Author |
Topic  |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 00:33:58
|
quote: Så vad finns för nackdelar med för högt nåltryck? Är det främst ökat slitage på nål och skivor, eller är det ljudet som blir lidande?
Det som händer med högt nåltryck är att själva upphängningen tar stryk men då får man har rejält mycket mer än det föreskrivna. Högt nåltryck sliter inte på skivorna som man skulle tro nä tvärtom så sparar man sin skiva då nålen ligger stadigare i spåret. Det som händer är att nålen slits lite mer och får en kortare livslängd men håller man sig runt max gränsen så får man ändå en lång livslängd på nålen.
Det är tvärt om har du för lågt tryck så skadar det spåret istället då nålen ligger lätt i spåret och kastas fram och tillbaka detta gör att sidorna i spåret skadas och därmed är skivan skadad.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 11:32:37
|
Jag har en balansvåg från Goldring som funkar helt Ok. Köpte den hos Lars Bengtsson på st:eriksplan. Kommer inte riktigt ihåg vad den kostade men 3-400kr känns bekant. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 16:44:10
|
Nålvåg ger en vägledning. Spårtestskiva är ett måste. Generella nåltryck kan man tyvärr glömma, pickuperna är individuella även om man köper bättre sorter. Nålen sitter också monterad lite olika på olika exemplar. Lågt nåltryck skadar i regel skivorna mer än högt. För högt är förstås inte bra då ökar slitaget. Eliptiska eller runda nålar bör man undvika då dom sliter en hel del på skivan. Fine-line nålar är att föredra då man kan spåra fräscht spår under och över där en rund nål har gröpt sig fram. Armar med silikonpasta typ Hadcock, Moerch och SME bör rengöras och byta ut smeten ofta. Antiskating ställs också in med hjälp av spårtestskiva, skalor fungerar inte eftersom kraften beror på vilka friktionskomponenter man har för just den p-u man använder. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
Big Pete
Member

224 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:03:07
|
Nu är en Shure-våg på väg från Grekland via E-bay, så det blir invägning snart. Tack för alla tips! |
PSET-High Smile Value Per Watt! |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:42:29
|
quote: Eliptiska eller runda nålar bör man undvika då dom sliter en hel del på skivan.
Fråga de tusentals audiofiler som använder pickuper som t ex Denon DL103 och Ortofon SPU med konisk/sfärisk nålslipning om de har problem med skivslitage. Dessa pickuper skulle knappast ha den status de har om de skulle vara skadliga för skivorna. quote: Fine-line nålar är att föredra då man kan spåra fräscht spår under och över där en rund nål har gröpt sig fram.
Alla nålar oavsett slipning "gröper" sig fram och deformerar vinylen, lyckligtvis har vinylen ett "minne" och återtar sin form så småningom. Fine-line nålar sliter minst, javisst om de är perfekt inställda . Och hur ofta är det? Jo, när de sitter i en tangentialarm... Det otäcka med fine-line och andra extrema nålslipningar är att de kräver en mycket noggrann inställning av spårningsvinkeln, felinställda går de bokstavligen som en hyvel genom spåret och förstör det betydligt snabbare och grundligare än vad en konisk nål gör. |
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 19:54:40
|
Harry_up quote: Antiskating ställs också in med hjälp av spårtestskiva, skalor fungerar inte eftersom kraften beror på vilka friktionskomponenter man har för just den p-u man använder.
Harry_up det där lät vettigt tycker jag Det förinställda skalorna kan ju anvädas till att grovinställa, men i bland funkar det bra med dem också |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2005/12/19 19:55:26 |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 02:37:16
|
bostrowskij: Jo, det är så att runda och eliptiska som för övrigt har samma anliggningsyta sliter mer eftersom dom inte liknar skärhuvudet. Att man på SPU och Denon levererar med "gamla" nålslipningar beror på att pickuperna byggdes upp med dessa som enda tillgängliga typer. Resonanser ändras med ändrad nålslipning. Man får en annan frekvensgång med finare nålslipningar och man bör därför inte byta hur som helst på en gammal pu. Att en skivspelare skall ställas in korrekt är väl ingen nyhet. Klart att man måste vara noga. Och som du skriver så är det viktigare med fine line eftersom det då finns en skillnad. Runda eller eliptiska nålar kan man montera "hur som helst" vilket då betyder att dom aldrig kan spåra lika bra som en korrekt monterad fineline normalt sätt. Sen finns det skillnader mellan olika pu:er varför en pu med fineline inte automatiskt låter bättre än en med rund nål. Men jämför man rättvist så kommer det finnas en fördel med dom nyare nålslipningarna. Tangential arm eller inte har inte med nålslipningen att göra. Dock håller jag med om att det finns dom armar som låter bra, men det finns dom som låter väldigt mycket mindre bra också, typ Revox. |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 09:08:58
|
 Elliptiska och hyperelliptiska nålar har en avlång kontaktyta. Elliptiska har den minsta kontaktytan , hyperelliptiska har den största, sfäriska slipningar har något större kontaktyta än elliptiska men mindre än hyperelliptiska. Den sfäriska nålens kontaktyta är cirkulär, vilket gör den okänslig för vertikal spårningsvinkel (VTA). Att man kan montera sfäriska eller elliptiska nålar "hur som helst" är däremot nonsens, de metoder för pickup- och tonarmsinställning som idag är allmänt vedertagna (Baerwald, Löfgren, Stevenson) togs fram för att minimera distorsion och utvecklades redan på 30-talet, långt innan det över huvud taget fanns elliptiska nålslipningar. Vad jag ville påpeka med mitt resonemang om tangentialarm var att oavsett hur noggrant man ställer in en pickup i en radiell arm så kommer man alltid att ha ett spårningsvinkelfel (utom i de två nollpunkterna). Därför menar jag att det är tveksamt att extrema nålslipningar generellt skulle ge ett lägre slitage ,förutom när de sitter i en tangentialarm där det inte finns nåt spårningsvinkelfel Det är ingen tvekan om att fine-line och andra hyperelliptiska slipningar får ut mer högfrekvent information ur spåren än vad koniska och elliptiska gör, men jag ser ingen anledning att avråda från att använda elliptiska och sfäriska slipningar pga skivslitage.
