Author |
Topic |
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:15:51
|
Efter flytt till nytt boende så kopplades stereon upp idag, fick inget ljud ur högtalarna!
Om man lyssnar med örat så brusar det lite smått ur elementen, då man spelar en cd så kommer det ett svagt ljud(mest diskant) av musiken ur dem på hög volym.
Vad är felet?? Har kopplat allt rätt, kopplat om och provat andra ingångar på förstärkaren.
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/12/14 14:17:31 |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:19:56
|
Testat med andra kablar, vet inte om glapp, eller att de mer eller mindre är av kan ge det resultatet? Är det båda högtalarna som är tysta? Om det är så, så borde ju felet finnas i cd, förstärkare eller kablage. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:22:41
|
En ganska simpel sak som kan vara lätt att missa: Du har inte råkat koppla på Tape Monitor eller motsvarande av misstag? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:27:17
|
Hoppas att jag har fel men.... När jag kopplade in mina nya högtalare med en ny förstärkare så kom det bara ljud ur diskanten o den gången var det förstärkaren som var trasig o skickade likström till elementen o blåste basarna,som tur var hade jag köpt allt i butik så det var bara o byta ut.
jag skulle prova en annan stärkare om det går,ett tips är att inte prova din stärkare på andra högtalare,de gjorde de i butiken när de provade min förstärkare o de högtalarna gick oxå åt helsike.
Som sagt hoppas jag har fel o lycka till!!!
Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:28:45
|
Testat andra signalkablar, testat balanserade och RCA utgångarna från CD samt olika ingångar på förstärkaren.
Båda högtalarna verkar lika tysta, de hörs svagt brus från topparna både mellan och diskant, basarna i underdelarna verkar också brumma väldigt svagt utan musik. Då det spelas cd så får jag dra upp över halva volymen för att det ska komma lite svagt ljud ur topparna.
Högtalarna har delade topp och basunderdelar, delningsfiltrena är delade med ett för toppen och ett för botten.
Kan det ev. vara kortslutningar i dessa som gör detta? Har lödit om delningsfiltrena i toppen efter flytten. Tror ej på detta alternativ, så bra veta om det kan var orsak innan man börjar riva isär dem.
Tveksam hur förstärkaren skulle vara trasig den har fungerat väl i 1år, den har legat väl förpackad i låda under flytt, sedan uppackad och uppkopplad som vanligt. |
|
Edited by - mangew on 2005/12/14 14:30:46 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 14:56:29
|
Det sitter 2 T8A säkringar i förstärkaren, båda ser helt ok ut. Sedan sitter en som heter T1A och den ser lite mysko ut:
Vet inte om den ser helt ok ut?
Har silversäkringa från Xindak men de heter F2A, vet ej om det går att prova med dem utan större risk?
Har provat spela toppar och botten separat och ur alla element verkar det komma ljud av samma låga styrka. Så de verkar spela lika högt eller lågt hur man nu ser det.
|
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 15:08:00
|
Nu vet jag inte vad du har för prylar, men jag har varit med om en butik som klåpade sig och råkade ta ut signalen från försteget istället för slutsteget. Då lät det typ som du beskriver. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 15:08:43
|
Har nu också lyft på locket på förstärkaren, ser inget som ser bränt eller skadat ut.
Kan det vara någonstans på vägen till, eller i själva högtalarna som ska vara problemet? |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 15:10:09
|
Hej Mangew,
Va tråkigt att höra!
Jag rekommenderar ett systematiskt fel-letande. Försök att uteslut enskillda komponenter en efter en. Byt mot en annan cdspelare (använd en tuner eller cdfreestyle). Testa med en annan förstärkare. Ohm-mät kablarna. Koppla in EALS-3 (är det väl?) till annan anläggning...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 15:11:53
|
Ayn...jag tror du hittade problemet...
Jag har integrerad förstärkare men separat för/slutsteg, därmellan har jag korta kabelbryggor som jag nu kom på jag glömt koppla i |
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 16:05:56
|
Aha det lär nog göra skillnad:-) |
nyfiken skeptiker |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 17:15:12
|
Det är detaljerna som gör det som sagt Mangew... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 17:17:30
|
Jag har själv lyckats koppla in en högtalare ur fas(nyligen) och var förundrad över hur långt till höger ljudbilden var (vänster kanal ur fas). Kände mig rätt dum när jag insåg vad jag gjort..... |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 09:31:23
|
Det är de små felen som gör de stora missarna... Lärde jag mig av en kompis till min papps...
Denna kompis jobbade som sjökapten. För att göra en lång historia kort så...
alla flaskor ska vara fastlåsta när de är till sjöss... detta för att det inte ska trilla ner vid storm och hård sjö...
en flaska glömdes i motorrummet. Hög sjö. Flaskan innehöl något brandfaligt rengöringsmedel. Flaskan föll ner på varm motor... Började brinna... båten drev med avslagen motor i 4 timmar...
Låter ungefär lika dant i HIFI världen... glöm en liten sak och få inget ut av stereon...
Skönt att du hittade felet...
|
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
|
Topic |
|