Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 10:01:08
|
har uppfattningen att klubbstugorna begränsat den öppna delens debatt osv?
Jag frågar därför att jag vid telsamtal med olika folk över landets olika hörn har hört detta sägas vid några tillfällen. DVS att vi ofta tar saker inbördes i våra stugor och därvid den öppna delen urholkas..samt ut-tunnas...
Jag hörde detta så sent som i går. Så jag tycker det skulle vara skoj att se vad ni säger i denna fråga..
Min egen åsikt är väl att klubbstugorna är kanonroliga..
Men ändå så kan jag nog dela den uppfattningen att till en del så begränsas KANSKE almänna öppna delen av forumet till en del..
Ja.. vad tycker ni... Bör vi alla skärpa oss lite och vara mer ute i öppna delarna
MVH Tobbe
(Edit: Förtydligande av rubrik/Cyber) |
Edited by - Cyber on 2005/12/09 17:08:44 |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 10:12:21
|
Jag tycker överhuvudtaget att diskussionerna i "öppna" delen har minskat kraftigt den senaste tiden. Både de intressanta diskussionerna och det mindre trevliga "skyttegravskriget" som ibland uppstått. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 10:18:01
|
Håller med om att det blir alltmer dött på den öppna delen. Men vi måste ju samtidigt förstå att det kan gå upp och ner även i skrivandet osv. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 10:32:26
|
Skönt frågan togs på rätt sätt.. dvs som den var menad...Ska bli roligt att se vad flera tycker i denna fråga framöver dagen här.. för jag finner detta lite viktigt kanske att ändå ta upp då man hört det några ggr ändå..
då kanske det är flera som tänker detsamma fast inte diskutionen kommit upp..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 10:48:20
|
Det är en fara i att ha "klubbar i klubben" Meningen med stugorna är välan att vi skall köra lite lokala prylar, de "stora frågorna" skall tas upp på "riktiga" forumet. Gör vi inte så utarmas det hela, och det vore ju tråkigt i synnerhet för alla "hemlösa" medlemmar. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 11:26:52
|
Dealen med Pac ang klubbstugorna var ju att man inte ska föra allmän diskussion där inne utan bara sådant som inte är till för andras t.ex. planering etc etc.
För vår den kan jag lungt säga att det inte förekommer diskussioner i vår klubbstuga som annars skulle finnas i den öppna delen av forumet. |
/Jonas
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 12:30:13
|
Andelen "seriösa" inlägg i öppna delen har, tror jag ökat även om det totala antalet inlägg minskat.
Ni har tillex sluppit 8130 inlägg som skrivits på eoJeud, antagligen utan större relevans. Dessa berör antagligen ingen annan än medlemmarna i eoJeud. De diskussioner som kan tänkas intressera andra eller som berör andra delar har, så vitt jag sett, faktiskt förlagts till den öppna delen av forumet.
Några exempel: 4 sidor om vilka sorter whisky folk har hemma 8 sidor om Nicks slutstegsbygge som han inte ens börjat med 3 sidor om att jag behöver måla mina högtalare, vilket jag inte heller gjort 6 sidor om att vi behövde rensa lite oaktiva medlemmar (vilket vi inte gjort) 11 sidor om att mayro skulle sälja sina högtalare.
och mycket mycket annat OT-snack |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 12:39:32
|
Jag kan i likhet med Euphonic meddela att AÖ's klubbstuga inte används till allmänna diskussioner utan endast lokala angelägenheter såsom träffar osv.
Så om någon minskad diskussion från AÖ's medlemmar noterats så beror den i alla fall inte på klubbstugan. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 12:55:00
|
snälla ni. Jag frågar ju !!.. jag PÅSTÅR inget.. Så snälla ni.. Ni måste förstå skillnaden att påstå eller fråga...
Så ingen behöver känna sig utpekade eller försvara...det är så långt ifrån topic som det kan vara...
