Author |
Topic |
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 20:16:52
|
Liten låda + stor luftförflyttning ger dist! Bara så att man inte bygger jättesmå lådor ihop med slavbas och tror att den presterar dess fulla potential utifrån vad magnetsystem möjliggör. |
markih |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/12/16 : 21:09:30
|
Det som markih syftar på är väl att kompression av luft ger en fjäderkraft som är proportionell mot kvadraten på "hoptryckningen" och det skall till väldigt små volymer innan detta ger en markerad effekt. En kvadratisk kurva är nämligen mycket lik en rak linje vid "små utslag" så om man skall ge något råd om "minsta tillåtna" volym utan att de kvadratiska kompressionsfenomen gör sig påminda så är säkert den vanliga faktorn på 100 applicerbar, dvs luftmängden som skall sättas i rörelse bör inte överstiga 1/100-del av lådvolymen.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 02:00:31
|
Jag tror inte lådorna skall bli allt för små. Trådägaren har ännu inte nämnt något om storleken men jag tolkar det som om lådorna blir runt 20-30 liter.
OT: När man ändå nu talar om riktigt små lådor tror jag att man inte använder sådan till att flytta mycket luft. De används troligtvis mest som ersättare till datorns små plastburkar till högtalare. Där kan man få ett rejält lyft med även små bra konstruerade basar om man inte spelar för högt. Om en 5 tummare rör sig 2mm flyttar den 5cm3 luft. 5 x 100, enligt MatsT's tumregel, ger 500 cm3= 0,5 liter. En låda på 0,5 liter rymmer knappast en 5 tummare. 2 liter kanske är bättre och då hamnar man plötsligt en bit ifrån risken att "de kvadratiska kompressionsfenomen gör sig påminda".
MatsT's tumregel verkar faktiskt rimlig. Om lådan blir i storlek under 100ggr flyttad luftmängd kan man till viss del kompensera detta med styvare membran mm. Det finns sådan högtalare med slavbas som kan prestera ordentligt med gung. Disten ÄR hög (utan att vara för hög) på de lådorna men det beror på annat än kompressionsfenomen. Slut OT
|
Edited by - linnar on 2005/12/17 02:06:48 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 16:46:54
|
MatsT "Det som markih syftar på är väl att kompression av luft ger en fjäderkraft som är proportionell mot kvadraten på "hoptryckningen" och det skall till väldigt små volymer innan detta ger en markerad effekt. En kvadratisk kurva är nämligen mycket lik en rak linje vid "små utslag" så om man skall ge något råd om "minsta tillåtna" volym utan att de kvadratiska kompressionsfenomen gör sig påminda så är säkert den vanliga faktorn på 100 applicerbar, dvs luftmängden som skall sättas i rörelse bör inte överstiga 1/100-del av lådvolymen."
Det tycker jag låter som en bra tumregel, men mycket små lådor håller jag ej med om. Glöm ej att vid portresonans flyttas många gånger luftpumpningskapacitet för element i väldimensionerad låda (annars är det ingen poäng med Bas-reflex eller slavbas). En XLS-12 kan flytta ca 1,3 liter luft linjärt och säg ca 4 liter vid portresonans, vilket innebär att lådan skulle bli 400 liter med din tumregel. Även om man räknar med lägre marginal, så kan diskutera vad lämplig lådstorlek är.
Dessutom pallar många kantupphängningar inte de lufttryck som uppstår i riktigt små lådor, speciellt 'cykelslang'-upphängning kräver stora krav på hur den är dimensionerad. Dessa distfenomen kan vara svåra att upptäcka och eliminera, likafullt finns de och påverkar. |
markih |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 16:56:02
|
Nejdå, lådorna med dayton-elementet skulle bli på 75 liter sisådär. Små lådor ska man nog akta sig för ja, inte bara för disten för den delen. Har en 10" MDS bas som jag inte kan köra i en liten sluten låda för då uppstår kraftiga missljud, vet inte riktigt var de härrör från men det blir ju ett våldsamt tryck inne i lådan så det kan ju vara upphängningen som ger vika lite t.ex.
Fast element som har olinjär fjädringsstyvhet kan förstås dra stor nytta av en hyfsat liten låda där lådans luftfjäder dominerar över elementets fjädringsstyvhet. Att lådans fjädringsstyvhet skulle variera kvadratiskt har jag inte hört nåt om...
Appropå grupplöptiden i slavbassystem så visst är det ett fjärde ordningens system men det uppstår ju en parasitresonans nedanför avstämningen som gör att systemet rullar av ungefär som ett femte ordningens system i början, därav den högre grupplöptiden jämfört med motsvarande basreflexlösning. |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 19:51:12
|
Markihs exempel var intressant tycker jag, lådvolymen blev lite större än jag först föreställt mig! Nu är inte jag någon anhängare av basreflex heller så jag har inte funderat så mycket på det. I mina ögon verkar basreflex mest vara en nödlösning för att kunna bygga med små lådor men så enkelt var det kanske inte ändå. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 21:34:02
|
Jodå, det går att bygga riktgt små basreflexlådor åxå. Det finns massor av exempel på det.
