HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad innebär värdet power handling på högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/13 :  20:37:11  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hejsan!

Håller på att spana in nya högtalare. En sak som jag undrar över är vad Power handling står får. Är det så mycket förstärkar-kraft som högtalaren klarar av eller är det något annat? Sökt lite i forumet men hittade inget svar.


Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:08:38  Show Profile Send Vox a Private Message
Står det något värde eller enhet på denna "Power handling". Kan du ge exempel på vad det står?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:14:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Brukar inte powerhandling vara det som traditionellt kallas för "watt" (Mina högtalare är på 200 W osv.) Dvs hur mycket effekt högtalaren tål innan något i högtalaren går sönder vilket givetvis är ett nästan helt ointressant mått.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:15:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag misstänker att det är angivet i Watt och i så fall handlar det om den effekt (utan klippning) som högtalaren kan matas med kontinuerligt utan att talspolarna och/eller delningsfilter brinner upp. Skulle möjligvis även kunna vara dynamiskt dvs. hur höga korta effekttoppar som samma som tidigare tål.

Vad jag också kan säga är att det är en rätt ointressant uppgift så länge du köper ett par kvalitativa högtalare. I normala fall kommer det börja låta rejält illa innan du når den punkten då talspolarna går upp i rök. Tänk också på att det som oftast förstör en högtalare är att förstärkaren börjar klippa om man inte sitter med extrema kombinationer eller kör med all loudness man kan hitta så att man får baselementet att flyga ur upphängningen och in i öppna spisen på andra sidan rummet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:26:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Från Sweclockers;

RMS

RMS står för Root Mean Square, och det är ett sätt att mäta effekt. Istället för att endast ange effekten och signalstyrkan vid ett enda tillfälle, mäter man kontinuerlig effekt under åtta timmar, och får då fram RMS Watt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:35:40  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tack för alla svar! Jag hittar värdet som är angivet i watt på pdf-filen som kan laddas ner från den här sidan:

http://www.audiovector.com/default.asp?Side=100

Anledningen är att jag funderar på att byta högtalare och kanske även förstärkare så småningom. Men det finns inget risk att man skaffar sig en för kraftig förstärkare till sina högtalare?

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:41:50  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Risken finns väl,men den är nog liten....om du inte tänker dig nåt som Pass Labs X600,tex? =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:52:38  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Risken är mindre med en kraftig stärkare eftersom sannolikheten att den någonsin ska klippa vid normalhöga volymer och även rejält höööga är liten men det är ju oxå beroende på högtalarnas känslighet typ...

nyfiken skeptiker

Edited by - krellmaster on 2005/12/13 21:54:12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:55:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som krellmaster, det är värre att ha en för klen än en för krallig och enligt vissa kan man aldrig få för mycket så länge det är högkvalitetsprylar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/13 21:58:55
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:09:46  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Förstärkaren jag funderar på är den här:
http://hifitrade.se/product_info.php?cPath=26&products_id=63

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:25:21  Show Profile Send Anton a Private Message
Ehh, att RMS mäts under 8 timmar var något nytt...
RMS; toppvärdet delat med roten ur 2.

Och angående den ursprungliga fråga, -det betyder inte speciellt mycket, kan dock ge en viss fingervisning om hur mycket man kan kräma på.

/A
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/12/14 :  00:17:00  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
RMS; toppvärdet delat med roten ur 2.

Detta gäller för sinusformig signal.

En fyrkantvåg har samma RMS som toppvärde.

Det där med 8 timmar förstår jag inte heller. Var har de fått det ifrån?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:12:17  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
RMS är ett matematiskt verktyg för att ta reda på medelvärden där beloppet av värdet inte ska spela någon roll, exempelvis en sinusvåg (det "vanliga" medelvärdet av ett antal perioder av en sinusvåg blir ju 0 eftersom funktionen är "symmetrisk" kring x-axeln). RMS är alltså inte ett sätt att mäta effekt, det är ett sätt att utvärdera mätdata. Definitionen av RMS är som följer:
=

Som ni kan se, helt tidsoberoende

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:27:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Håller på att spana in nya högtalare. En sak som jag undrar över är vad Power handling står får.
Ber vi Google hjälpa oss får vi följande länk: http://www.google.se/search?hl=sv&lr=&oi=defmore&defl=en&q=define:Power+handling
De flesta menar att det är ett säkerhets-värde för hur mycket effekt man kan belasta objektet (antenn, högtalare, etc) utan risk för säkerhet eller att något går sönder.

Hur man som tillverkare detaljerat definierar "säkerhet" och eller "failure" är upp till just tillverkaren - verkar det som. Är det när talspolen brinner upp eller när något mekaniskt brister i t.ex. upphängningen av membranet? Eller kan man tala om failure när distortionen stiger lavinartat pga rörelse utanför det (ganska) linjära området?

Tillverkaren lovar med sitt värde att du skall kunna belasta högtalaren med den effekten under en viss tid, konternuerligt eller momentant utan att något visst skall inträffa.

Jag tror McSquare formulerade sig lite olyckligt:
quote:
RMS står för Root Mean Square, och det är ett sätt att mäta effekt. Istället för att endast ange effekten och signalstyrkan vid ett enda tillfälle, mäter man kontinuerlig effekt under åtta timmar, och får då fram RMS Watt.
Jag tror du försöker förklara två grejjer här vilket förvillar lite. RMS får man inte fram genom att köra 8 timmar utan enligt k98'as formel. En formel som trollar bort tecken så att den stundoms "negativa" signalen (när membranet rör sig innåt) inte tar ut den positiva signalen.

Jag kan ge mig den på att det standarder för detta, dvs vilken signal som skall lasta högtalaren och hur länge och vad som anses vara failure. Sen kan man blanda in säkerhetstal i det hela för att få det ännu mer kvalitetsmedvetet.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:37:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message
EngelholmAudio:
Mc Square formulerade sig inte olyckligt, han citerade något han sett på SweClockers. Sedan att det som någon skrivit där är fel är en annan femma.

Edit: Några ord fattades.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/12/14 12:26:09
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/14 :  11:41:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ok - my bad.

Men då är det sweclockers som har fel.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000