Så. Denna tråden är ENBART en "frågande tråd". Och absolut inget annat.. så inga missförstånd här nu utveklas..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/12/09 12:55:59 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 13:01:56
|
Mmm intressant fråga...har upplevt en minskning ....men å andra sidan så närmar det sig jul ...många får mycket å göra kanske... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 13:03:16
|
Jag är ju inte med i någon av klubbarna, så jag kan inte svara på vad som avhandlas där. Men jag har märkt en tydlig minskning i aktivitet här på den öppna delen av forumet. Visst är det bra att pajkastningen minskat, men även den positiva aktiviteten har minskat, det kan ju visserligen ha fullt naturliga förklaringar som t ex att det börjar lida mot jul osv. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 13:03:17
|
Jag har i alla fall inte missförstått dig mayro, jag ville bara meddela fakta, dvs att det inte förekommer en massa diskussion i AÖ's klubbstuga... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 13:15:10
|
Någon enstaka tråd i ASO:s klubbstuga har förmodligen allmänt intresse. Däremot är det inte säkert att dessa ämnen hade lagts ut i den allmänna delen då man hellre vill föra diskussionen i en mindre krets. Dvs. när man vet att kompetensen för frågeställningen finns inom klubbstugan.
Jag förstår Mayros frågeställning och (inte nu) att det på sikt kan det finnas en risk att man väljer att föra debatten bland dem man känner och därmed minskar den allmänna delen. Det gäller att vara uppmärksam!
mvh
|
geldis |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 13:16:24
|
Jag tycker att Mayros fråga är ytterst relevant. Då jag inte är medlem i någon stuga så vet jag ju inte vad som diskuteras där. Pac hade för ett tag sedan en liten genomgång på trådar och aktiviteter. Jag vill minnas att antalet trådar blivit fler men att de inte längre blev lika långa som tidigare (rätta mig om jag har fel).
Inget konstigt med att det pågår aktiviteter i stugorna, faktiskt enbart trevligt. Om det skulle vara så att det leder till minskad aktivitet i "högkvarteret" måste väl detta dels kunna undersökas av admin och dels diskuteras av oss medlemmar utan att någon känner sig trampad på tårna.
Kanske är det så enkelt att vi "hemlösa" saknar er som är "bofasta i stuga"..
Min känsla är att aktiviteten sjunkit på det öppna forumet. Om det är så eller orsaken till det är jag mera osäker på, men det finns säkert någon som kan bringa klarhet i det.
Som fenomen är det väl värt att diskutera. Målet för dem flesta är väl ett aktivt och dynamiskt forum där vi "dårar" kan stötta och ge råd till varandra.
|
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 13:21:19
|
Jag kan väl drista mig till att säga lite om min personliga åsikt..Eller kanske mer rätt utryckt är väl "mina tankar" rent "runtomkring"
Liiiiite lite tycker jag den personliga kontakten över landet blivit mindre.. dvs att diskutioner om mer almänna saker runt hifi minskat.. DVS som vemsom skrev så sker den i stugorna..
På ett sätt blir forumet mindre "otbenäget".. Men samtidigt så minskar den biten där man "lär känna" folk som är på avstånd genom att man inte "ser" personerna i även till o från i otdebatterna..
Så "gott" och "ont" blandat...
Men jag personligen saknar en del av "livet" forumet har med lite mer "snack" inblandat än endast ren hifiporr...
Nu vet jag många säkert kommer tänka.. "off topic finns"
Men det är ju inte exakt sådant som jag talar om direkt... utan den mer i trådar förekommande möjliga "personkänslan" via att man oftare ser liiite mer interndebatter osv osv..
gud vad svårt att förklara...
Men hoppas ni skall förstå HUR jag tänker här...
Men jag frågar ju pga jag hört andra nämna liknande tankar. Då blev jag nyfiken om flera kan "känna" eller tänka liknande..
Man kanske ska se denna tråden som en utvärdering av forumfunktionen före o efter stugornas tillkommande...
eller what ever.. Men INGEN ska se frågan som utpekande eller liknande.. utan enbart som det är. DVS frågande...
Och inga bekymmrade miner eller liknande..Så är inte frågan ens tänkt eller menad.. utvärdering som sagt kan kanske vara ett bra ord
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 15:54:45
|
Sådana här frågor är viktiga att lyfta ibland. Det finns regler som skall följas. Gör vi inte det samtidigt som vi rannsakar oss själva, ja då drar det hela lätt iväg och huvudsyftet med forumet blir någonting annat. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 16:59:21
|
quote: har uppfattningen att klubbstugorna begränsat den öppna delens debatt osv?
