HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på mat för ca:20 pers mottages. Vad det blev?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:08:04  Show Profile Send nahoj a Private Message
Japp skall ha 30-års kalas om en vecka o skall kirra maten för mina gäster ca:20 pers.
Funderar på att göra kreolsk gryta, men har bjudit på den förr o mottager därför gärna andra tips.
Är utbildad kock så jag löser alltid ngt, men vissa här verkar vara mat intresserade så därför vore det kul med en "tips på mat tråd"
säkert andra som kan uppskatta den med.

Funderar annars på Italienskt tema med färsk pasta sallad, olika skinkor, ostar bröd oliver o dyl.

Men alltid kul med tips från andra.

Och nä jag kan inte bjuda er alla här

Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2005/12/11 12:09:20

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:15:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hmm...

Jambalaya är ju lätt att göra i "storpack".
Sedan är ju frågan om man vill servera något med vitlök i...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/04 :  16:20:44  Show Profile Send mace a Private Message
He-Man Chili

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:04:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sak, jag hade funderat på var, att dra iväg ett PM till ILLY,,
(Ser att du är kock, nåja tips kan man inte få för mycket av)

Jag skulle nog ha funderat på att för a Chili Con Carne, och då gjort det med bönor som hade fått svälla iförväg, och inte köpa färdigt på burk.

Pasta sallad fungerar ju alltid, specliellt om man har lite plock bredvid,,, Precis som du skrev: Ostar, skinkor och allehanda tillbehör..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:16:42  Show Profile Send nahoj a Private Message
Nja, jag utbildade mig till kock men började aldrig jobba som det men brassar en hel del käk.
Mest på frihand, tycker det e grymt kul att blanda efter huvudet eller vad som finns i skåpen

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:23:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Något jag gillar är kycklingbitar av filé som är inrullade i bacon serveras med klyftpotatis kryddas med timjan, vitlök och en god sallad uppskattas av många.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:38:49  Show Profile Send ILLY a Private Message
Va? Jag? Vadå kock? Nänä, jag pluggar elektroteknik ju!

Hehe, misstänkte att jag skulle nämnas när jag såg trådens namn.

Så nahoj, om du redan har lite koll på matlagning så kanske vi ska börja med att se oss om, för att få en uppfattning om vilken utgångspunkt vi ska välja.

Vi börjar med några vettiga frågor att ställa till sig själv när man börjar planera för fest:

*Hur många gäster kommer? Det har du redan sagt, ca 20.
*Vilken typ av kök kommer du ha tillgång till?
*Hur ser matsalen ut, är det lämpligt med buffé eller ska man överväga att hyra in servispersonal?
*Hur många rätter?
*Hur stor budget/kuvert?
*Vilken typ av gäster, unga, gamla, vegetarianer, allergiker, barn?
*Vilken typ av mat uppskattar gästerna, traditionellet eller trendigt, enkla eller komplexa smaker?

Italienskt skriver du och det kanske inte är så dumt. Uppskattas av de flesta. Brukar kunna springa iväg en del i pris om man vill göra det storslaget med äkta parmaskinka, parmesan, et c.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:47:40  Show Profile Send nahoj a Private Message
Hallå där ILLY
Här kommer svar på dina frågor

Köket kommer vara i min lägenhet
Matsalen blir vardagsrummet med tillhörande Matsalsdel Ca: 40 kvm = långbord
Antal rätter, blir nog lite lättare tilltugg med välkomstdrink därefter varmrätt och desert, den har dock min sambo koll på.
Budget? det som krävs antar jag inga supersummor dock.
Gästerna jadu ett gäng galningar i blandade åldrar, inga barn eller vegetarianer men nöt ellergiker, jag o min mor.
Det bästa är att de här gästerna uppskattar det mesta, de brukar bli väldigt nöjda när jag kirrar mat.

