HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baselement med låg distorsion sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2005/12/12 :  22:53:15  Show Profile Send luminous a Private Message
Hejsan. Jag planerar att bygga mig ett bassystem för att komplettera mina stativhögtalare, och jag tänkte använda mig av två stycken moduler, 12 tum blir nog en vettig avvägning mellan ljudtryckskapacitet/låg dist och lådvolym.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vilka basar det finns att köpa, här i sverige har jag bara hittat Peerless XXLS som ett alternativ men jag tycker det borde finnas mycket mer... Beställer gärna från utlandet om det behövs.

Ett krav på basen är att den ska ha mycket låg distorsion. De bör inte vara mkt dyrare än peerless xxls heller. Jag kommer att använda portade lådor.

På den här sidan,http://www.mfk-projects.com/woofers.htm, finns det distmätningar på lite olika basar, mkt intressant. Peerless XLS står sig mkt bra iaf!

Tc-sounds gör fina basar vet jag men har inte hittat nånstans att få tag i sådana?

Så, har ni några tips?

MVH | Life's too short for bad sound

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/12/12 :  23:59:33  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
NHT 1259 är mycket fina tycker jag säljs på www.madisound.com
Kolla in dom
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/13 :  07:39:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Priset stämmer inte så bra men om låg dist är viktigt så rekomenderar jag JBLs 2242H. Om du har tänkt två tolvor så borde en 18 tummare funka fint. (men fyra är såklart roligare!)

http://www.pispeakers.com/JBL_2242.pdf
Go to Top of Page

Heffo
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:22:32  Show Profile Send Heffo a Private Message
Om du är intresserad av TC sound element kan du checka på
http://www.oaudio.com/. De har fått väldigt bra kritik på
amerikanska forum.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2005/12/13 :  18:18:45  Show Profile Send luminous a Private Message
Bra tips. NHT elementet är intressant och de används ju t.ex. i LTS basmoduler men jag har ju inget sätt att veta om de har lägre dist än t.ex. peerless xxls...

Oaudio säljer Tc2+ och det finns mätningar på det i länken jag bifogade, presterar ganska likt xxls. Fast dayton-elementet (RS Hi-Fi 12") som testas där ligger högst i topp hittils. =)

Jbl är nog inte riktigt aktuellt just nu, inte på de kvadratmeter som jag har att göra med. Och jag tänkte använda två subbar för att det sägs ge en vissa fördelar ljudmässigt. Tvivlar dock inte på att de har låg distorsion och hög ljudtryckskapacitet.

Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/12/13 :  19:09:58  Show Profile Send Hardseq a Private Message
luminous: Får jag fråga varför du väljer att fokusera på distorsionen vid valet av element?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/12/13 :  19:13:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
NHT till salu på hifimagasinet.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26437

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/13 :  19:23:37  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag har själv mätt och lyssnat på
- Peerless XLS (10")
- NHT1259 (12")
- TC-sounds någonting (jag minns inte) (12")

Alla mäter mycket bra. Bäst av alla på dist var NHT1250. Men elementet är lite speciellt då det är designat för sluten låda i första hand.

Alla element ovan låter mycket bra. Min favvo är Peerless XLS. Det i sammanhanget låga priset gör det till en vinnare. Bor du trångt blir dessutom en design med XLS slavbas intressant då den blir relativt kompakt (och utan blåsljud).

Kolla också in Aura:
http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?exact_match=yes&product=AS&cart_id=9366999.21588

Dom gör mycket fina (men självklart dyra) grejer. Jag har dock inga erfanheter av dessa själv.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:27:50  Show Profile Send luminous a Private Message
Hardseq
quote:
luminous: Får jag fråga varför du väljer att fokusera på distorsionen vid valet av element?

Jag hade tänkt använda EQ i basen så lite variationer i frekvenskurvan kan jag tillåta så vida en vettig avstämningsfrekvens kan användas.

Dessutom brukar lågdistande element vara rätt ljudtryckskapabla, och jag ska ju ändå använda två basar så den biten klarar sig nog.

Låg dist kan då vara en utgångspunkt för att hitta vettiga element.

Weedo, kan du berätta lite mer om mätningarna på NHT vs. peerless? Vilka nivåer och frekvenser var det tal om och vilka skillnader?

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/12/14 :  07:43:42  Show Profile Send markih a Private Message
Weedo! Mycket intressant!

markih
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:01:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Istället för att fokusera på låg dist från ett element så kan du sänka disten genom att använda flera element som tillsamans ger större strålande yta och därmed mindre konamplitud. Vänder man dessutom vartannat element och kopplar de ur fas så får man bortåt -10 dB mindre dist jämfört med samma antal som alla jobbar åt samma håll (alla koner utåt). Servostyrning kan sänka disten ytterligare en hel del. Går att realisera med en piezo kristall och lite elektronik.
Allt som allt borde du kunna få väldigt låg dist med vanliga billiga element och lite mixtrande.
Bara en ide.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:08:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag designar en hemmabio till vilken jag också designar högtalarna. Jag har valt XXLS tiotummare för portad låda. Elementet vann på vettig lådvolym, låg -3dB, högt ljudtrycksmax och ett gott rykte. Distmätningar har jag inte gjort men hoppas kunna göra när hemmabion närmar sig färdigtillståndet.