Varje klubbstuga är ju försedda med en medlem som har moderatorstaus, så det är ju enkelt att posta ut de trådar som Ni tycker kan ha ett allmänt intresse och saknar den lokala förankringen
Mvh Cyber |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 17:25:22
|
Håller helt med Kris69 ovan. Har via medlemmar som är med i oljud förstått att där pågår en del debatter, som vi som inte är medlemmar missar. Nu kanske det inte är sådant som jag har/ska ha intresse av, men hur vet jag det?
Man kan ju i alla fall misstänka att även en ointressant debatt om ingenting (eller wisky eller dyl) stjäl en hel del energi av folk med skrivklåda, så att skrivklådan sedan inte räcker till för att engagera sig i den allmänna delen. Så den allmänna delen kanske därför torkar ut.... Och det kan ju vara synd - eller hur? För det är väl den delen som är Hififorum.nu ?
Sen gäller det ju att inte alltid gå in och moderera när det hettar till. Sådant kan ju också leda till uttorkning..., (eller har jag fel?)..
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 17:57:48
|
har haft samma funderingar som Mayro, tycker själv att det är färre trådar på moderforumet. Men det kan också vara en "synvilla", tex att bildforumet blev uppdelat, förr så var där nya bildtrådar ganska ofta, men i och med att det blev uppdelat så uppfattas det nog att det kommer färre nya trådar.
Vad det gäller klubbstugorna, så tror jag nog att det har varit bra för Hififorum.nu.
Det är nog lättare att börja göra inlägg på ett mer "familjärt" forum när man kommer som nybörjare, på Eojeud använder vi sällan nicknamen, utan där kör vi med våra dopnamn , vilket gör att att det blir mer på ett personligt plan.
På Eojued har vi en annan grej, ett nyinköp, nybygge eller nåt annat kul, så görs det en "preveiw" på Eojeud innan det läggs ut på forumet.
Det viktiga är att det inte blir någon konkurans mellan stugorna, jag vet inte hur de övriga funkar, men Eojeud blev en hit, även om de flesta trådarna slutar med något helt annat än vad det började med, finns nog inte en tråd som inte blivit OT, tror det snabbast var en tråd om cyklar i Lund, efter tre inlägg handlade det om något helt annat. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/09 17:59:27 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 18:01:14
|
Mayro, du ser en stuga. Du drar långtgående slutsatser av den begränsade informationen du har.
Euphonic var inne på det tidigare, dealen är att klubbstugorna skall avhandla lokala frågor. På eoJeud kör ni allt och du har tom kört din mässa under eoJeuds fana trots dealen vi har om lokaltförankrad verksamhet.
Men, om du använder eoJeud som mall och multiplicerar det med antalet andra klubbstugor så kan jag förstå att du får den uppfattningen du har. Men den är fel.
Övriga klubbstugor kör helt enligt dealen, dvs lokalt anknytna saker.
Aktiviteten går ner på HiFi-forumet och det kan ha flera orsaker men en av dem är utan tvekan att vi startat specialforum. Titta bara på aktiviteten på vinylforumet, snacka om flygande start!
En annan orsak till lägre aktivitet skulle kunna vara att vi har några dominerande medlemmar som inte är rädda för att "trycka till" de som de diskuterar med och skapa debatter. DVS. vi har för mycket debatt á la "Jag har rätt och du har fel så håll käft!" fast i finare ordalag då så klart. Resultatet av den typen av bemötande är att "kaffebordsstämningen" går förlorad, man utarmar mångfalden och medlemmar sluta posta. Det är ett problem som jag enbart ser en lösning på och det är dialog. Så upp med problemen till ytan och diskutera genom dem. Ungefär såsom görs här...
Efter att ha stått för driften av mjukvaran och servrarna i dryga två år nu så kan jag ärligt säga att det finns cykler i postandet. Vi är på väg in i en intensiv familjehögtid. Vi kommer att se lite mindre trafik ett tag för att sedan öka igen i mellandagarna och ta riktig fart i Januari. Så har det funkat tidigare iaf.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 18:23:28
|
quote: Mayro, du ser en stuga. Du drar långtgående slutsatser av den begränsade informationen du har.