När jag räknade lite på smålådor tänkte jag mest på sluten låda.
Det är riktigt att kantgummit eller vad det nu är kan ta stryk. Men där trycket är som högst i en basreflex är runt avstämningen och där motverkas trycket på insidan mot membranet mot trycket på framsidan. Det är därför disten sjunker vid basreflexens resonans. Det "konstiga" ljud som kan uppstå när lådan är mindre än elementet skall klara beror på att trycket fram och bak inte är linjärt. Dvs membranet deformeras i takt med svängningarna för övrigt ett av problemen i stora ljudledningshögtalare där trycket mot membranet kan bli hela 0,5kg. Det kan motverkas av styvare membran i båda typerna av högtalare. Man kan också välja att inte låta elemetes resonans och portens resonans vara exakt lika. OA-5 har ett element med en resonans på 50hz medan lådan är avstämd för runt 30-35hz (minns inte riktigt). Det element som används har ett vekt tunt membran men OA-5'an låter mycket bra i basen långt ner.
Om jag förstår saken rätt gäller denna tråd en volym på 70kg. Då är det genast lättare.
|
Edited by - linnar on 2005/12/17 21:38:05 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 22:18:20
|
quote: Att lådans fjädringsstyvhet skulle variera kvadratiskt har jag inte hört nåt om...
Det är väl för att man oftast kan approximera med en linjär funktion men faktum är att fjädringsstyvheten är kvadratisk i en låda!
Prova följande exempel om ni inte tror att jag vet vad jag talar om: 1. Tag en cykelpump 2. Drag ut handtaget så mycket det går 3. Håll för ventilmunstycket 4. Tryck in handtaget till hälften 5. Prova att trycka in andra hälften...
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/17 : 22:29:08
|
MatsT har helt rätt. Orsaken till att man oftast inte talar i de termerna är att man befinner sig oftast väldigt långt från punkten där motståndet blir mekaniskt kännbart. När det väl blir det ökar motståndet dramatiskt.
Om vi leker med siffror blir det så här (nivån är tagen ur luften):
Kvadratisk ökning 1x1 = 1 1,01 x 1,01 = 1,02 1,02 x 1,02 = 1,04 osv När vi kommer till 10 blir det 10 x 10 = 100 100 x 100 = 10000
Det är detta som upplevs fysiskt i MatsT's cykelpump.
I högtalarlådor där volymen är mycket liten i förhållande till elementets storlek kan man komma upp till "kvadratiska" nivåer. Men naturen är väldigt bra på att ordna till det. I detta fall brukar sådana lådor användas till måttliga ljudnivåer och då når man inte längre fram till de "kvadratiska" nivåerna.
Tror inte den konstruktör existerar som placerar en 12 tummare i en låda på ett par liter och på fullt allvar försöker frambringa höga nivåer med låg dist.
|
Edited by - linnar on 2005/12/17 22:35:42 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 00:21:27
|
Linnar: "Tror inte den konstruktör existerar som placerar en 12 tummare i en låda på ett par liter och på fullt allvar försöker frambringa höga nivåer med låg dist."
Sunfire m fl (även om det var en 9-10 tummare i det fallet.
XLS-tian eller tolvan i diverse små lådar 15-40 liter finns det väl ganska gott om, i dessa tider när små lådor som kan spela högt är populärt?
En annan sak där vi kanske missförstår varandra: Citat Linnar "Det är riktigt att kantgummit eller vad det nu är kan ta stryk. Men där trycket är som högst i en basreflex är runt avstämningen och där motverkas trycket på insidan mot membranet mot trycket på framsidan. Det är därför disten sjunker vid basreflexens resonans."
Tryckskillnaden mellan ut- och insida är som störst vid portresonans och fastän baselementet nästan står still, pumpas stora mängder luft genom porten och om kantupphängningen inte pallar trycket, kommer kantupphängningen att börja plötsligt och kortvarigt att börja 'bucklas', - med missljud som följd. Bara ett förtydligande. |
markih |
Edited by - markih on 2005/12/18 00:31:14 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/12/18 : 02:34:39
|
markih:
"Sunfire m fl (även om det var en 9-10 tummare i det fallet. XLS-tian eller tolvan i diverse små lådar 15-40 liter.."
Dessa lådor har volymer som fortfarande är enkelt komprimerbara. Fråga mig inte var gränsen går, det har jag ingen aning om även om man kan räkna ut det om lusten finns.
"En annan sak där vi kanske missförstår varandra: "
Min text ser trasig ut. Jag har redigerat texten och råkat ta bort fel delar, ser jag nu.
Ditt förtydligande är exakt så som det är och som jag försökte skriva.
Nu skall jag gå ner i slafen...ZZzz
|
|
|
Topic |
|