HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Harold Pinter är så jäkla bra!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:13:30  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag står upp och applåderar till hans ära! Ni som såg Harold Pinters föreläsning som sändes idag (7/12) vet nog vad jag talar om.

http://nobelprize.org/literature/laureates/2005/pinter-lecture.html
http://nobelprize.org/literature/laureates/2005/pinter-lecture-s.html

Mvh
Patrik B

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:22:33  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har läst om föreläsningens politiska innehåll samt sett några minuter på nätet- vad syftar du på?
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:39:41  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag tycker att den politiska delen utav hans föreläsning tar upp ett aktuellt och viktigt ämne.


Jag önskar att jag hade samma förmåga att uttrycka mina åsikter i tal och skrift. Jag önskar jag att jag även kunde vara lika engagerad. Jag skäms över min egen passivitet i frågan!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/12/07 :  23:43:22  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag delar din åsikt fullständigt.

Det är nog det hittills starkaste inlägget i den pågående debatten.

Pinter lyfter inte bara fram problematiken med de senaste årens händelser utan lyckas också, på ett mycket förtjänstfullt sätt, peka på att vi riskerar att förlora de fri- och rättigheter som trots allt föreligger för de flesta av oss.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/08 :  00:43:02  Show Profile Send edison a Private Message
...och han är en av dom som allra starkast försvarar Slobodan Milosevic i rättegången mot honom...inte bara försvarar som en "nomal advokat" utan rätt upp ger sitt STÖD till den mördaren, som har ansvaret (det största iaf) för 200.000 döda i ex-Jogoslavien.Äckligt.

Grovt och fel, Pinter stöder en hel massa andra riktigt usla diktatorer/diktaturer också, han är ute och cyklar ganska vingligt minst sagt.

Visst har han ändå poänger ang USAs handlande i många stycken...men det räcker inte för att göra honom till nån att beundra tvärr...


Ja...denna tråden trampar väl över gränsen för forumreglerna...men lite balans tycker jag inte kan skada när den nu är startad...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/12/08 00:44:41
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/12/08 :  07:00:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
§.15

Pojkar, akta er för att inte göra övertramp
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/08 :  07:43:25  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:


Patrik B Posted - 2005/12/07 : 23:13:30
--------------------------------------------------------------------------------
Jag står upp och applåderar till hans ära! Ni som såg Harold Pinters föreläsning som sändes idag (7/12) vet nog vad jag talar om.




Jag med

edison, vad har Milosevic med hans tal att göra!!??


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/12/08 :  08:46:56  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag applåderar Harold Pinters nobelföreläsning.

Jag tycker att det är intressant att filosifera kring varför vi inte protesterar mera.
Blir frågan mer eller minder kontroversiell om vi byter ut USA mot något annat land (säg Sverige, Japan, Ryssland) och resonerar då?

Sen tror jag att dom flesta har en uppfattning om vad som är rätt eller fel. Frågan är varför det är så tyst?

PS. Att ge Slobodan Milosevic sitt stöd (alltså mer än juridisk hjälp så att han får en rättvis rättegång) låter väl även i mina öron lite onödigt. Harold hade nog kunnat göra bättre saker med den energin. DS

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/08 :  09:29:14  Show Profile Send edison a Private Message
Jag kommentade inte talet, så det var väl OT, sorry.
Han är bara inte trovärdig, inget mer med det.
Poängen är att Pinters kritik faller platt då han starkt kritiserar EN stat (vilket är OK, iofs) men inte bara är passiv mot andra stater som kränker mänskliga rättigheter (milt uttryckt) utan STÖDER dessa, OCH deras vidriga ageranden mot människor.
Då tappar jag lusten att imponeras av honom även om just USA-kritik/hat är oerhört lätt att ha som spjutspets om man vill bli poppis, vilket ju HP lyckas bra med.Han blir ju inte anlyserad mer än av någon enstaka journalist utan slipper genom JUST för att det är USA som får hans bannor.





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/08 :  12:23:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Merkurius har rätt, detta är ett HiFi-forum och politik är något som bör diskuteras på ett lämpligare ställe.

För att göra detta riktigt tydligt drar vi ett streck i diskussionen här.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000