HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare P30 som försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/12/04 :  15:39:15  Show Profile Send luften a Private Message
Jag har funderat på att inhandla ett st Primare P30 för att använda som försteg till mina ezon monoblock. Om någon har erfarenhet av denna, eller av de senare modellerna sp31.7 och sp31 så vore det trevligt att få höra.

Även bilder på insidan vore roligt att se, har inte hittat någonting, och det vore trevligt att veta vad som finns inuti


//air

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:01:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har en Sp 31.7.Anledningen till varför det inte blev en P30 är att den inte klarar denya ljudformaten SACD och DVD Audio.Den har endast möjlighet att ge ljud i stereo. Dock så har SP31.7 balansedrade utgångar endast i stereoläget vilket, om jag inte missatar mig, även PRE 30 har, så ifall du inte funderar på att använda flerkanaligt ljud är den ett mycket bra val. MvhKristofer
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/12/04 :  17:19:37  Show Profile Send luften a Private Message
Tack för informationen.

Har du varit nöjd med din sp31.7?

Jag tror du blandar ihop pre30 och p30 där lite. P30 e alltså föregångaren till SP31.7 och SP31. Den har en balanserad ingång samt en balanserad ut. Största skillnaden till sp31.7 e väl att den klarar nyare format, och att den har componentväxeln (vilket jag inte behöver). P30 fixar dolby digital å sånt, så det räcker bra för mej.

PRE30 e det renodlade försteget, som endast är för 2 kanals bruk.

Enligt manualerna på Primare´s hemsida så har inte SP31.7 heller nån multikanal ingång? Endast SP31 verkar ha det. Kanske din SP31.7 är nån nyare version än den dom har speccat i manualen?

//air
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/04 :  18:59:08  Show Profile Send StefanL a Private Message
Har en P30 och den är hur bra som helst som försteg. En P30 med nyaste mjukvaran är nästean likadan som en SP31.7


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:00:22  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Ta det här med en nypa salt, men jag har hört klagomål om att Primares processorer brusar lite.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:05:21  Show Profile Send luften a Private Message
StefanL: Hur är det med bruset i din? Hörs det något om du inte spelar nåt och vrider upp volymen på försteget? Är det skillnad i brusnivå mellan "bypass" läget och normala läget? Jag tänkte köra mestadels i bypass förstås, endast processorläge för filmbruk.

//air
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/05 :  11:07:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det ligger ett litet brus som diskuterats mycket blanb annat här. Dock hörs detta brus endast när man inte spelar någon musik genom förförstärkaren.Det här har om jag inte misstar mig med någon konstruktions grej från Bladelius sida att göra. Men som sagt du kan ju söka i forumsarkivet. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/12/05 :  17:45:04  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Men som sagt du kan ju söka i forumsarkivet.


Tyvärr kan jag inte det, funktionen verkar ha problem för tillfället.

Tack iallfall!

//air
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/05 :  19:45:00  Show Profile Send StefanL a Private Message
Där är ett svagt brus från försteget, detta kommer från att dom kopplat bort en avstängningskrets till strömmen. Detta har dom gjort för att försteget skall hålla sig varmt och spela på topp direkt vid start. Detta gör att försteget är varmt alltid, bara en aning svalare när det är avstängt.
Bruset stör inte, man hör det när man går fram till högtalaren och så, men inte när man spelar musik. Kollar man på en film och det är tyst i filmen så hör man inget brus. Bruset finns där även vid bypass.
Bruset ökar inte i styrka ifall man skruvar upp volymen. Primare tipsade om att man skall köra nätsladden i ett jordat uttag, då minskar bruset. Jag kör mitt i en jordad nätlist, men nätlisten är i sin tur inte i ett jordat uttag. Men som sagt, jag stör mig inte på det och det påverkar inte musiken.

Hoppas detta hjälpte lite.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/06 :  18:36:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Bra svar StefanL. Jag använder jordning och ett nätfilter. Det är ju precis det som jag upplever också, dvs att bruset hörs ej när det ligger spänning på. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/12/06 :  19:24:11  Show Profile Send luften a Private Message
Tack för informationen.

Jag tolkar detta som att försteget verkar vara felaktigt konstruerat. Ett steg i denna prisklass borde inte brusa, vad man sen än har för förklaringar till det är oväsentligt, eftersom det går bra att bygga försteg utan brus.

Nåja, vi ska se vad jag tar mej till. Skall försöka få provlyssna ett dylikt för att höra hur pass bruset är.

//air
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/07 :  12:09:50  Show Profile Send StefanL a Private Message
Nejnej luften, inget som är felaktigt konstuerat. Det är inte Primare som kopplat ur avstängningen. Mer än så vill jag nog inte säga. Och bruset påverkar inte ljudet, vem har försteget igång bara för att höra ifall det brusar?
Nåja, spelar ingen roll, lycka till!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000