HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 ibland distar det, vad beror det på? problem löst.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/11 :  01:24:58  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Sitter nu och lyssnar på sista coldplay skivan, på låten X&Y distar det ibland, det gör det ej på cd versionen. hur kommer det sig? vad beror det på? jag kör med phonofix, Pro-Ject Xpression, samt medföljande nål.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/01/26 19:42:13

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2005/12/11 :  08:51:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Har du kollat att vinklarna på tonramen och pu-monteringen stämmer?

Man kan få dist på olika ställen på skivan("in/ut på skivtallriken"-beroende) om inte vinklarna stämmer.

Ta en protractor och kolla...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/11 :  10:10:07  Show Profile Send Nitram a Private Message
Senaste Coldplay ska vi väl ändå hoppas

Det är väl sista spåret på sidan? kan ju bli problen med radial armar just innåt mitten... men då borde du ju ha samma problem på fler skivor...

Nåt jag lagt märke till är att det kan låta skumt i slutet på skivorna ibland... om skivan va dåligt rengjord och det samlas lite damm på nålen.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:38:22  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
senaste coldplay, helt rätt

nu har jag lyssnat igenom depeche mode - music for the masses, och på denna skiva är "S" ljuden väldigt "utfrätta", kan inte förklara det på något bättre sätt. kanske har detta att göra med samma sak som disten? vad kan jag göra, vad kan jag testa osv?

pac> kan du ge mig en länk eller en förklaring hur jag göra dessa tester?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2005/12/11 14:39:57
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/11 :  14:45:48  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
låter som toe-in inte stämmer .....
http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml
här finns mallar!!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/11 :  16:59:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Av min erfarenhet så kan det i vissa fall bli väldigt avslöjande när man kör med vinyl, och då kan vissa problem som finns på inspelningen komma fram tydligare.
Men som sagt har man en felinställd vilylspelare så kan det vara orsaken (Brukar framträda på flera skivor då)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:46:27  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej, jag hade exakt samma problem som dig j0akim, det visade sig att jag hade lite damm i lagrena i tonarmspindeln. Jag köpte nya kullager och det blev - hör och häpna - SÄMRE! Till slut visade det sig att jag hade för mycket och för trög olja i lagrena. Efter att jag gjort rent noggrannt i aceton och smörjat om försvann problemet och har aldrig visat sig igen!

...music is the best...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:11:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

OOOOOOpppps, ta isär och smörja/tvätta en tonarm skall man nog passa sig för. Det är mycket som kan gå galet så det borde står en varningstext över det rådet; "don't try this at home kids".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:05:15  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Pac har helt rätt, tonarmar ska inte ha nån smörjning som dammet kan fastna i.
j0akims problem med sibilans låter som något fel i inställningen, kolla överhänget med någon protractor från vinyl engine.
Sista låten på en sida är alltid svårast för nålen att spåra, förr i tiden innan CD fanns la man ofta en lite lugnare låt som inte var så dynamisk där.
Har du kollat nåltrycket, rengjort nål?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:11:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det där med vart den spårar bra eller bäst på skivan beror ju på hur man ställt in sitt överhäng på sin spelare.
Det finns ju oliga tekniker (Mallar) för det.

Min anläggning
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/11 :  22:14:36  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag ska testa att ställa in pickupen rätt och se om det löser problemet.

Mitt galleri
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/12/12 :  14:45:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej jag hade lite dist framför allt i inre delen av skivorna när jag spelade med min nyförvärvade lilla juvel, en Thorens TD150. Samtidigt la jag märke till att stereobilden var lite orolig och tenderade att ramla över åt vänster. Så tog jag och flyttade lite på den lilla antiskating-motvikten, ett snäpp inåt/framåt, vilkjet bör leda till att antskating-kraften minskar något. Och voila! Suzanne Vega befann sig plötsligt mittemellan högtalarna och hennes röst blev len som sammet. Och allt annat hamnade också rätt på plats. En mkt liten åtgärd som gjorde stor nytta för mig i alla fall.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/12/14 :  22:04:03  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jo, jag varnar för att göra samma misstag som mig (plocka isär och pilla med lagrena)! Det tog mycket tid att få ordning på det hela igen. Inget man bör ge sig på alltså. Men nu vet jag iallafall.

