HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mer avslöjande anläggning ger sämre ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/05 :  08:31:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag vet inte om detta inlägg hör hemma på Hifi-delen, men annars får en moderator flytta det.

Jag upplever att desto mer högupplöst anläggning man skaffar sig, desto sämre låter de flesta skivor. De skivor som är välproducerade låter bättre och bättre (som sig bör), men de som inte är det (dvs merparten) istället låter allt sämre. Kan det bero på att ens anläggning blir mer och mer avslöjande, och att man därmed får höra hur dåligt ljudet "egentligen" är på skivorna? Dessutom verkar det som att det blir allt viktigare med (riktigt) bra akustik desto mer avslöjande ens grejor blir, men detta kanske jag bara har fått för mig.

Med sämre (mindre högupplöst och avslöjande) utrustning "maskeras" detta verkar det som, och allt låter helt ok mer eller mindre. Man sitter inte och letar efter fel i ljudet utan är ganska nöjd. Jag har upplevt det som att desto mer jag uppgraderat desto sämre låter vissa skivor (medan andra låter allt bättre) och att jag mer och mer sitter och söker fel i mitt ljud, mer eller mindre medvetet.

Hur ska man bota detta??? Genom att sälja allt och skaffa mindre avslöjande anläggning kanske? Skit om det skulle behövas...


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/12/05 :  08:44:36  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag tror att det är audiofilen i hjärnan
som spökar. Han säger alltid till att man bör
analysera noggrant om något eventuellt är dåligt
och låter dåligt ....

Själv har jag haft den upplevelsen att det nog
på det hela taget alltid har blivit bättre,
att det är lättare att få koll på detaljer
men däremot får man anstränga sig litet extra
för att inte bli fixerad på detaljer.

På det hela taget låter t.ex. pop från 60-talet
mycket bättre än i sunkig stereo, likaså jazz
från början av 60-talet. Dessa ofta mycket
enkelt mixade och inspelade alster låter nu
riktigt live-aktigt, som om man var med på
den tiden.

Martin
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/05 :  09:06:50  Show Profile Send svejk a Private Message
Har suttit där, ingen hit! Har numera hittat rätt. Inget överdrivet audiofilstuk på ljudet, har hittat en uppsättning "som hänger ihop" ingenting sticker ut. Numera går det att lyssna på Nirvana odyl utan att örona blöder.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/05 :  09:23:59  Show Profile Send David A a Private Message
Det där med jakten på det högupplösta, tycker jag personligen har blivit en jakt på lite fel saker idag. Tidningar hyllar ofta utrustning som lägger till information i toppen såsom mer och mer högupplöst. Ta tex ICE stegen, som skrevs upp av High Fidelity såsom det renaste/högupplösta ljudet som dom lyssnat på. Vad är det egentligen dom hör? Är det verkligen mer upplösning eller bara klass D stärkarens problemområde som gör sig tillkänna?
Själv har jag också testat med både klass D steg och några andra kända stärkare. Uppgraderingen ger till en början en extra dimension och transparens, ända tills man börjar spela hårdare/elakare inspelningar. Då kan helt plötsligt dessa stärkare börja låta rent av kliniskt och elakt. Vad är rätt vad är fel? Ja det är ju upp till var och en. Men jag själv tycker iallafall att det känns bättre att satsa på neutrala komponenter för att kunna njuta av alla inspelningar. Den riktiga upplösningen behöver ju inte bli lidande av detta.
Sen så spelar givetvis akustiken in lika mycket som hela anläggningen i övrigt. Den kan bidra med minst lika mycket fel som resterade komponenter tilsammans om man har otur.
En högupplöst och bra anläggning i övrigt kan låta rent katastrofalt dåligt i ett kalt rum. Speciellt på dåliga inspelningar..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/05 :  09:39:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Rätt och fel! Har varit i samma träsk som du beskriver, det är inte kul. Många högtalarbyten och framför allt kabelbyten var både anledningen och resultatet, efter ett byte har allt suttit som en smäck...ett tag, sen börjar man höra saker.
Jag har manövrerat ut från detta. Men min teori är att med en homogen anläggning blir allt bra, jag kan numer njuta av alla skivor jag har.
En tillräckligt bra samt homogen rigg har en tendens att plocka fram helheten och musiken istället för felen, något som är vanligt med sk högupplösta system. Jag har nog hög upplösning så det räcker men det är inget register som sticker ut. Sen varierar självklart kvaliteten på olika inspelningar men det tänker jag inte så mycket på eftersom det är utanför min kontroll.
Det viktigaste är homgenitet och att högtalarna har rätt position samt att lyssningspositionen är rätt, några futtiga cm framåt, bakåt eller uppåt och neråt gör stora skilnader i frekvensgång, 10 tals dB faktiskt. En bra akustik underlättar avsevärt.
Jag har testat många högtalare och varit imponerad men det är faktiskt endast med Sonus faber som jag hittat rätt sound. Vi är ju alla olika så SF kanske inte är rätt medecin för alla, men dessa italienskor sjunger musik inte bara ljud. De var min räddning från det du beskriver.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/05 :  09:40:44  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
matte76,
anläggning blir mer och mer avslöjande, och att man därmed får höra hur dåligt ljudet "egentligen" är på skivorna?

