HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cryogenisk DIY högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/13 :  07:32:53  Show Profile Send trango a Private Message
Tittar man runt bland olika tillverkare av högtalarkablar ser man att cryogenisk behandling (temperatur -180 grader celcius) under några timmar verkar vara på modet, och får man tro vissa förespråkare är en cryobehandling nästan en mirakelkur.

Man verkar inte riktigt veta vad som händer under denna behandlig, men jag har sett några hypoteser om molekylära förändringar av ledarmaterialet under behandligen. Uppriktigt sagt är jag försiktigt skeptiskt. Hursomhelst verkar NASA tro på det och det kan möjligen tyda på någonting. Å andra sidan har NASA ganska ofta fel och ofta resulterar deras fel i en stor krater, om inte på jorden så på någon annan planet...

Eftersom jag har tillgång till all möjlig rolig utrustning och jag dessutom behöver massor av högtalarkabel för att quadampa mina kommande högtalare tänkter jag göra en cryokabel. Till att börja med blir det en vanlig svalanderfläta enligt recept på www.svalander.se.
När jag lyssnat in kablen kommer den att genomgå en cryobehandling, sen blir det till att försöka detektera någon förbättring. Initialt kommer lyssningen att ske med Opera Audio CD2.2/II =>silver resolution=>Hypex UcD400AD8620 monoblock=>svalanderfläta=>HFSL1.

Blir allt bra bygger jag tre kablar till i ett senare skede.

Cryobehandligen består i stegvis nedkylning till -80 grader under 16 timmar, sedan stegvis nedkylning till -135 grader under 8 timmar, sedan momentan kylning till -180 grader. Sen får kabeln värmas, först vid -135 grader, sedan -80 grader och slutligen i en vanlig frys.

Vad tror ni?

Nästa projekt, PASS F4

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/12/13 :  07:55:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare "Trango",
skall bli kul att se ditt bildreportage, många istappar och frost blir det nog om du skall kyla saker till -185 deg.C

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/13 :  09:04:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
quadampa mina kommande högtalare

Det lät oerhört spännande,första gången jag stött på det ordet
Vad för högtalare är det...?!

Ang. de cryogeniska metoder du nämnde,så har jag hört talas om detta fenomen innan,kabelfreak som man ju är!
Försöker komma på några som gör så men det går inte så bra...

Hoppas det blir bilder

Matte

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:33:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns en ganska väletablerad (och vettig) modell för vad som händer när man "behandlar" legeringar och ämnen med mycket föroreringar (såsom stål och om jag minns rätt mässing) på detta sätt. Det är inget hokus-pokus utan handlar helt enkelt om att materialet genomgår en fasomvandling när det kyls och om man sedan värmer på rätt sätt (försiktiga svep som om jag minns rätt ska ta dagar, att flytta runt kabeln som trango föreslår tror jag inte fungerar lika bra) tillbaka till rumstemperatur så behålls vissa av egenskaperna.
Såvitt jag minns så finns det två faser i stål (jag kommer inte ihåg namnen), och de relativa mängderna ändras efter behandlingen.
Det finns en hel del publicerat på ämnet och förändringarna syns tydligt om man tittar med svepelektronmikroskop.

MEN detta gäller som sagt legeringar, det finns inget som säger att något skulle förändras när man kyler ex. koppar som ju är det vanligaste materialet i kablar; särskilt när man tänker på att kopparn oftast är högren.
Visserligen så skulle kornstrukturen kunna förändras när man kyler ned, men denna förändring är då med reversibel och inget har förändrats när man återigen är tillbaka vid rumstemperatur.

Det ska tilläggas att jag kyler kablar upp och ned till mycket låga temperaturer mest hela dagarna (som lägst ned till -272.98 grader), jag har aldrig noterat någon skillnad vad gäller de elektriska egenskaperna.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:57:40  Show Profile Send linnar a Private Message
"jag har aldrig noterat någon skillnad vad gäller de elektriska egenskaperna."

Verkar som om det inte behöver bli några fysiska skillnader för att
det skall höras skillnader. Kan kanske räcka med vetskapen att man
gjort något utöver det vanliga för att man skall höra skillnad.
Våra sinnen är "outgrundliga".

Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/13 :  13:46:48  Show Profile Send trango a Private Message
Oj, kul med intresse!

quote:
Det lät oerhört spännande,första gången jag stött på det ordet
Vad för högtalare är det...?!

Linkwitz Orion heter dom

Angående teorier om vad som händer...

