HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Någon som skall köpa årets julklapp? (pokerset)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  17:53:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag syftar på pokerset! HUI listade det ju för några veckor sedan och jag såg att kvällsexpressbladet har en artikel?

Första tipset är att känn på markerna först, köp gärna av en välrenomerad firma där du själv kan välja vilken markerfördelning du vill ha! Många billiga chips har inga sköna kanter eller har ojämn tjocklek och kvalité. Billiga chips kan ha samma mönster som orginalen, men känslan är helt olika.

Köp absolut inte marker med "stickers" på, det blir trist när de ramlar av eller blir kantnötta och kladdar ihop.

Undvik marker med förtryckta siffror på! Siffror gör markerna oflexibla och om du vill variera insatserna olika kvällar eller under kvällen så behöver du inte byta chip-set om du har chips utan siffror. Behöver man växla upp senare i en turnering är det också skönt att slippa siffrorna som förvirrar.


Jag kan ge ett tips om vettiga markerfördelningar i settet.

Har ni bara tänkt att spela turneringsspel i Texas-Hold'em räcker det bra med 3 till 4 färger och ni bör då ha ca 70% i de två lägsta valörerna. De flesta "färdiga" 500-set innehåller 5 färger, 100 i varje vilket är en mycket dålig fördelning. Bättre är tex
200-150-100-50.

Ett 300-set skulle kunna se ut så här 100-100-75-25 och med det kan du faktiskt ordna en liten turnering för upp till 10 spelare som får 1000 i chips var och varsitt omköp!

(De fiktiva valörerna skulle i exemplet då vara 5, 25, 100 och 500, observera att värdet på chipsen sätter du ju själv inför varje turnering och en turnering som startar med 1000 i chips kan ju kosta allt mellan 1 krona till 1 miljon i inköp...)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/12/09 18:10:31

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:04:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vilka färger är lämpliga? Givetvis får man välja vilka man vill och det finns inga fasta regler, men det finns ändå vissa tumregler som ganska många följer och det gör det också lättare för spelare att känna igen sig.

Observera att värdet på ett chips varierar med vilken storlek på inköp ni har satt! Dock brukar man ändå säga att ett chips har en viss valör.

Följande färger brukar anses som vedertagna men det förekommer varianter och de inom parentes är givetvis inte lika bestämda utan kan givetvis betyda något helt annat.

Vit = 1
Röd = 5
(Blå = 10 , 20)
Grön = 25 (20)
(Orange = 50)
Svart = 100
(Skär = 250)
(Lila eller Gul eller Orange = 500)
Gul = 1000

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:42:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Nu har jag nästan glömt det viktigaste; Kortlek, eller helst två i olika färg!

Skaffa bra spelkort och framför allt nya!

Det finns ett talesätt som säger: Spela poker med gamla vänner och nya kort, inte tvärt om.

Spelkort finns i plast, dessa håller betydligt längre än vanliga kortlekar.

Varför två lekar och i olika färg?
Jo, för att snabba upp spelet. Personen som sitter före given i tur kan blanda den "andra" leken och sedan skicka den blandade leken till den som blir giv nästa runda, given kuperar och ger och den som satt giv förra gången blandar den första leken från förra given. Olika färg så man inte kan förväxla dem... vi vill ju inte gärna se någon sitta med 5 eller fler äss...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:05:52  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Bra råd!
Vi köpte för drygt ett år sedan riktiga claychips och jag tycker de är värda varenda krona jämfört med de vanliga plastmarkerna.
Plastlek är för vår del ett måste eftersom känslan även i en sådan är bra mycket bättre, att den sedan håller 10-100 gr så länge ser jag mera som en bonus.
En trevlig grön filtduk är oxå ett tillbehör som gör spelet lite trevligare eftersom korten inte far runt på bordet.

Musiclover!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/09 :  19:43:13  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jaha... är det årets julklapp, trodde handlarna ville de skulle bli en jätte-stor platt tv liksom de ville det förra året...

Någon som rekomenderar att man köper dessa tyngre marker, eller kan man faktiskt nöja sig med lätta (ful-* Robert Gustavsson) marker...

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:07:54  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Någon som skall köpa årets julklapp? (pokerset)

Nej...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:54:07  Show Profile Send Piggen a Private Message
Nix! Jag blir så trött att jag bara vill spy när jag hör ordet poker.
Det är ju öööööööverallt

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:57:19  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Marker finns i lite olika vikter från lätta plast till tyngre plast/clay-komposit. Komposit innehåller (oftast) en metallkärna för ökad vikt och de brukar väga runt 10-15 g, en ganska vanlig vikt är runt 11-12 g.

En spelmark skall ha en lagom sträv yta, inte för slät men inte heller för sträv. Markerna skall gå att stapla och stå kvar utan att halka av när man hanterar en stapel chips. Kanterna skall vara raka, med ändå en knappt märkbar rundning mellan randen och ytorna.

Rena clay-chips är ofta lättare (7-9 g) men har en annan känsla och klang och kostnaderna är ofta rätt höga för äkta clay-chips, de kan också spricka sönder. Finns dock clay-composit med fin känsla och i varierande vikter.

-Som sagt, prova och känn vilken typ av marker du vill ha.

Många distrubitörer erbjuder skräddarsydda marker eller hot-stamps på standardmarker mot extra avgift, men här springer nog kostnaderna iväg ganska snabbt... och de hinner knappast bli färdiga till trettondagen.

Bra tips om en filtduk! Håller med om att det är ett "måste" för den rätta känslan, och det blir dessutom MYCKET lättare att hantera korten och markerna. Det går också bra med vadmal, viss sammet, viss typ av fleece eller selleri. Lägg gärna en "bordsfilt" under spelfilten så ni får den rätta tjockleken och svikten på spelunderlaget.

http://www.homepokertourney.com/ för er som vill få lite mer praktiska tips om hur du organiesrar en lyckad pokerkväll hemma.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:46:15  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Några polare har varsitt sådant som finns på macker och Clas Ohlson, tycker det funkar bra för oss lekmän/amatörer.
Mycket roligare att spela Texas Hold'em med marker än med tändstickor
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/12/10 :  03:53:45  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag köper förstärkare nästa vecka.
Bestämde mig till slut för en edison triod...
och då kan man i och för sig säga att jag och min börs går "ALL IN"...ha ha!

Jag har också ett litet pokerset (från ICA maxi), det duger för att spela med frugan!

Rör...
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/12/10 :  12:28:28  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag skall inte köpa detta

Köper hellre hifigrejer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000