Huvudet på spiken, så att säga...

Tycker det är en svår balansgång ibland...
Ibland så sitter jag o "trimmar" anläggningen i timmar med sällskap utav "audiofilskivor", för att sedan upptäcka att flertalet rockskivor låter mindre inbjudnade... Då e de bara till å börja om igen!

Så vad är rätt å fel?

Tja?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:03:48  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Min upplevelse genom åren har varit att ju högre upplösning jag får desto fler skivor är njutbara. Men man måste ju fortfarande ha en homogen anläggning, inget får sticka ut, det är när anläggning inte är homogen som problemen kommer.

Man måste också komma ihåg att vart efter som man uppgraderar till något bättre, ju mindre toleranser vid uppställning av anläggning får man. Så är det med alla hobbys eller jobb, ju närmare topskiktet/eliten, desto mindre utrymme för misstag. Det är inte bara att köpa bra prylar och tro att man kan njuta av det från dag 1, det tar lång tid att trimma in en anläggning. Balans är nyckelordet för alla anläggningar oavsett upplösning.


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:05:42  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Mer avslöjande anläggning ger sämre ljud?

Nepp!

Tvärtom ger det en möjlighet att höra mer utav musiken. Krävs mer trimming och arbete med signalkedjan så att allt samspelar samt naturligtvis akustiken!

Ju finare verktyg desto mer fingertopskänsla....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:06:17  Show Profile Send MartinN a Private Message
Äppel eller päron ?

Högupplöst eller musikalisk ?

Eller både och ....

Martin
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:13:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror att mycket av mina "problem" ligger i att akustiken måste fixas, tex är väggen bakom mina högtalare en helt kal betongvägg. Har lite eko kvar att fixa i betongrummet, och väggen bakom högtalarna är som sagt en bov i dramat tror jag, uppstår nog mycket reflexer där.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/05 :  10:51:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Jag tror att mycket av mina "problem" ligger i att akustiken måste fixas, tex är väggen bakom mina högtalare en helt kal betongvägg


Samma här..en "basfälla" skulle inte var dumt heller

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:36:19  Show Profile Send SebastianG a Private Message
"Mer avslöjande anläggning ger sämre ljud"
Nja, men kanske sämre musikalisk upplevelse... Mycket beror naturligtvis också på vad man gillar för musik! Det mesta av akustisk musik, som ju oftast spelas in "live" i ett bra rum överlever bättre...
Jag tror även på "matchningen" som många redan varit inne på, en bra balans på grejorna och utrustning som låter även en "sämre" inspelningar leva!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:38:14  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jämn frekvensgång är bra men glöm sedan inte att,,,,,,,,,,,,,,,,,, det är inte lättare för gärnan att hålla reda på tio högtalare samtidigt (1a reflexerna) det är ju tänkt att det skall vara två högtalare vid sterio lyssning

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/05 11:39:08
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:15:07  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Visst låter dåligt inspelade skivor ännu sämre i en högupplöst och bra anläggning. Allt annat vore synnerligen märkligt. Förr var detta inte så stora problem eftersom en dålig inspelning hade någon form av gräns för HUR dålig den kunde vara. Den gränsen finns inte idag...