Så efter detta har du något kiggigt tips?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:51:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ett till vettigt tips, för den som vill göra en sjysst buffé utan att bränna en förmögenhet:

Besök lite etno-butiker. Typ asiatiska och arabiska livsmedelsbutiker. Där brukar finnas enorma förpackningar med torkade livsmedel och örter för ganska små pengar. Har man buffé kan man kosta på sig att ta ut svängarna lite och även servera sådant som är lite spännande, utan att förvänta sig att samtliga gäster vågar smaka. De som vågar kommer garanterat att uppskatta draget. På så sätt verkar det som om man har mycket bättre koll och fantasi än man egentligen har. Börja blötlägga i god tid (gärna en vecka i förväg, minst!) och köp en 5-liters flaska matolja att göra marinader på, så brukar det bli bra.

Halva kockyrket handlar om att komma på knep för att spara tid, pengar och hålla köket rent medan man arbetar. Planering är ett nyckelord i sammanhanget. Bara så ni vet!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/12/04 :  22:00:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Portergryta (i stället för stek). Mycket smaskigt , det blir
mycket sås och den serveras med kokt potatis (enkelt och väldigt
gott med såsen) samt naturligtvis med ett smaskigt öl.

Edit: Sista gången jag gjorde den använde jag nån billig brasiliansk
oxfile. Lite overkill men det var billigare än exempelvis innanlår
och det blev inte äckligt (jag lovar)

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/12/04 22:59:20
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/12/04 :  23:59:03  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Paella! Spaniens nationalrätt med musslor, räkor, ris, grönsaker, kryddad korv i en enda salig härlig blandning.

Svårslaget!

Serveras med nån Rioja eller nåt om man känner sig lite snål
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/12/05 :  02:30:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Till 20 pers blir det kanske lite bökigt, men annars är raclette en höjdare.
Ingredienserna bestämmer man själv, det roliga är att man använder speciella små elektriska stekjärn som står framme bordet så att var och en får plocka på och hantera sin mat själv.
Ovanpå är det en platta som man steker kött o.s.v. på och undertill sitter det ett antal små "skopor" som man t.ex. kan smälta ost och värma grönsaker i.

En liten varning bara: Det kan bli fruktansvärt grisigt om folk inte är hyfsat nyktra...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:28:42  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Snabb steka fläskfilé i stekpannan innan man slänger in den i en lång panna in ugnen med grädde och chilli-creamfrach. klyfta potatis och massa andra rotfrukter och lägg dem på en plåt i ugnen tilsammans med många hela vitlöksklyftor salt olja och lite annat gott. Sen en go rödvinssås till det. allt gör ju nästan sig själv dessutom. mmmmm

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:35:17  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Magic:s förslag fast med kycklingfiléer istället. Lite fler bitar att bryna, men de är logom portionsbitar och slipper därför trancheras.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/05 :  16:11:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Köp hem laxforeller (eller såna där fina 4-packade lax/laxforell/laxöring-bitar av den bättre sorten dvs ca SEK 50 per fyrpack - ja, jag är medveten om förbistringen i benämning av fisken helst laxforell) och gör följande:

1. Koka upp 8 dl fiskbuljong (Knorrs tärning funkar kalas dvs i detta fall tre-fyra tärningar) i en rejäl kastrull.
2. Häll på två flaskor fruktigt vin av billig sort typ en chilensk Chardonnay.
3. Reducera till 4 dl. OBS, det tar tid...
4. Tillsätt 2.5 liter Creme Fraiche och låt värmas upp och börja småputtra på lagom värme.
5. Färga med kinesisk Soya till lagom rosa/orange färg för att det skall se hyffsat ut.
6. Krydda med salt och Kockens CITRONPEPPAR.
7. Låt puttra en stund och ställ åt sidan och det hela kan göras en dag i förväg och ställas i kylen.

När det är dags:

8. Sätt ris för 20 personer på kokning.
9. Lägg ut hela laxforeller, laxbitar eller laxöring på en plåt och krydda med hyggligt med Kockens citronpeppar. In i ugnen på 200-225 grader i ca 10 minuter. Kolla saftigheten med gaffel på nån bit om du är osäker. MÅSTE vara saftigt.

Fisken skall ta ca 10 minuter tills fisken blir lite grillad på ovansidan men ändå är saftig. Det bästa är att koka riset i princip färdigt eftersom det klarar sig gott och väl en timma efter kokning medans fisken blir torr på ett par minuter.