Så duger knappast upplösningen som ett svepelektronmikroskop ger om man vill titta på möjliga molekylära förändringar. Utan att vara inläst på ämnet, skulle jag tro att vi får ta de teorierna för just teorier.

Men forskning får jag nog av på jobbet så nu lämnar jag helst den diskussionen.

Jag vill inte heller antyda att jag på något sätt gör anspråk på att vilja bevisa något överhuvudtaget eller att försöken på något sätt görs med vetenskapliga metoder. Se det snarare som ett patetiskt försök att fixa ett par DIY kablar.

Förresten, är det någon som har alternativa flätningmetoder för lackerade kopparkablar? Det borde finnas mer att välja mellan än en fyrfläta?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:38:20  Show Profile Send linnar a Private Message
"Förresten, är det någon som har alternativa flätningmetoder för lackerade kopparkablar? Det borde finnas mer att välja mellan än en fyrfläta?"

Lägg några bredvid varandra. Sätt fast ena ändan och vrid i andra.
Sedan kan du kalla kabeln för "Cryotorso" (jag antar att du skall fysa
ner dom).

Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/13 :  18:05:53  Show Profile Send trango a Private Message
quote:
Lägg några bredvid varandra. Sätt fast ena ändan och vrid i andra.
Sedan kan du kalla kabeln för "Cryotorso" (jag antar att du skall fysa
ner dom).

Har funderat på det, men i så fall måste jag ändå köra med fyra ledare eftersom arean på en enskild ledare inte är mer än 1.5 mm2

Cryotorso! varför inte!

"Cryotorso, manufactured in the very north of Sweden, one of the coldest places on earth"

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/13 :  18:19:49  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag körde i en borrmaskin....

Blev kalas bra.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  18:40:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
trango: Det är definitivt inte några molekylära förändringar, det är mikrostrukturen som ändras; dvs förändringarna händer på en längdskala som är på några nanometer och då räcker ett SEM gott och väl.

Men som sagt så fungerar inte samma mekanism för koppar.

Jag slog en sökning i INSPEC på "steel" och "cryogenic treatment" och fick upp 61 träffar så det finns en hel del forskning på detta.

Följande är abstract till
"Microstructure of 6W-5Mo-4Cr-2V high speed steel after cryogenic treatment" av Xiong et al

Abstract: The effect of cryogenic treatment on the microstructure of 6W-5Mo-4Cr-2V high speed steel was investigated by means of SEM, TEM and X-ray diffraction. The results show that cryogenic treatment cannot only reduce retained austenite, but also fine martensite twins and lets carbide precipitate with nanometer size at martensite twins. Both hardness and toughness of the steel increased after cryogenic treatment. It is discovered from observing wearing surface with SEM that the topography of specimen after cryogenic treating is different from that of untreating specimen, implying that cryogenic treatment can change the wear mechanism. The improvement of the wear-resistance of 6W-5Mo-4Cr-2V high speed steel is due to the fine martensite twins and carbide precipitation (9 refs.)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  18:45:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Trango; Jag glömde fråga, vad ska du kyla med?
Jag får inte temperaturena att stämma med några kokpunkter (90K är väl ungerfär kokpunkter för syre och jag antar att du inte tänker leka med flytande syre).

Har du tillång till en cryo-cooler?
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/13 :  19:07:40  Show Profile Send trango a Private Message
f95toli

Jag misstänker att vi talar om olika saker, och det känns som att vi är påväg in i en ganska meningslös "mäta längden" diskussion.

Vad jag menar är att ledning beror på delokaliserade pi-elektroner. Vill man studera dessa med en "förstorande" teknik duger inte nm skalan. Egenligen kan kommer jag inte på någon mikroskopisk teknik som kan användas för att studera detta. Vad som kommer närmast är diffraktionstekniker som t.ex. EXAFS eller röntgenkristallografi där vi kan studera elektronmolnet runt enskilda atomer. Av en händelse jobbar jag som röntgenkristallograf och driver en forskargrupp som bestämmer röntgenkristallografiska strukturer av proteiner. Därför är mitt kompetensområde INTE elektriska ledare eller metaller. MEN med mångårig kunskap om de svårigheter som finns när man studerar ett elektronmoln är jag är väldigt ödmjuk inför vad som kan kallas bevis och vad som kan kallas teori.

Eftersom jag INTE jobbar med materialforskning ska ni ta allt som jag säger med en nypa salt .

Du har säkert helt rätt i att SEM kan användas för att studera kornstolekar. En annan teknik som säkert skulle vara användbar är AFM (Atomic Force Microscopy).