Att med fingertoppskänsla få ihop en bra och fungerande anläggning som spelar ihop har enligt mig inte med detta att göra. Om vi inte pratar om rena misstag såsom skramliga fnisselkablar till modernt inspelad mp3-stanniol. Det blir ju ingen vidare symbios av det men det är det inte på bra inspelningar heller å andra sidan så det går bort.

Jag tror att begreppet "högupplöst" ställer till bekymmer. Vi menar olika saker med det. En del tänker sig en myriad av detaljer och lite hårt ljud. Andra har sina egna tolkningar. Klass D-förstärkarna var ett bra exempel från David A. Man undrar ibland vem som lyssnar och hur...

Om vi undantar reklameffekten nu så har vi ett bra exempel i form av Burmesterriggen för ca 1,2 miljoner. Den är inte fnisslig, skramlig eller essig, inte mumlig (liite bastung kanske ibland men vi gillar det) men den är fruktansvärt högupplöst.

Rent generellt så finns det lika mycket positivt med högupplösta anläggningar som det finns negativa. Du nämner en välkänd negativ Matte76 i form av att dåliga inspelningar låter ännu sämre. men du har lika många skivor i din samling som låter mycket BÄTTRE än du tidigare hört okså, eller? Det är det goda med det hela.

Klandra de dåliga inspelarna, inte de goda avspelarna.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:19:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Okej... Vad är en bra kontra dålig producerad/inspelad/mixad skiva? Definition?


Skall man åtskilja "musikalisk återgivning" och "autentisk återgivning"? Kul eller korrekt? Eller är man ute efter en balans mellan de båda?
Personligen vill jag både ha kakan och äta upp den. Vilken egentligen inte skall/borde vara en omöjlighet i vårt sammanhang?


Om man vet med sig att en skiva låter allt annat än bra eg. Men på ens egen anläggning slätas "skiten" över... Är det acceptabelt?


Det bara dök upp lite frågeställningar i huvudet? Nån som reflekterat?

M
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:35:58  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det gäller att hitta den tunna linjen mellan musikalitet o
detaljfixering, ett ljud som tippar över åt hyperdetaljerat
kliniskt (dött?!) ljud utan organiskvärme är aldrig skoj, många sätter dock likhetstecken mellan sådant och high-endljud har jag märkt på många mässor och även butiker i den högre skolan.

Har själv hittat glöden....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/12/05 :  12:57:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det fel sorts ljud som prioriteras?
Jag upplever att många högtalare är för skarpskurna i ljudet.
Det är som ljudet blir blixtbelyst.
Det kan låta imponerande, men blir tröttande i längden.
Om sedan övriga anläggningen drar åt samma håll, så blir det problem.
Det finns högtalare som är rena och detaljerade, men som samtidigt är mjuka i ljudet.
Det upplever jag som närmare verkligheten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/12/05 :  13:22:02  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Okej... Vad är en bra kontra dålig producerad/inspelad/mixad skiva? Definition?


Tja en definition på en musikalisk produktion bör ju vara om den överför känslor från musiker till lyssnare!
En korrekt inspelning/produktion bör ju ge rumsinformation, information om musikernas placering etc och överleva att spelas på en svindyr HiFi-anläggning...
Vilket som är viktigast är väl en smaksak, men jag tycker alltid att känslan är viktigast och därför gillar jag rör!

Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/05 :  15:49:07  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Äppel eller päron ?

Högupplöst eller musikalisk ?

Eller både och ....