Circlomanen: Visst sänker man disten genom att använda fler element, men det är en förenkling. Dåliga element kan ha betydande dist redan från första mm slaglängd varför det inte blir roligare med 6 st. Eller tolkar jag dig fel?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/14 :  12:33:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen: Visst sänker man disten genom att använda fler element, men det är en förenkling. Dåliga element kan ha betydande dist redan från första mm slaglängd

"Billigare" behöver inte betyda "dåliga", betyder mest att dom inte kostar 10000 kr st som tex JBL2242.
8 st Peerless SLS 12or kan prestera väldigt bra ljudtryck med låg dist och kostar inte så fruktansvärt mycket.

Se tex Per G Jepssons dipoler!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:00:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då är vi överens!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2005/12/14 :  14:19:50  Show Profile Send gustav a Private Message
intressant tråd !
XXLS är inte ett dåligt förslag (har ju valt dessa själv
Håller med Circlo.. om att dist verkar öka kraftigt med amplituden. Inte fel att överdimensionera därför.
Peerless SLS verkar (trots lite väl höga Q-värden) vara prisvärda.
Är det nån som sett några dist mätningar på dessa?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  15:01:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har på gång två slutna subbor till SLS 10'or från Peerless. Hoppas även här att kunna komma med vettiga distmätningar när tid och tillfälle ges.

Det höga q-värdet gör att SLS funkar bäst i slutna lådor även om jag ser på DST's hemsida att vissa SLS rekommenderas till portade lådor.

Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2005/12/14 :  15:54:01  Show Profile Send luminous a Private Message
Circlomanen,
Jepp det finns ju många sätt att uppnå låg distorsion, men i det här fallet är urvalet begränsat av krav på hyfsat lågt pris och låg platsåtgång, så många billigare subar är inte så aktuellt. Fast SLS basen är säkert prisvärd, skulle vara mkt intressant om EngelholmAudio gör några jämförande distmätningar mellan dessa och xxls.

Servostyrning är ju en ide förstås men det känns som ett rätt stort projekt. Fast när jag har tid hade jag tänkt sätta mig in i hur det fungerar...

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:23:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
quote:
Jag har på gång två slutna subbor till SLS 10'or från Peerless. Hoppas även här att kunna komma med vettiga distmätningar när tid och tillfälle ges.

Intressant då även jag har 2 10" SLS som skall in i slutna lådor. Hoppas du får lite tid över...

(provade för ett bra tag sedan med en testlåda på 70 liter, men det upplevdes spontant som för stor volym. Provade inte så mycket med olika mängd dämpmaterial. Lyssnade enbart och dessutom endast i två olika rum, så stooor nypa salt till detta alltså. Tänkte först att de volymer som Peerless rekommenderat var väl små, men ibland är teori och verklighet inte helt överens...)

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:56:14  Show Profile Send markih a Private Message
Jag håller med EA om att många element inte behöver sänka disten. Det beror på hur disten uppkommer. Likadant är det med 'mottakt-koppling'.
Dock verkar SLS vara ett billigt och bra element som säkert kan tävla mot mångdubbelt dyrare element.

Weedo: Kul att NHT1259 fick lägst dist. Jag trodde att det hade låg dist efter vad IÖ har sagt om det, men jag trodde inte att det skulle ha lägre än XLS, trots att IÖ har klankat ned på det motorsystemet.

markih
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/14 :  23:17:29  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Weedo, kan du berätta lite mer om mätningarna på NHT vs. peerless? Vilka nivåer och frekvenser var det tal om och vilka skillnader?

Jag monterade elementen i en sluten låda och gjorde två typer av mätningar:

1. Jag ökade volyment gradvis och plottade disten vs ljudtryck. Jag gjorde detta vid 40 Hz.
2. Jag lade på flera frekvenser samtidigt och gjorde en spektrumanalys för att kolla intermodulationsdisten.

Jag hittar inte mina data just nu (det var några år sedan). Jag minns dock att både XLS och NHT presterade mycket bra på dist. Jag minns inte vilka ljudtryck det blev men jag vred på tills elementen började storkna (långt utanför det linjära arbetsområdet).

Man ska dock vara medveten om att en rätt dimensionerad basreflexlåda normalt har lägre dist än en sluten dito. Ett skäl att välja XLS således.