Servera som Ris med en fiskbit och sås på bordet. För att det skall höjas till högre höjder tar man löjrom eller kaviar som krydda vilket ger extra sälta och en mycket trevlig kombo. Helst riktigt löjrom från Kalix men annars går det bra med annan eller svart. Drick ett trevligt vin till detta t.ex. En Alsace-riesling (TORR och inte nåt annat) eller annat som passar fisken men inte dör av citrussyrligheten.

För 20 personer:

A. Laxforell till 20 personer
B. Ris till 20 personer
C. Fiskbuljong tre tärningar
D. Två flaskor Chilensk Chardonnay
E. En hink Creme Fraiche dvs ca 2.5 liter minimum
F. Kockens CITRONPEPPAR. Viktig!
G. Salt ock kineiskt soya
H. Löjrom eller kaviar (eller som jag säger fiskbebisar)

Såsen kan göras dagen innan som sagt och ris tar en halvtimme och inte mycket arbete. Fisken skall bara peppras och sen in i ugnen så det är enkelt, skalbart och gott.

Edited by - UrSv on 2005/12/05 16:16:13
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/05 :  19:21:35  Show Profile Send nahoj a Private Message
Tackar för alla tips, lax e ju inte fel.
Blev änna hungrig nu.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/07 :  14:30:53  Show Profile Send Loopen a Private Message
Heta räkor med chilli och vitlök (blir som en gryta)(innehåller paprika, grädde, Chreme fraiche, champinjoner, fiskfond, räkor, chilli, vitlök och kanske nått mer...)
Servaras med färsk pasta och en grekisk sallad.

Lätt för mig, Superlätt för dig.

PMá om du vill ha mer info.

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/12/08 :  11:06:21  Show Profile Send kris69 a Private Message
Mitt tips är att du gör en buffé som du placerar lättåkomligt för gästerna. På detta viset kan var och en plocka ihop det dom gillar och du får mera tid att umgås med gästerna.

Ett gott bröd typ foccacia el ciabatta ex

Kallskuret av olika slag: Jag tycker att spickeskinka är lika god som parma eller serrano men lite billigare. Köttbullar på lammfärs med tex en liten bit fetaost i varje.

sallad med exvis couscous och ruccola och delade körsbärstomater

Soppa. Senast gjorde jag en morotssoppa på hönsbuljong och vitt vin. Jag mixade morötterna men sparade några krispiga i större bitar som jag lade i senare.

Paj: Jag brukar göra en med trattkantarell och ädelost , men du kan ju ta vadsom

Grönsaksfat

Olika såser typ tsatsiki, hummuos ex, tomatsalsa

Små munsbitar: småjävlar dvs baconlindade musslor som du fräser i pannan tills baconet blir lite krispigt.

Tunnbrödssnittar med viltskav och pepparrotsvisp. Du lägger viltskav + pepparrot i tunnbröden, rulla ihop och skär tunna skivor av rullen.

chevretoast: ta färdiskuret bröd, lägg en skiva chevre ovanpå och ringla acaciahonung över och toppa med finskuren timjan. In i ugnen tills osten får lite färg. Kan sedan delas diagonalt.

Ostar: Saint Agur och Cabrales (en ädelost på får och komjölk)

Vin: Vila Santa (Portugal), Ripasso (Italien)
Vitt: KWW (Sydafrika)

Lycka till

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/12/10 :  12:30:25  Show Profile Send arcam a Private Message
Korv med bröd.........






Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:43:20  Show Profile Send nahoj a Private Message
Nu undrar ni kanske vad det blev?
Jodå, var och inhandlade alla ingredienser i fredags. Till förrätt- gräslökspannacotta men löjrom, varmrätt en mustig köttgryta.
Gjorde förrätten färdig på fredagen o på natten till lördagen åkte man på VINTERKRÄKSJUKAN o fick ställa in hela festen.
Så nu ligger man här o känner sig helt tom efter att spytt oavbrutet i ett dygn o inte kunnat äta eller dricka något.
Tror ni kan ana en viss besvikelse :((

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/11 :  12:26:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Aj då ....se det positiva i det.....maten borde ju räcka ett tag

Edit: stavning (igen)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/11 15:48:08
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/11 :  15:31:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Äh din stackare! Vad tråkigt efter den uppvärmningen och planeringen!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000