HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudgeografi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/09 :  15:37:42  Show Profile Send kris69 a Private Message
Ett spörsmål som jag funderat på. Dra inte för stora växlar på det här, det är bara en fundering och gör inte anspråk på att ha rätt utan är mest en tankegång som uppstått då jag dels lyssnat till en massa produkter och dels läst/hört hur andra personer beskriver hifi-produkter.

Om admin tycker att denna tråd bör flyttas så är det naturligtvis helt ok.

Jag tänker så här: Många produkter beskrivs ofta med samma ordalag som man ofta också beskriver landet som det kommer från. (Det är här fråga om generaliseringar där avvikelser naturligtvis förekommer).

Italiensk hifi beskrivs ofta som väldesignad med en ljudbild som drar åt det romantiska hållet.


Fransk hifi beskrivs som egensinnig och elegant.

Engelsk hifi beskrivs som korrekt, lite återhållen och ordet neutralt är vanligt förekommande.

Amerikansk som: Kraftfull, mäktig och bombastisk. Basens hemland.

Japanskt som: Välbyggt, den klassiska stålnäven i sidenhandskar.

Tyskt som: Detaljer och precision.

Skandinaviskt: Lagom, flexibelt och pålitligt.

När vi talar om produkter från fjärran östern har mycket om debatten inte handlat om ljudideal, utan mera ifrågasättande av kvalitet, arbetsvillkor, konkurrens etc. Det har väl börjat ändra sig på senare tid men det känns fortfarande svårt att definiera bortom vår förväntan på prisvärdhet, att det ska vara rackarns billigt. Men det är ju som sagt ingen audibel förväntning/beskrivning.


Varje land har säkerligen ett flertal produkter som inte stämmer in på den idealtypiska beskrivningen på respektive land. Frågan är då - Har vi någon nytta av att veta vilket land en produkt kommer från

Har ovan nämnda idealtyper påverkan på vår förväntan av en viss produkt då vi får veta att den kommer

Ligger respektive lands kultur invävd i deras ljudprodukter eller är ovan nämnda beskrivning bara nonsens utan relevans

Försökte först att diskutera detta med min sambo. Jag var väldigt ivrig men då somnade hon plötsligt. Till mitt försvar får jag väl säga att det var sent.

Jag hoppas att denna tråd läses på rätt sätt. Jag ställer frågor som jag uppfattar som relevanta men ger inga svar som gör anspråk.

Vad tycker/tror ni


" Vi borde prata mera om våra öron"

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/09 :  15:59:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tja......ljudidealen kanske ÄR olika..men även förutsättningarna för ljud är måhända olika.....att t ex byggnaders beskaffenhet (rumsstorlek å byggnadsmaterial) avgör kanske en del..den engelska medelklassen bor nog lite trängre än den amerikanske (tror jag).

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:00:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som en ytterligare tankeställare, jämför med hur bilar från de länder du tar upp beskrivs...
Tror du kommer se vissa likheter i flera fall men kanske inte alla.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:02:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har skrivit en liknande topic för några år sedan, väldigt likt faktiskt, samma beskrivningar som du. Det kunde ju lika gärna vara bilar du beskriver eller jaktvapen, dessa geografifördommar eller sanningar fungerar även väl på möbler. Kanske finns en det folkanda ändå?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:07:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Är det inte så att en trend sättes, sedan lallar vi med. När jag tittar lite närmare på mig själv ser jag till min förfäran att jag är mycket mer styrd än vad jag inbillar mig!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:20:34  Show Profile Send kris69 a Private Message
Adagio: Ligger din tråd kvar i arkivet Det hade varit intressant att läsa den.

Ja helt klart går detta resonemang att överföra på andra ting typ bilar, vapen, mat etc.

Frågan är om det är våra förväntningar som får oss att uppleva detta eller om det faktiskt är så Svårt att svara på och intressant att ni andra verkar ha tänkt liknande

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2005/12/09 16:29:14
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:27:20  Show Profile Send kris69 a Private Message
Svejk: Jag tror som du att livsvillkoren och hur vi bor påverkar hur hifi konstrueras, kanske främst högtalarkonstruktioner.

Det berättar kanske också lite vad i ljudet som prioriteras på olika platser och där tror jag att (populär)musiken i respektive region spelar in.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:47:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message
I Japan bor man trång och entusiaster har där större högtalare än någon annanstans. Stora horn och märkliga grejor.
Vanligt folk har nog ungefär vanliga japanska grejor överallt. Och svensk HIFI är i stort okänt utanför Sverige.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:55:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Men i Japan är väl "Vintage-hifi" rätt stort. Alltså rörförstärkare å JBL-högtalare från 50- 60-talet eller tannoy, osv...gärna med ett stort trähorn till diskanten.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/09 :  16:57:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Gäller inte samma sak allt annat som nationen producerar? Svenska bilar, italienska bilar, amerikanska bilar! Fast detta är ändå bara abstraherade genomsnitt av en helhet, mer komplex än att "italienska produtker har snygg design och varmt ljud".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/09 :  17:14:58  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Fråga 1: Ja, jag vill gärna veta var den kommer ifrån. Man får en känsla av produktens egenskaper ungefär enligt din beskrivning. Jag har inte analyserat särdrag i ljudbild i samma utsträckning som din beskrivning, men absolut design, konstruktionssätt, flexibilitet mm. Strukturen spricker en aning när ett amerikanskt märke anliter en italiensk huvudkonstruktör, men det får betraktas som en avvikelse.