Den slutna lådan (NHT) har dock teoretiskt ett bättre transientsvar. Min uppfattning är att det spelar mindre roll då ringningsproblemet är så pass lågfrekvent att det påverkar musiken mycket lite. Den slutna lådan blir också mycket stor och går därmed bort för min del. Men för somliga är det senare ingen "issue"...

En helt annan sak i sammanhanghet är hur man dimensionerar ett slavbas system. För att hålla disten på ett minimum är det bästa valet att använda en 12" slavbas till en 10" bas. Det ser kanske lite konstigt ut men räknar man "djupt" på det blir det uppenbart det rätta valet.

Jag har själv konstruerat och byggt en micro-sub med en 5" bas. Till den valde jag en 6,5" slavbas. Kolla lådan längst ner på bilden! Det funkade mycket bra och bas med lägre dist än vad en 5" slavbas hade gjort.

Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:38:53  Show Profile Send luminous a Private Message
weedo
Intressant! Synd bara att NHT basen börjar kännas lite begränsad nu för tiden vad gäller ljudtryckskapacitet.

Håller med om att det är viktigt att använda en stor slavbas respektive stor port om man ska kunna dra nytta av den lägre distorsionen och andra fördelar som basreflex ger. Fast jag tycker nog att slavbas är en liten kompromiss man måste ta till om ett tillräckligt stort basreflexrör inte får plats i lådan... En slavbas ger ju högre grupplöptid iom att lutningen på frekvenskurvan ökar och linjäriteten är nog inte någon fördel över ett rör heller. Fast vill man ha en liten sub är det ju bra förstås.

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/12/15 :  18:33:08  Show Profile Send Larsen a Private Message
quote:
För att hålla disten på ett minimum är det bästa valet att använda en 12" slavbas till en 10" bas.

På den tiden Dynaudio var goda mot oss självbyggare och tillhandahöll element, så fick jag starka rekommendationer även från dom att om det skall byggas med slav, så skall slavbasen ha större konarea än det aktiva elementet. Dist var orsaken. Tror jag har papperna kvar någonstans...Kom på det nu när weedeo nämnde det.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/12/15 :  18:53:13  Show Profile Send jonasz a Private Message
Självklart ska du ha Daytons subelement! De är ju dessutom rena upp till flera hundra hz. Här finns de i Europa (dock mycket dyrare än i USA... )

http://www.boxen-baustelle.de/de/dept_23.html

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2005/12/15 :  19:01:33  Show Profile Send luminous a Private Message
Det var det värstaste! Dubbla priset i tyskland. Jag skulle nästan kunna köpa det elementet bara på utseendet. Fast det får bli från USA isf.

Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/15 :  20:56:45  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
luminous skriver:...En slavbas ger ju högre grupplöptid iom att lutningen på frekvenskurvan ökar och linjäriteten är nog inte någon fördel över ett rör heller...

Nej, det är inte korrekt. En slavbas är precis som en basreflex ett 4:e ordningens system. Det betyder att grupplöptid och frekvensgång är samma.

Ett basreflexrör är inte heller 100% linjärt (utan dist) även fast blåsljud är det stora problemet. Dessutom blir ett basreflexrör för en liten låda som avstäms till en låg frekvens mycket långt = förluster = sämre funktion.

En slavbas fungerar bra även vid mycket lågfrekvent avstämning i en liten låda (som man gör tex med XLS).

En basreflexkonstruktion blir dock klart billigare eftersom en bra slavbas är ganska dyr.

Min rekommendation:
Medel eller stor låda: basreflex
Liten låda: slavbas

quote:
Larsen skriver:...På den tiden Dynaudio var goda mot oss självbyggare och tillhandahöll element, så fick jag starka rekommendationer även från dom att om det skall byggas med slav, så skall slavbasen ha större konarea än det aktiva elementet. Dist var orsaken...

Ja, konamplituden ökat omvänt mot frekvensen upphöjt til 4. Sänker man frekvensen till häften måste konamplituden öka 16 gånger för att bibehålla samma ljudtryck. Det betyder att slavbasen måste göra så stora utslag att den lätt distar. En större slav eller flera parallella slavar reducerar problemet (disten).

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:21:34  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag skulle absolut rekommendera slav till liten subb.
Kostar lite mer men ger ett djupare ljud.

Man skall nog inte hänga upp sig på elementets dist allt för mycket.
Vid låga frekvenser finns det flera andra parametrar som
kan ställa till det.

OT:
(weedo:
Sitter och tittar i en gammal Elektronikvärlden precis nu.
Ser dig sitta i en soffa tilsammans med några andra
för att välja ut bästa DIY-högtalaren bland ett 30
-40 tal högtalare. En av finalisterna var en högtalare
av en stil jag aldrig sett vare sig före eller efter
den tävlingen. Kul.
Kunde inte låta bli att nämna detta.)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000