HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med rummet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/10 :  03:08:03  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Har suttit och lyssnat på min anläggning hemma och insett att jag saknar en hel del. Dock tror jag inte det är anläggningen, utan mitt rum. Märker att mitt mellanregister känns väldigt indraget som om nån sitter och skriker i ett hörn och basen att basen känns lite väl tunn utan subb, annars känns midbasen tunn. Får liksom inget riktigt drag i ljudet utan det känns lite småsävligt och oengagerande. Nu undrar jag om det finns några hifirävar som bor i närheten av Linköping och som är intresserade över att komma över och ta en lyssning och ge en lite tips?

Sitter annars med:

Marantz SR7500 receiver

Denon DVD2900 DVD-Spelare

Audiovector Mi3 Standard.

Audioquest Bedrock till mellanreg/diskant.

TaraLabs Prime 500 till basen.

Velodyne SPL 800 Subbas.


Man börjar ju bli lite smått desperat när man inte får nån riktig ordning på det hela..

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/10 03:16:36

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/10 :  10:31:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hjälper det inte med akustiken kanske en uppgradering till Mi3 Super kan bli aktuell? Jag har hört bägge dessa och Super är klart bättre på alla parametrar, inte minst i basen...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/10 :  21:36:43  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo det är ju klart. Har haft starka funderingar kring att uppgradera till Super. Vill dock bara kolla om det är något annat man kan göra mer för att få till ljudet i min lägenhet.

Har problemet att kör jag längs långväggen i mitt vardagsrum hamnar en högtalaren alltid nära ett hörn p.g.a dåligt placerad ingång till vardagsrummet. Då får jag ett väldigt bumligt ljud som inte är nåt vidare. Tar jag mot kortväggen så tappar jag massor av baskraft plus en del mellanregister (Får alltså den effekt jag berättade om i min fråga högst upp), då den väggen är en vanlig 45mm reglad gipsvägg som jag dock har isolerat och förstärkt med en skiva plyfa. Taket har jag isolerat med 10cm ljudisolering och med gipsplattor, samt med infällda spottar. Kan det vara mina Audiovector som inte klarar detta kanske?Är det nåt annat märke som kanske klarar av mitt konstiga rum bättre? Verkar ju som om jag dämpat ihjäl min högtalare..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/10 :  21:48:09  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
För lite bakgrund länkar jag till följande tråd som beskriver KennethS problem med rummet efter ombyggnad:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44181

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/10 :  22:07:58  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar och bockar för hjälpen guldfisk!

Skillnaden mot min gamla tråd är att jag nu gått på folks linje och skaffat en sub. Blev en Velodyne SPL 800 med 8" bas och inbyggd 600w D-förstärkare. Ruggigt trevlig liten subb. Men nu känns det som att man får djupbas men ingen mellanbas eller vad man ska kalla det för. Sen att mellanregistret för det mesta fortfarande låter livlöst, gör det ju inte roligare.... Har ju gått ett par månader nu sen jag gjorde renoveringen, så van vid rummet är jag ju nu...


Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/12/14 11:17:26
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:31:21  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag hade garanterat kollat in arcams receiver avr250 & en annan dvd-spelare alternativt en ren cd-spelare. det kommer ge ett helt annat driv i musiken..

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000