
Dyr nål dyr våg. Så är det.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/12/16 :  00:31:23  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
quote:
Även tonarmstyp påverkar nåltrycket.

Nja, tonarmstypen i sig påverkar väl inte nåltrycket.
Det som avgör nåltrycket är nålslipning och nålens "komplians", d v s hur mycket nålen ger efter för ett visst tryck ("fjädringsmjukhet").
Generellt kan man säga att en konisk/sfärisk nålslipning behöver ett högre nåltryck (ofta 2-3 gram och ibland mera) för att spåra bra, därför har en sådan nål en lägre komplians ("styvare fjädring") så att den tål ett högre tryck. Med en elliptisk slipning ( som går djupare ned i spåret) räcker det i regel med 0,75-1,75 grams tryck och en sådan nål har då högre komplians ("mjukare fjädring").

Med MC-pickuper är det lite annorlunda. De behöver stora magneter för att få till en någorlunda utsignal och egenvikten blir högre än på en MM-pu. Därför har de oftast relativt lägre komplians och högre nåltryck , även om de har elliptisk slipning.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/16 :  09:00:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det jag tänkte på är att det bruklar vara lite skillnad nåltrycket beroende på om det är en linjärarm eller pivåarm.

Ett citat från Nedleedoctor o pu:n är en Clearaudio signature.

"Recommended tracking force typical for pivoted tonearms is around 2.2 grams, and for linear tracking tonearms around 2.6 - 2.8 grams."

Länk till sidan där det kommer ifrån.
http://www.needledoctor.com/s.nl/sc.2/category.367/it.A/id.323/.f

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2005/12/16 09:02:18
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/12/16 :  11:03:49  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Aha, OK. Tangentialarmar har jag väldigt liten erfarenhet av, skulle vara roligt att veta varför de behöver högre nåltryck för denna pickup...den hade ju rätt låg komplians, kan det vara för att kompensera den lägre effektiva massan hos en tangentialarm?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/16 :  11:39:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tittade på den över nätkatalogen, men fråga är om inte det ska finnas en absolut mittpunkt för bästa nogrannhet. Den såg ut att vara lite stor på mät ytan?
Jag har kollat och det verkar inte så. Fö brukar jag ändå låta nålen vila på plattans mitt när jag kollar nåltrycket.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/16 :  17:21:02  Show Profile Send Big Pete a Private Message
gcs: Om det är Pocket scale från Teknikmagasinet du menar, så kostar den snarare 1300:- än tusenlappen du gav.Frågan om skillnaden är så stor i nogrannhet jämfört med Shure standard våg i förhållande till priset?

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/17 :  09:18:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Frågan om skillnaden är så stor i nogrannhet jämfört med Shure standard våg i förhållande till priset?

De flesta vågar verkar ha en noggrannhet på 0.1 g oavsett pris, med det finns undantag jag hittade ex.: Expressimo Audio Micro-Tech Digital Tracking Force Gauge vilken har en noggranhet angiven till 0.01 g. Sedan finns det faktiskt ännu fler som har mellan 0.05-0.01 g i noggrannhet.

Svaret på frågan skulle jag tro vara, Nej. Jag tror inte merkostnaden ger lika stor valuta för pengarna, priser upp till 700 USD hittade jag, det blir många Shure för den pengen.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/17 :  17:39:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Fick just en idé.
Skulle man inte kunna göra en liten hävarm till vågen.
Med förhållandet 10:1 detta borde resultera i att man får lite bättre noggrannhet. 0,1g nåltryck ger då 1g på vågen.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/12/17 :  18:44:30  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag har en Shurevåg och är nöjd med den. Det jag undrar igentligen hur stor nogrannhet behöver man igentligen? Räcker inte 0.1 grams nogrannhet? Finns det hörbara skillnader på någon tiondel felaktig inställning? Själv accepterar jag att ligga innom 1.5-1.6 till en puppa som enligt tillverkaren skall ha 1.5 gram. Rekommenderat nåltryck måste ju tas för just rekommenderat eftersom armarna uppträder så olika. Min erfarenhet är att man många gånger vinner något på att lägga till lite grann om man använder öronen och ser hur nålen uppträder i spåret.
mvh

geldis
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/17 :  18:59:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det är nog bättre att ha lite för mycket så att nålen går stabilare i spåret.
Men hur mycket det skall var varigerar nog både på skivkvaliten, utstyrning på nivå vid inspelnig, vilken tonarm mm

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:22:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Om det är Pocket scale från Teknikmagasinet du menar, så kostar den snarare 1300:- än tusenlappen du gav
Okey den har blivit dyrare. Hur som helst har jag kunnat konstatera att bästa nåltrycket alltid blir större än vad fabrikanterna anger. Jag brukar använda mig (just nu)av testskivan från HiFi news när jag bestämmer nåltrycket och antiskating.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/17 :  22:53:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Så vad finns för nackdelar med för högt nåltryck? Är det främst ökat slitage på nål och skivor, eller är det ljudet som blir lidande?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/18 :  00:27:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du har för lågt spårar puppan dåligt. I alla fall om basen är kraftigt modulerad. Jag föreslår att du skaffar en testskiva typ den som jag nämnde. Då kan du ju höra själv. Jag skulle tro att skivan slits mer om puppan har för lågt nåltryck än om det är lite högt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000