Tyvärr är detta en fullständig omöjlighet på 90% av de CD-skivor som produceras idag. De har helt enkelt en alltför usel Ljudkvalitet.

quote:
Om vi undantar reklameffekten nu så har vi ett bra exempel i form av Burmesterriggen för ca 1,2 miljoner. Den är inte fnisslig, skramlig eller essig, inte mumlig (liite bastung kanske ibland men vi gillar det) men den är fruktansvärt högupplöst


Jovisst, du slår huvvet på spiken här....för 1,2 miljoner kan man få både och, men ytterst sällan för 12.000, vilket trots allt är den rimliga nivån för majoriteten av konsumenterna. Men hur låter Burmesterriggen med en riktigt illa inspelad mjukvara?

Detta är på det hela taget ett mkt intressant ämne. Några entusiaster inklusive mig själv gjorde i somras ett litet blindtest (någorlunda ovetenskapligt sådant) där vi jämförde en cd-spelare för cirka 8k med en för cirka 40k (vägrar nämna vilka spelare det var med respekt för de jag annars riskerar att trampa på tårna...) där vi använde oss av en riktigt illa inspelad skiva. Där föredrog samtliga lyssnare den billigare spelaren blint, med motiveringen att det inte alls lät speciellt bra, men det gick att uthärda, medans det på den andra (dyrare) spelaren helt enkelt gick överstyr....blev olidligt. Så in med Norah Jones och samtliga lyssnare kunde med lätthet peka ut den dyrare spelaren som den överlägset bästa.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/05 :  15:57:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vi behöver såledeles en måttligt dyr spelare med "billighetsswitch" på fjärren!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/05 :  16:53:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
japp

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/12/05 :  18:03:06  Show Profile Send jerico a Private Message
Tror ztenlund har löst DIY ämnet för ett bra tag framöver...

"Nu har jag mojjat till min CD så jag står ut med att lyssna på blutanbläs as kassa skiva..."

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2005/12/05 :  18:05:49  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
quote:
rannagarden : Okej... Vad är en bra kontra dålig producerad/inspelad/mixad skiva? Definition?



Bara att söka i forumet......finns många som påstår att diverse skivor är bra inspelade osv....frågan är ju hur de kommit fram till detta??

Var går gränsen för en anläggning, 50'..100'.., som VERLKIGEN ta fram en skiva......och framför allt VILKET RUM kan det??

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/05 :  18:30:52  Show Profile Send CC a Private Message
Ju "bättre" min anläggning har blivit gemom åren, desto bättre låter även mina skIvor, oavsett inspelningskvalite´...

Fast visst hörs det att mycket nytt (o en del gammalt) låter fruktansvärt illa, men med Responsen så plockas trots allt det viktigaste fram, musiken... Även om det finns en del nyproducerat material som gör sitt bästa för att låta sitt sämsta...

Men visst så är jag liiite tveksam för nästa nivå för min hifi, risken är stor att mycket av min musik då blir olyssningsbar... Fast det går la alltid att ställa en madrass framför burkarna om det kniper

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/05 :  21:22:46  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Intressant fråga. På mässor och en del demos i butiker har jag onekligen upplevt det här fenomenet, men det har oxå vart anläggningar som vart genomgående diskanthissade för att ge "ett myller av microdeltaljer". Väääldigt utsträckt frekvensomfång uppåt stratosfären vilket riskerar att generera dist i lägre frekvenser som hörbar diskant och övre mellanregister. För att inte tala om vad "fnissliga" kablar kan ställa till det.

På Burmesterdemon i Malmö spelades en del skivor som inte var så fantastiskt inspelade å det lät bra ändå, undantaget Per Gräsligs "Mazarin". Men det kan ju låta bra även i betydligt lägre prisklasser, jag har samma upplevelse som CC å mina grejer kostar en bråkdel av Burmester....

Edit: tog bort avbuten fortsättning

nyfiken skeptiker

Edited by - krellmaster on 2005/12/06 08:07:19
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/05 :  21:25:27  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
CC, varför ta nästa steget om du är nöjd? det är ingen som tvingar dig ... förutom oss på HFF såklart ;)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000