I all vänlighet!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/13 :  19:11:47  Show Profile Send trango a Private Message
quote:
Trango; Jag glömde fråga, vad ska du kyla med?
Jag får inte temperaturena att stämma med några kokpunkter (90K är väl ungerfär kokpunkter för syre och jag antar att du inte tänker leka med flytande syre).

Har du tillång till en cryo-cooler?

Kul, nu tar vi diskussionen framåt!

Först kyler jag i en -80 graders frys, sen i en -135 graders frys. Genom att använda olika typer av infrysningsboxar kan jag bestämma nedfrysningshastigheten ganska exakt. Efter 135 grader blir det flytande kväve! Funkar perfekt och är grymt spektakulärt!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:32:35  Show Profile Send trango a Private Message

Bilder kommer i morrn! Glömde digitalkameran på jobbet...

Hursomhelst, efter att ha övervägt olika metoder att tvinna kablar blev det till sist en fyrfläta. Det tar lång tid att fläta en 2,5 m kabel (närmare 2,5 timmar) så i dagsläget tror jag inte fyrfläta kommer att bli min slutgiltiga lösning eftersom jag behöver totalt 8*2,5 meter. För närvarande är jag mest är intresserad av cryobehandligen och för att testa den blir nog fyrflätan bra.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:03:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Menar Ni på fullaste allvar att man genom att kyla ett material kan ändra dess egenskaper på ett bestående vis även efter att man tinat upp den igen och att det till och med finns forskning på det???

Så det är inte ett skämt

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:31:43  Show Profile Send linnar a Private Message
Pac:

Det är inget skämt. Men som det påpekas här ovan fungerar
inte tekniken på koppar. Å andra sidan har man upptäckt
en del "stora ting" genom att gå på tvärs mot rådande
kunskaper (då menar jag inte den "religösa" svans som alltid
följer efter nya vändingar och tror på allt).
Skall bli kul att följa detta experiments vidare öden.
trango verkar vara en snubbe som vet vad han gör.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:46:35  Show Profile
Det går ju att värma saker för att permanent förändra egenskaper hos metaller, kanske går att kyla med?! ... Får googla lite på det hela.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:50:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
PAC; det ÄR faktiskt inget skämt .... Furutech gör det ju oxå .... bl.a!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/12/13 :  23:00:28  Show Profile Send linnar a Private Message
Om Furutech gör det kanske det är ett skämt trots allt...
Äh, skojade lite bara.

Edited by - linnar on 2005/12/13 23:00:57
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/13 :  23:06:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Själklart Linnar

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/14 :  07:38:49  Show Profile Send trango a Private Message

Det vore kanske intressant att i ett senare skede prova något som inte är en ren kopparkabel. Jag försöker hitta några intressanta kandidater på nätet!

Hmmm... Undra vad som skulle hända om man kylde hela klassD slutsteget?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:32:00  Show Profile Send linnar a Private Message

hmmm...
Undras hur det skulle låta om hela stereon placerades
i ett kylrum....

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:08:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är detta tänkt som en bildtråd eller har den hamnat under "Bildreportage - Teknik & DIY" av misstag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:58:55  Show Profile Send trango a Private Message

Bilder kommer, men det kanske ändå är läge att flytta tråden.

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/15 :  11:10:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mer OT

Trango: Visserligen sant, men de elektriska egenskaperna beror ändå på materialets egenskaper. Elektronerna sprids ju inte bara mot (termiska) fononer utan även mot just korngränser och föroreningar. I en legering kommer en stor del av resistiviteten från just kornsgränser. Extremfallet är legeringar såsom manganin vars resistivetet är närtan konstant hela vägen från rumstemperatur ned till 2K (jag brukade handleda en labb i fasta tillståndets fysik där vi studerade temperaturberoendet hos just manganin).

Jag skrev min avhandling på elektriska egenskaper hos korngränser i YBCO (en högtemperatursupraledare) så jag har hyggligt insatt i ämnet (jag kan dock väldigt lite om ståls egenskaper).

Ännu mer OT:
Vad gäller visualisering så har Mannharts forskargrupp i Augsburg publicerat en hel del häftiga SPM-data, jag var på ett symposium för lite drygt en vecka sedan där han visade bilder tagna med extremt högupplöst STM där man kan se formen på orbitalerna (om jag inte minns fel så var det volfram som användes, jag tror det var p-orbitaler). Är man intresserad av ämnet är det definitivt värt att kolla upp.
XRD i all ära men det blir snyggare bilder med SPM

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:07:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

I väntan på frost och istappar flyttar vi tråden som du sade Trango.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000