Fråga 2: Ja, tveklöst.

Fråga 3: "Toll-gates" i design-processen i olika länder innehåller garanterat kulturella aspekter. Alltså, om en prototyp framtagen i italien inte är "väldesignad med en romantisk ljudbild", så går den inte vidare för produktion, fast exakt samma produkt skulle gjort det i USA om den bara var "kraftfull, mäktig och bombastisk".

Lustig sambo du har som inte engagerade sig

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/09 :  17:39:03  Show Profile Send kris69 a Private Message
Calle jr:
Jag vet att resonemanget till vissa delar krackelerar när det handlar om multinationella samarbeten. Detta blir också allt vanligare i takt med att mycket produktion globaliseras. Dock tror jag personligen att det fortfarande finns fog för resonemanget ett tag till.

Konstig sambo ja

Hon tyckte nog inte att det var sådär, vad skall jag säga....intressant.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:00:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast det var väl faktiskt en verklig skillnad mellan amerikanska och europeiska (mest engelska) högtalare för inte allt för många år sedan (tidigt 80-tal)?
Ex. den s.k. BBC-dippen som väl var de facto standard på europeiska högtalare (också de som användes vid inspelning/mixning) men som inte användes allmänt i USA.

Jag har för mig att det står något om detta i "Loudspeaker cookbook"

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:29:50  Show Profile Send kris69 a Private Message
Loudspeaker cook book känner jag inte till
Vem har skrivit den
BBC-syndrom lever väl till viss del kvar även om gränserna säkert blivi mindre tydliga.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:55:23  Show Profile Send ohmega a Private Message

Loudspeaker Cook book Skriven av Vance Dickason
http://www.hifikit.se/prod_bilder/loudcook.jpg

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/12/09 :  20:07:22  Show Profile Send bliss a Private Message
Den här länken brukar jag posta varje gång frågan kommer upp, håll till godo: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=114&zoneid=2

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/09 :  20:30:19  Show Profile Send kris69 a Private Message
Bra artikel!
Den skall jag spara. Visste inte att detta var ett så diskuterat ämne, men känner att jag fått lite mera klarhet. Tack Ohmega.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:39:36  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tycker det ligger en hel det i trådskaparens funderingar och även jämförelsen när det gäller bilar som någon skrev i tråden.

Lite trista tillägg är väl italienska, underbart vackra och bra prestandamässigt, riktigt bra så länge dom funkar (Ferrrari mfl)

Amerikanska: landet som uppfann loudness och byggde in den i allt som fanns med få undantag, dvs. dom vi uppskattar idag.
Vore det inte för kamelens skull så vore puckeln uppfunnen av dom i ljudform mycket motor och minimalt väg-grepp

England: Mycket trä och lite ljud, likt en jagga, snygg men uasch vilken kvalitet.

Japansk power-kraft som fanns i manualen hade inte hade mycket gemensamt med deras bilar, dock så funkade dom iaf oftast. Nåväl lät gjorde dom iaf

Tyskarna: Väl sammansatta men likt hitler så skriks det hej vilt
keramiska element med enastående mätresultat bl.a, hur kunde dom glömma att det var musik dom skulle förmedla. Som en Passat ungefär, lika kul och trovärdig som Walker texas rangers.

Fransmän: Skitbilar som tycks överleva allt till skillnad från hifimärmena focal och Audax (synd på den sistnämda)

Skandinaviskt: Som en Volvo, grå, trist och orkeslös (förlåt Norge, jävla halvamerikaner)

Kina: Landet som gav plagiatet ett ansikte (kopierat yttre, junk inside)

Hoppas ni förstår ironin i mitt inlägg och att det finns en hel del undantag i mitt inlägg
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:35:40  Show Profile Send bliss a Private Message
Varsågod Kris69

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/12/10 :  01:27:36  Show Profile Send EmilH a Private Message
fidelityn: jodå, ironin är noterad och efter störtskuren av smileys så förstår jag att det är skrivet med en liten glimt i ögat.. :-)

Lite kul ämne i övrigt...
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:09:58  Show Profile Send kris69 a Private Message
Tack Bliss

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:34:22  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jag måste berätta att jag blev ombedd att säga nå't om hifi på en kundträff i måndags kväll. Jag visste att ingen av de närvarande var speciellt hifi-intresserad. Jag tog en chans, försökte se seriös ut och drog en "ljudgeografilektion" och visade lite bilder. De köpte det med hull och hår, hela klabbet (7st). Det blev mycket uppskattat.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:59:25  Show Profile Send kris69 a Private Message
Underbart calle_jr

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000