HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare som låter bra nära bakvägg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  11:09:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vad ska man tänka på om man bara har möjlighet att ha högtalarna nära bakväggen? Ska basreflexporten vara på framsidan av högtalarna? Låter stativare generellt bättre nära bakvägg än golvare?

Tipsa gärna om golvare eller stativare som ni av erfarenhet vet låter bra nära bakvägg, prisklass mellan 10.000 och 30.000 tex.

EDIT: Ska kanske tillägga att jag främst lyssnar på rock i olika former samt på en del akustiskt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/06 12:55:12

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/12/06 :  11:32:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag får väl hem och trycka upp mina golvare mot bakväggen. Testade lite när jag ställde in de i det nya rummet men vad jag kommer ihåg var det inga stora skillnader med mina högtalare.
Amphion Xenon är i alla fall ovanligt okänsliga för placering nära sidoväggarna och jag har tidigare på forumet tipsat om att detta är en högtalare som trots att den är ganska stor fungerar bra i små rum. Jag har själv prövat.
Hur det är med bakväggen kommer jag inte riktigt ihåg. Får testa igen.

(Frekvensgången är, om jag tolkat grafen rätt, extremt bra från 20kHz ned till 300Hz. Från 300Hz ner till 40 Hz ses en sänkning på ca -5dB och under 30 Hz viker kurvan kraftigt.
Lågbasen är alltså klart sänkt).
http://www.amphion.fi/products/xenon/xenonframe5.htm

Edited by - Roq on 2005/12/06 11:33:40
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/06 :  11:55:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Ett tips på en golvare som är byggd för att låta bra nära bakvägg är Naim Arriva (stavning?). Har dock ej hört burkarna, men enligt Hi-Fi och Musik var det en trevlig bekantskap. Rytmisk, musikalisk, men inte särksillt neutral enligt dem själva.

Annars vet jag tyvärr inte många högtalare som låter bra nära bakvägg. Enda burkarna jag haft som låtit bättre nära vägg var ett par B&W 801F. Var iofs sluten låda på dem vilket kan bidra till att de är mer okänsliga för placering.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/06 :  12:03:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Visserligen inte i den prisklass du indikerar matte76, men Totem Dreamcatcher klarar litet avstånd till bakvägg. De är som du ju redan vet, små stativhögtalare. Komplettera gärna med tillhörande subb för bättre lågbas. Då kommer du dessutom upp i din prisklass

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/06 :  12:08:59  Show Profile Send JonasY a Private Message
Någon måste ju säga det: INO pIP är byggd för att stå nära en bakvägg.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  12:28:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, Ino piP känner jag ju till, men låna hem den för test är ju inte lätt...Amphion Xenon är ett intressant tips, men den har ju sidobasar. Funkar det ändå bra med närhet till sidoväggar?

Jörgen: Totem är ett fint märke som spelar mycket bra. Hawk tex låter mumma.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/06 :  12:42:06  Show Profile Send kris69 a Private Message
Vr4jr som har transmissionline och ställbar diskant bakåt. Klarar sig med 40 -50 cm. Du är ju lite rockpojke och därför tror jag att golvare blir bäst, då även röjarstativare vill långt ut från bakväggen.

Har dock ett tips.http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=24824
Finns ett par Revel m22 på hifimagasinet som jag varit tidigare ägare till. De funkar bra till även tung musik och kan faktiskt också basregleras. Rätt tröga att driva men din audia är väl ingen klenis? Han (janne) skriver att de är ca tre år men det stämmer inte. De är inte ens två år gamla och modellen fanns inte för tre år sedan.

Lycka till

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/06 :  12:43:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
matte76 - Enligt Totems webbplats vill Hawk ha större avstånd till bakväggen än Dreamcatcher. Arro däremot ska klara av litet avstånd bättre.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:02:36  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Får vi se dina Vienna under säljes inom en snar framtid eller

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:08:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Inte alls omöjligt, den som lever får se

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:14:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
trodde du satt nöjd, matte !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:26:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo, jag är väl ganska nöjd Wolfgang, men de högtalare jag har nu låter klart bäst en bra bit ut från bakvägg (1 meter rekommenderas i manualen) och jag har i mitt rum svårt att ha dem mycket längre än 40-50 cm ut. Man ska ju inte riskera att springa på dem så fort man ska förbi!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:37:26  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Måreten design Miles har jag bara hört i butik och kan inte säga annat än att de är tunga att bära! Nåja, de lät bra också! De kan kanske vara värda en lyssning. Enligt Mårten Design är deras högtalare konstruerade för att stå nära bakvägg.

Kolla här 18000kr för ett par Miles II är inte så dumt. Kan kanske till och med ses som ett klipp!?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=24644

Vill du ha stativare finns Monk från samma tillverkare här men de känns inte lika prisvärda enligt mig.