|
Edited by - bostrowskij on 2005/12/20 10:24:12 |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 00:27:00
|
bostrwskij: Med hur som helst menar jag VTA'n. Vilket är den enda vinkeln som påverkas som du själv skriver. Vilken kurva du använder för att minimera vinkelfelet har jag aldrig talat om och den vinkeln skiljer sig ju förstås inte beroende på pu. När det gäller dessa fina teckningar är dom tyvärr ideala vilket inte dom faktiska slipningarna är. För att få fram en elliptisk nål tar du en rund nål och slipar ett plan fram och ett plan bak. Vips så har du en vad leverantörerna kallar elliptisk. MEN radien på anläggningsytan i skivspåret är inte förändrad. Man får en faktiskt anläggningsyta som ser ut som ett V i sidled där radien i överkant bestämmer minsta möjliga spårning och den är oförändrad. Har jobbat större delen av 80-talet med detta så jag törs faktiskt påstå att det är så. Lösningen för att spela av CD-4 systemet var att man lade in 2 plan bak och fick då en böjd, men smalare anläggningsyta för att kunna spåra upp till 45kHz. Dock slets skivorna eftersom nålen gick upp och ner eftersom den böjda radien lyfte nålen. När Van den Hul uppfann sin slipning fanns det inget av 4 (tror det var 4 kan ha varit 3 eller 5) olika aktiva diamantsliperier som kunde slipa utefter en rund yta, så man fick uppfinna slipmaskinen också. |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 09:04:42
|
Mycket intressant, bostrowskij och harryup!
Kanske jag borde ångra att jag beställt en HE-nål till min Shure M 75, det är väl en sån där line contact-slipning, typ? Det får bli en utmaning att ställa in den rätt. Problemet med de protractors man kan ladda ner från Vinyl Engine är att det är svårt att få skrivaren att skriva ut i rätt skala. Hur känsligt är det? Det närmaste jag kommit är ca 99,5% av rätt skala.
Utrsäkta om detta var OT, det handlar ju inte om nålvågar men ändå något om hur man ställer in pickuper. |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 11:40:40
|
Mapem, Du ska inte alls ångra ditt köp, hoppas att du inte tolkar min polemik som att man ska undvika dessa slipningar för så var det inte menat. Jag använder själv en Ortofon MC30 med Fritz Gyger slipning i en av mina spelare. Jag tror som Bubbel och flera andra skriver att felaktigt nåltryck är den stora boven när det gäller slitage, i kombination med flera andra faktorer: smuts, sliten nål, övriga inställningar m m (hur många kollar att sin skivspelare står i våg t ex). Själva nålslipningen i sig är nog inte avgörande om allt annat är rätt. Men vinylen kommer tillbaka och det kommer många "nya" användare, jag tror det är viktigt att belysa att det inte bara är att slänga in en HE-nål och köra, inställningen är mycket mera kritisk med dessa nålar. Kontrollmät avståndet centrum-nollpunkterna efter utskrift, jag tror dock 99,5 % borde vara tillräckligt. Personligen är jag mera orolig för min egen synförmåga, åren går och det blir allt svårare att se vad man gör när man grejar med sina pickuper...
Big Pete: Ursäkta om vi drev iväg OT, hoppas du blir nöjd med din Shure. Jag tycker synd om de som hör skillnad på 0,01 gram... |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 13:56:40
|
mapem: När du skriver ut i adobe så kan du välja förminska eller förstora sidor till pappersstorlek under avdelningen för "justeringar" eller vad den nu heter. Kommer inte ihåg vilken konfiguration jag valde till sist, men jag fick ut mina protractors exakt på milimetern. |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 16:24:43
|
Tack för utskriftstipset bliss, ska testa det!
Ingen fara bostrowskij, jag har nog haft såna nålar förr men mina vinylkunskaper är lite raspiga numera efter 20 år med huvudsakligen CD-spelande.
|
 |
|
Topic  |
|