Har en cambridge A500 förstärkare liggandes där en transistor (heter det så? se bilder) har gått åt skogen. Garantin har gått ut från hifiklubben och enligt hifiklubben kunde dom inte fixa denna som reservdel heller? Finns det något jag kan göra för att fixa det själv? Går det att få tag på något annat sätt? Är det stor risk att något annat kan vara sönder i förstärkaren eller kan det vara så att det bara är denna transistorn som gått?
Kika på bilderna och säg mig om det går att fixa på egen hand eller är det bara att skrota stärkaren?
Ni ser var den brända har suttit, betäckningen på den är "SAP 15, NO 2716"
Dessa transistorer finns att köpa på Farnell, det är lurigt att mäta på dom då dom innehåller en darlingtontrissa emittermotstånd och dioder för biaskompensering. Kolla noga transistorerna i drivsteget då dom kan ha förstörts också.
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Åjooooo, så lätt är det. Köp ny transistor och byt ut den gamla. Jag har lagat en likadan och där var det bara att tuta och köra med den nya transistorn. De har ju dessutom inbyggt 'drivsteg', så antagligen har ingenting annat gått sönder (antagligen som sagt). Du kan passa på att mäta tomgångsströmmen när du ändå håller på pillar.