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25658

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/12/06 13:38:42
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:48:37  Show Profile Send ohmega a Private Message


matte76 Är det så här det ser ut nu?http://bildarkiv.hififorum.nu/matte76/DSC00111.JPG

Då kommer jag med ett kanske "tråkigt" förslag: Dämpa väggen bakom högtlarna...det kanske räcker

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:56:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
ohmega: Ja, det är så det ser ut...dämpning kommer, vet inte vad jag ska sätta upp på väggen dock. Det är en betongvägg tyvärr...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:02:13  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
ok, det där ser inte ens ut att vara 40-50cm utan snarare som om de står närmare bakväggen än högtalaren är djup, dvs. 32cm, men det kanske är en synvilla. Nu är ju det kanske oväsentligt eftersom jag antar att du inte vill ha dem längre ut i rummet. Du får väl ta och ställa dem 50cm ut och sedan smyga ut dem 2 cm i månaden, då märks det ju inte, man vänjer sig snabbt. Dessutom verkar det dumt att springa på dem. De är ju ganska stora så de syns ju ganska bra. Flytta också sittplatsen bakåt motsvarande längd och dra tvbänken och sterobänken något framåt i samma veve. Vips så blir allt bra!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:06:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så lätt är det tyvärr inte, lyssningsposition är en soffa som står så nära motsatt vägg det går...lösningen är nog tyvärr att byta högtalare eller kanske prova att dämpa bakväggen på något sätt (MED VAD??) först.

Ibland har man god lust att bara skita i allt som har med hifi att göra, sälja hela anläggningen och köpa ett par billiga Dali och köra med NAD och sen vara helt nöjd och bara köpa skivor...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/06 14:10:58
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:39:21  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Vad är det som inte stämmer med ljudet då? Gissar på lite för mycket bas , tjocka röster o dylikt.Du kanske kan låna en sån där behringer-eq och testa om du får ordning på återgivningen
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:47:02  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Matte, du har dina högtalare mot långväggen eller hur??

Finns ju fördelar och nackdelar med det i så fall. Basen känns mer men blir dock mer bumlig oxå. Bredare ljudbild men man tappar på djupet (pga högtalarnas avstånd mot vägg).

Det stora problemet jag hade när jag möblerade på det sättet var diskanten , det kom bara för nära kändes det som. Blev lyssningstrött för snabbt helt enkelt. Hade det så ett par månader , nu har jag allt på kortsidan igen ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:47:21  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Dämpning: Akustikskumgummi täckt med valfritt tyg? Väger lite, allergisäkert och kan antagligen hängas upp i fiskelina eller med dubbelhäftande tejp.

Så länge basreflexporten kan "andas" och fullgöra sin fjädrande funktion, spelar det nog ingen avgörande roll om den sitter fram eller bak. De låga frekvenserna går väl rätt igenom kabinettets bakstycke och studsar mot bakväggen (om den är tjock och stum).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:10:41  Show Profile Send Wacko a Private Message
Carlsson OA52.3...... ( dom e ju som gjorda för att stå nära väggen =)
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:17:38  Show Profile Send David A a Private Message
Köp en Tact RCS 2.0, men skippa rumskorrigeringen. Då kan du tämligen lätt anpassa basen efter placeringen, med både tonkontrollen samt parametriska eqn... Och du får en mätstation på köpet, så du verkligen ser vad som behöver justeras.
Brukar dyka upp tämligen billiga sådana på annons lite då och då.

PM:a mig om du vill ha lite screendumps från min 2.2x
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:04:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det som inte stämmer med ljudet är framförallt att röster inte riktigt kommer fram och att ljudet ibland känns lite "luddigt" eller instängt. Misstänker att akustiken och/eller högtalarnas placering har mycket med problemen att göra...

I övrigt tackar jag för tipsen, ska fundera lite hur jag ska göra. Till att börja med ska jag låna hem ett par bra stativare (Phonar Credo M100) och jämföra med mina Vienna-golvare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:54:36  Show Profile Send mayro a Private Message
tror ditt problem är (det man ser av bilder vill säga) att dina burkar står aldeles för nära baki... Du borde ha dom en m ut från bakvägg för att dom skall "släppa" ordentligt..

Jag har testat en hel del då tillfälle gavs.. Och 1 m ut ungefär så lät dom kanon.. basen blommade ut..

Samt innan uppfattade man en viss hårdhet som totalt blev öppenhet då dom kom ut..Så exprimentera...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/06 :  17:16:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
mayro: Jag tror du har rätt (tillsammans med akustiken) men 1 meter ut är helt enkelt omöjligt som jag bor nu. Får väl flytta... eller byta högtalare...igen... ska först testa olika saker dock, placering och akustik.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/06 :  17:17:23  Show Profile Send mayro a Private Message


byt vägg att ha bakom ...kanske kan fungera för dig..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000