Euphonic var inne på det tidigare, dealen är att klubbstugorna skall avhandla lokala frågor. På eoJeud kör ni allt och du har tom kört din mässa under eoJeuds fana trots dealen vi har om lokaltförankrad verksamhet.
Men, om du använder eoJeud som mall och multiplicerar det med antalet andra klubbstugor så kan jag förstå att du får den uppfattningen du har. Men den är fel.
Varför använder du mig i "du" form här?
Jag ställde en fråga då jag hört flera tala om detta till och från. Och blev nyfiken OM flera har tankar i ämnet..
Slutsattser dras väl rimligen då andra säger vad och hur dom ser på detta...Så var snäll att inte personifiera MIG såsom någon som drar slutsatser.."Slutsatsen" kommer väl på vad flera säger här i frågan..
så den "slutsatsen" vet vi inte något om ännu.
I alla fall inte jag
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 18:50:48
|
Jag väntade mig en sådan här diskussion.
Problemet är nog att stugorna inte är läsbara av andra än medlemmarna i dem. Det räcker att ickemedlemmar tror att allt roligt diskuteras bakom de stängda dörrarna för att de ska tappa sugen och dra. Även om folk försäkrar att det inte alls går till så.
Mitt förslag är att göra stugorna läsbara av alla men skrivbara av endast medlemmar.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 19:02:56
|
Nej du Jax Så fungerar det inte att göra då en del som skrivs i klubbstugorna kan vara av privat natur och som dryftas av medlemmar som känner varandra i det riktiga livet.Alltså är det väsentligt att det hålls inom den lokala sfären i klubbstugorna. Precis som det påtalades innan så läggs sådana trådar ut på det allmänna som klubbstugan tycker kan vara lämpliga för Hela Världen att ta del av MVH/Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 19:20:53
|
quote: Mitt förslag är att göra stugorna läsbara av alla men skrivbara av endast medlemmar
Anledningen till tillkomsten av klubbstugorna var att man ville skapa en kanal för personlig information mellan forummedlemmar på ett lokalt plan och för att samordna lokala aktiviteter dvs inte till att diskutera allmänna ämnen. Så att öppna upp stugorna är därför inte ett alternativ för då faller stor del av idén och funktionen bort. Däremot är det viktigt att moderatorn i varje klubbstuga eftersträvar att mångfallden bevaras genom att posta ut de trådar som är av allmänt intresse och inte lokalt förankrade.
Mvh Cyber |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 19:56:25
|
Jag tror att det är flera orsaker till att det skrivs mindre här och det är nog rätt naturligt att man inte skriver så ofta och andra gånger blir det mer. Jag håller med Per-G att de nya forum trådarna sväljer mer av inläggen mot de fyra som man besökte och skrivit i innan och alla HF medlemmar kan ju inte vara här samtidigt för man har annat också att göra.
Sedan håller jag med bl.a EAR att att klubbstugorna skall vara enbart för de medlemmar som är antagna även om det skulle vara kul att veta vilka ämne som är högt upp på disskutionslistan.
Hmm och jag som inte tänkte skriva här.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/12/09 : 20:01:41
|
mayros fråga och farhåga är berättigad. Själv tycker jag att uppdelningen i märkesforumen Ino och Linn är olycklig.
Jag har varit ledare i en allians (klanspel) med +150 medlemmar och förmånga forum urvattnar lätt debatten samt gör det något jobbigare att följa med över allt, å andra sidan kan den personen med ett smalt intresse slippa oväsentligheter. Risken är att de som inte läser alla forum inte heller svarar på alla frågor som de kanske vill besvara då de inte läst eller sett det forumet. Ibland kan även problemet uppstå med parallella debatter på två underforum, där inte alla deltagare har access till båda underforumen.
Av egen erfarenhet vill jag säga att fler forum emellanåt bara en "förbättring" för moderatorerna... |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2005/12/09 20:04:28 |
|
|
Topic |
|