...music is the best...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/12/14 :  23:13:57  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
quote:
Det där med vart den spårar bra eller bäst på skivan beror ju på hur man ställt in sitt överhäng på sin spelare.

Jo det är sant, men det har också betydelse att pickupen läser av med en lägre hastighet på de inre spåren (= mer information per längdenhet som ska läsas av). Även kurvradien är mindre vilket påverkar s k "nyp-effekt" (pinch effect) på främst koniska nålslipningar, dvs nålen rör sig vertikalt i spåret därför att den inte riktigt "ryms" i spåret när amplituderna blir för stora vid höga frekvenser.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/15 :  20:14:13  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag fotade min pickup idag, och usch så det såg ut. går det få någon bukt på detta, eller är det bara att köpa en ny?

Mitt galleri
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:45:57  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det blir att köpa ny nål. ser ut att vara en AT-95E om jag inte ser helt fel de är inte dyra.

www.selleri.de
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:16:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hjälper det inte med att lätta på antiskate vikten så är det nog till att köpa ny nål
OBS spelaren måste också stå plant

Min anläggning

Edited by - levande on 2005/12/15 22:18:04
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:25:31  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
spelaren står plant och nålen sitter helt snett. jag köpte ju denna begagnad så tanken var att köpa en ny nål, men nu blir det först av till thailand

Mitt galleri
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/12/16 :  00:40:44  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
När nålen böjs utåt mot skivkanten på det där viset så tyder det snarare på för lite antiskating, d v s tonarmen drar inåt. Antingen har den där nålen fått sig en smäll, eller så har den gått för länge med ingen eller för lite antiskating.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2005/12/16 :  01:09:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det såg helt tokigt ut j0akim och jag tror precis som de andra att det blir till att byta nål för tittar man ordentligt längre in på nålröret så ser det ut som om det är böjt.

Det där med antiskating finns det många olika tankar om, för min del låter vissa skivor bäst utan och ett fåtal andra med så jag har börjat undra om det inte är så att det är lite beroende på gravyren. Bäst är kvalitets vinyler och de går att spela utan antiskating och låter underbart.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/12/16 :  01:39:51  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jovisst, antiskating är inte problemfritt och de som kritiserar den menar att antiskatinganordningar med motvikter tillför resonanser, och det är säkert riktigt. Jag tror att om man ska köra utan AS bör man nog helst ha lite robustare nålar med lite högre nåltryck, jag har sett flera högkomplianta nålar som med tiden har kommit att se ut som på bilden. Den gamla Shure V15IV t ex hade så bedrövlig nålupphängning att den blev så där redan efter några månader trots att AS var rätt inställd.
Däremot är jag helt övertygad om att kör man utan AS innebär det att man får byta nål oftare. Jag undersökte en nål som gått i en tonarm utan AS i mikroskop och det syntes tydligt att slitaget var ojämnt.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/16 :  09:23:16  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har testat med och utan AS, och kör nu med... denna PU är ca 1 år gammal, så jag tänkte köpa en ny, men då är nästa fråga, hur vet man vilken man ska köpa?

Mitt galleri
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/16 :  09:39:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Å en slank han hit, å en slank han dit, å en slank han ner i diket"...

Hoppas det löser sig!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/12/16 :  09:54:40  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Joakim,

snedare nålar än den där har gått att rädda... Prova försiktigt att trycka tillbaka den åt andra hållet några gånger, så borde den återfå en bättre riktning.

Enklast är et om du tar av pickup'en först.

mvh, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2005/12/16 :  09:59:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
som jag skrev tidigare så ser det ut att vara en AT-95E nålar till dem kan man hitta lite varstans.

http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=AAT95E

www.selleri.de
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/16 :  10:23:49  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag testar att trycka till den lite, så får vi hoppas det blir bättre tillfälligt. sedan blir det en ny pickup. dock ej en AT-95E

Mitt galleri
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000