HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sista resan för Routemastern
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/12/09 :  08:24:44  Show Profile Send brewitz a Private Message
Det finns åtminstone en medlem på forumet som intresserar sig för detta.

Idag går den sista schemalagda turen med en Routemaster i London. Klockan 1210 går den från Marble Arch för att i teorin komma fram till Streatham Hill 1320. Jag känner ingen större sorg eftersom jag tycker de är lite väl små och obekväma men kanske kommer jag att sakna möjligheten att springa ifatt en buss och kasta sig på i farten eller att kunna hoppa av var som helst. De flesta routemasters har ersatts av moderna dubbeldäckare men också av enplans "bendy buses" som tar upp en massa plats och är en dödsfälla för oss cyklister.
Lyssnar man på engelsmännen är det som vanligt en händelse att jämföra med världens undergång, det brittiska skalas bort, bit för bit.

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/09 :  09:30:26  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Suck!

Visst är de små och omoderna. Men som du redan konstaterat väldigt kompakta i trafiken - annat än ledbussarna...

Och så har de konduktör vilket snabbar upp hållplatsstoppen. Det har ju London delvis löst genom att alla biljetter ska förköpas innan man stiger på bussen. Föraren ska väl ändå visera påstigandes färdbevis, och det tar ju en del tid?


Bild från www.bussmicke.se

Jag kommer att sakna dem när jag kommer till London nästa gång. Även om de nya dubbeldäckarna ända har ett visst Londonstuk.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/09 09:33:07
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/12/09 :  09:39:26  Show Profile Send brewitz a Private Message
Visering sker endast på icke ledbussar. Hoppar du på en bendy räcker det att ha giltigt färdbevis i fickan eller att stämpla in med sitt Oyster card.
Konduktören gjorde kanske att det gick snabbt men en del av dem var också riktiga original. En kille på nummer 19 kunde stå på plattformen och sova utan att falla av. Alla i nedre delen av bussen brukade kika på honom när han svängde fram och tillbaka men aldrig att vi fick se honom ramla av och åka in under någon bil bakom.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/09 :  10:37:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
mm..vad jag förstått(?) så var dessa dubbeldeckarna mycket före sin tid när de började tillverkas...har aluminiumchassi om jag inte missminner mig

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/09 :  13:11:27  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Klart sorgligt.. En del av London dör i och med detta.

Däremot så dog en del personer per år för att de missade att hoppa på eller hoppade av på ett olyckligt sätt.

Hörde på nyheterna i morse att 2st bussar ska vara i trafik även framöver. För turisternas skull, så kanske är nån special-linje.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/09 :  15:35:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror det var mer än 2 bussar, på BBC sa de 20 om jag inte minns fel.
Det kommer finnas några "heritage"-linjer där de kommer användas.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/09 :  15:45:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
På Bussnack - ett forum för bussister fick jag följande kommentar av Bussmicke - han som tagit bilden i mitt förra inlägg:
quote:
Då kan du posta igen och lägga till att det är 10-12 bussar som ska rulla på 2 linjer, linje 9 och 15 på en sträcka i centrum jag inte minns riktigt just nu men i 15-minuters trafik skulle det vara.

Det är inte allt för ovanligt att händelser av detta slag drar ut på detta sätt.

/Jörgen G

PS
För oss som intresserar os för lokaltrafik och liknande är just den händelse att ett fordon, en linje eller liknande trafikerar sin sista tur i ordinarie linjetrafik det viktiga. Att det sedan förekommer specialtrafik av olika slag är mindre intressant. Museiverksamhet kan i och för sig vara intressant - och till och med genomföra en nyttig trafikuppgift - men på nåt vänster är det inte "på riktigt"./DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/09 15:48:47
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/09 :  23:42:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
På den mycket intressanta webbplatsen London Busroutes (http://www.londonbusroutes.net/routes.htm) kan man läsa detta om fortsatt Routemastertrafik:

quote:
routes 9 and 15 have a supplementary operation of Heritage Routemasters over part of their routes at certain times


Men riktigt på riktigt är det ju inte...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/09 23:44:20
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/12/10 :  01:27:54  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Så går det när man slölyssnar på nyheterna samtidigt som man äter frukost och spanar in aktiemarknaden...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/12/10 :  18:31:11  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag kom precis hem på 76an från Waterloo och kan rapportera om två Routemasters på linje 15. De möttes vid St Pauls när jag hoppade av, helt plötsligt var allt normalt med massor av dieselos och små runda bussar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000